Gå til innhold
Arkivverket

[#51853] Gunvor Marie Knudsdatter ft ca 1790, datter av 'Gamle-Pernille' og 'Knud Aakset'


Gjest A. Vidvei
 Del

Recommended Posts

Gjest A. Vidvei

Jeg leter etter mer opplysninger om Gunvor Marie Knudsdatter ft ca 1790 og datter av 'Gamle-Pernille' Jansdatter ft ca 1750 og bondesønnen Knud fra Aakset-Ødegaard i Løvdal sokn, Mandal. Jeg finner i Familysearch (kirkeboksavskrifter) en dåp for en 'Gunvor Marie' døpt 1.8.1788 i Øvrebø i Vest-Agder. Far: Knud Guttormsen, mor; Pernille Jonsdatter. Øvrebø ser ikke ut til å ligge ute som skannet kirkebok.Jeg er ikke i stand til å finne noen passende Knud Guttormsen i Vest-Agder i 1801, ei heller noen gård som heter Aakset.Er det noen som vet om dette kan være den Gunvor Marie Knudsdatter som hadde barn med kjente reisende bl.a. i Vardal og Lindbom-slektene?Hilsen Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Vidvei

Flotters og takk, Arnvid. Da har jeg i hvert fall et patronym for faren. Vet du noe mer om denne Knud Guttormsen Aakset-Ødegaard?Eller for den saks skyld om Gamle-Pernilles bakgrunn? Her renner jeg på de samme problemene: Jeg finner ikke igjen Eilert Sundts gård (Søteskår i Iveland), ei heller finner jeg Pernilles dåp i Evje (Iveland - har sjekket 1750-1752, selv om det ikke er lett å lese).Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arnvid lillehammer

Gamle-Perniles dåpsdato kjenner eg ikkje, men foreldra hennar heitte Jan Jakobsen og Pernille Olsdatter. Vennleg helsing Arnvid Lillehammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Vidvei

Jeg tror jeg har funnet et barn til av Pernille og Knud. LenkeHer er de i Vik i Sogn. döbt ægte barn n: Margrethe, Par: Knud Guttormsen Öygaren af Laudals ... i Christiansands Stift... Bergen ... Moder Pernille Jensdatter fra Ranöe i Senjens....Er det noen som klarer å tyde resten, særlig det som står om Bergen. Her har vi i alle fall et alternativt opphav for Pernille, samt at de er oppgitt som gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Vidvei

Og her er faktisk en kandidat til Pernille. Dåpen er i Lenvik (som inkl. Senja)i 1775, som er et mer sannsynlig fødselsår for Pernille enn 1750. Problemet er bare at hun får barn allerede i 1788, og det langt unna Senja. Lenke Dåpen er nestnederst til venstre på 1. side i oppslaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Knutsen

Noen få opplysninger som kanskje kan hjelpe deg videre. Aakset, Ågset eller Aagsæd er en gard i Laudal. På side 43 i 'Laudal, Gard og ætt', Marnar sogelag 1968, står det under Ågset. Guttorm Knudson får lånt pengar av Torkel Olson Rudlend, og han pantsett 8 3/4 eng. Lånet er 377 rd. Guttorm Knudson Ågset, d.sk. 1775, g.m. Gunvor Reiersdatter,Barn: Reier Guttormson f. 1765. Gunvor blir enke i 1775. Ho sel garden til Benten Åsufson Dåstøl, Finsland. I dette utmerkede 'Digitalarkivet' under databaseveljar finner du under Vest-Agder og Laudal, Døpte i Laudal 1741-1905. (Et fantastisk flott stykke arbeid !) Der vil du bl.a. finne Gunvor,døpt 27.12.1791, far Knud Guttormsen og mor, Targier Knudsdtr.Mvh. Bernt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Vidvei

Tusen tusen takk, Bernt. Men nå gir du meg store problemer. Mannen som døde i Laudal i desember 1791 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=grlaudal1775&gardpostnr=378&merk=378#ovre>Lenke kan selvsagt meget vel være far til Gunvor Marie, døpt i Øvrebø i Vest-Agder i 1788 (se over nr 1-2). Han er jo åpenbart far til den Gunvor som blir født samme måned som han dør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arnvid lillehammer

Agnete. Til innlegg (6). nei dette er ikkje den pernille du er på jakt etter. Ein bør alltid vera skeptisk når dei reisande seier dei er frå Finnmark eller der omkring. Som eg skreiv i innlegg (4) heitte foreldra hennar Jan Jakobsen (Gamle-Jan) og Pernille Olsdatter. Dei reiste for det meste på Vestlandet, og budde ei tid som husmannsfolk i Vormedalen i Hjelmeland. Pernille Jansdatter var syster til Margrete Jansdatter (kona til Jens Rasmussen Vardal)og Sara Jansdatter (kona til Rasmus Rasmussen Vardal - Litle-Rasmus). Dei hadde også ei syster som heitte Kirstine Jansdatter. Vennleg helsing Arnvid Lillehammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.