Gå til innhold
Arkivverket

[#51854] Hjelp til tyding av kirkebok Stange H, ekteskap 1854


Gjest Britt Rahman
 Del

Recommended Posts

Gjest Britt Rahman

Kan noen tyde hva som står i de 3 kolonnene ytterst til høyre ved innførsel ekteskap mellom enkemann Kjel Nilsen og pige Eli Larsdatter LenkeEgen tyding så langt er (men den er kanskje ikke riktig): Han har forelagt Attest om kopper ved sit første Ægteskab, hun er vaccineret efter Ek---teur? Attest Behr 1834.Han leverede Attest af 13de Marts 1854 fra Sognepræsten i Romedal om Alder, sin forrige Hustrues død, Altergang og H---? for offentligt Ægteskabsløfte. Attest af 19 April 1854 fra Søren Skr---? om haft Skifte efter sin forrige hustrue. Attest af 25de Marts 1854 fra Skiftepr--? i Christiania? om brudens Konfirmation ---?, Altergang og ---? offentlig Ægteskabsløfte, samt kongelig Bevilling af 6te April 1854 til at ægtevies hjemme i Huset ad Eid----? fra Pr---?.Mvh Britt Rahman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

Her er et forslag med noen spørsmålstegn:1. Efter Kongelig bevilgning af 6te April 18542. Han har forevist Attest om Kopper ved sin første Ægtevielse og hun er vaccineret efter E. Syversens Attest 28 (?) 18343. Han leverede Attest af 13 Marts 1854 fra Sognepresten i Romedal om Alder, hans forrige hustrue død, Altergang og forhed(?) for offentligt Ægteskabsløfte, Attest af 19 Apr 1854 fra Sorenskriveren om Skattel(?) Skifte efter hans forrige Hustrue, Attest af 25de Marts 1854 fra Stiftsprovsten i Christiania om brudens Konfirmation dersteds, Altergang og Forhid for offentligt Ægteskabsløfte, Samt Kongelig bevilgning af 6 Apr 1854 til at Ægtevies hjemme i huset af Lillejemang fra Prædte(?)stolene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

Jeg er enig med (5) bortsett fra uden lysning. Det virker ikke som om det står uden, men lysning på slutten er jeg enig i. Jeg synes at det står ud Tillysning, men jeg kan godta at det er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Ja, du kan ha rett i at det står Tillysning. Og da må det vel bli 'ud' for å få det til å passe, selv om det virker rart å forkorte et slikt ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Rahman

Asbjørn og Stig, - tusen takk til dere begge. Dere oppklarte dette, - 'kladeisen' over ud skal nok utgjøre 'uden'!Til Asbjørn: Har du flere databaser for Vang 'på gang'? Jeg har svært mange aner i Vang, og har hatt utmerket hjelp av alle dine hittil utlagte databaser. Men savner do. for 'Fødte og døpte' i samme tidsrom som de øvrige, - og selvsagt enda flere. Databaser er så utrolig lettvinte i forhold til blaing i scannede kirkebøker, selv om alt det nå digitale bare er en 'drøm' i forhold til å bla i rekvirerte kirkebøker på sjeldne besøk på arkivene, slik jeg startet granskingen!Mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. rustad

'Liljemang' var nok en feilskrift for 'Tillysning'.I sammenheng: 'Han leverede Attest af 13 Marts 1854 fra Sognepræsten i Romedal om Alder, hans forrige Hustrues Død, Altergang og Frihed for offentlig Ægteskabsløfte. Attest af 19 Apr. 1854 fra Sorenskriveren om sluttet Skifte efter hans forrige Hustrue, Attest af 25de Marts 1854 fra Stiftsprovsten i Christiania om Brudens Confirmation dersteds, Altergang og Frihed for offentlig Ægteskabsløfte, samt kongelig Bevilgning af 16 Apr 1854 til at ægtevies hjemme i Huset ud Tillysning fra Prædikestolene'Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Rahman

Nå ser det ut til å stemme helt med originalen. Tusen takk for 'gjennombruddet' Else, og igjen til Asbjørn og Stig for bidrag.Mvh Britt R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

Svar på fødte og døpte i Vang. Mine databaser er ikke på det format som Digitalarkivet krever, og jeg har dessverre ikke hatt tid til å konvertere. Jeg er enig i at det ville ha hjulpet mye på søkingen din, men dessverre er ikke de tilgjengelig for øyeblikket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.