Gå til innhold
Arkivverket

[#51856] Navnet Sparre dukker opp noen ganger


Gjest Ivar Tyrhaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Biberg Kristensen

Lenke til denne vielsen finner du jo også under min omtale av Søren Spar, som det allerede har blitt lenket til to ganger i denne tråden. (Lenke)Det er selvfølgelig fint at du følger med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Terje: Takk for godt og ryddig innlegg (24), som gjør nødvendig sortering enklere.(Innlegg 1)Peder Sparre Sørensen, i Skjeberg er altså født 1729 i Tønsberg og er sønn av Elisabet Maria Hansdatter Spar, som igjen er datter av Hans Henriksen Spar (apoteker på Bragernes). Grunnen til at navnet ”Sparre” (Spar?) ikke ble brukt på atterkommere av Peder Sparre Sørensen, kan vel ha sammenheng med at navnet kom til Peder gjennom spinnesiden.Og så var det denne vrakeren fra Kragerø, Hieronymus Spar (Spare?) som jeg mener må ha en ganske stor etterslekt, og der jeg trodde sannsynligheten var stor for at han var bror av apotekeren Hans Henriksen Sparre på Bragernes.Jeg merker meg at Lars ikke har plassert noe opphav på ham, og at Terje tydelig sier at han IKKE (24) er bror av apotekeren.Terje: Tolker du grav-sted-opplysningen vedr. Christian Wickers begravelse i Bragernes i 1700, slik at apoteker-broderen, Hieronymus Henriksen Spar døde FØR 1700?Eller er det også andre elementer som gjør at Kragerø-vrakerens identitet er uforenelig med Apoteker-broderens.(Jeg har nemlig ikke klart å finne noen Hieronymus Spar blant de døde på Bragernes på 1690-tallet, men for all del. – Jeg kan ha oversett noe.)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pettersen-Dahl

Hei, igjen.----------- (Ad 29)I mine notater er Hieronymus (Henriksen) Spar begravet 10. januar 1708 i Eiker, 68 år gammel.Riktignok er ikke patronymikonnet nevnt, men har likevel antatt at dette er apotekerens bror. (Husker ikke hva Steen-Karlsen har, men mener at han har noe feil her.)Kan ellers nevne at Hieronymus Henriksen Spar skatter fra 1679 til 1691 i Strømsø.Det kan altså tenkes at Hieronymus Henriksen Spar også blir vraker i Kragerø 1695, men hvem er i såfall denne Hieronymus Spar som begraves i Eiker?Litt til om vrakeren:Jeg har altså antatt at Søren Hieronymussen i Solum er hans sønn. I tillegg har jeg to andre som antagelig er hans barn:Hans Jacob Hieronymussen Spar, som begraves 5. oktober 1709 i Kragerø.Anne Cathrine Hieronymusdatter (Spar) som er fadder ved nevøen(?) Jørgen Erboe Sørensen Sparres dåp i Solum 4. juni 1722.----------- (Ad 30)Emmik Nilsen Sparre (1711-1786) er sønn av Nils Eriksen Sparre og Christine Gudmundsdatter Lejder.Om disse er kun nevnt at de er bosatt på Asak i Berg.Nils Eriksen Sparre er sønn av Erik Pettersen og Birgitte Jørgensdatter Sparre.Erik Pettersen var antatt å ha vært kjøpmann i Fredrikshald.Birgitte Jørgensdatter Sparre er datter av Sidsel Emmiksdatter Sparre i hennes ekteskap med Jørgen Svendsen.Alt dette i henhold til Rasch.Terje Pettersen-Dahl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest karl johnny sommer

I følge F S som vel må regnes som en noe usikker kilde,er foreldrene til Emmik Nilsen Sparre:Nils Eriksen or Sparre og Kristine Gudmundsen or Leider.Han skal være født i Berg ca 1711 og begravet 9 mai 1786 i Berg.Han giftet seg i Berg 1755 med Kristine Borgersen or Grøn.Hun med fødsel 14 okt 1715 i Berg , hun ble begravet 12 nov i Son Akershus. Hennes foreldre Borge Kristoffersen Grøn og Mette Paulsen. Fant under begravede i Vestby Akershus 1796 side 377. Begravet Prokurator Sparres enke 82 år.Klarer ikke helt å lese hennes navn.Emik Sparre ble begravet 9 mai 1786 75 år. I Asak under Berg.(side 425/1786 Berg)K J Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Petter/21:) Fadderen på Bragernes i 1690 'Monsr. Søfren Peders. Maars' (?) er kanskje Søren Pedersen MOSS ('Maass'?) (død 1708, g. ca. 1703 m. Sibille Madsdatter Wiel), og 'Sara Peder Søfrensens' er kanskje hans mor Sara Nielsdatter (1649-1692), g.m. kemner og overformynder i Bragernes (trelasthandler og reder på Strømsø ?), Peder Sørensen Moss (c1640-1713) ?Dette ville i det minste bety at apoteker Hans Henriksen Sparre omgikkes 'de fine' på Bragernes. Var han eller kona i tillegg kanskje beslektet med Moss'ene ?Og kan 'Hieronimæ Spars, Kirsten' være dåpsbarnets filletante ? I så fall altså en kone 'før' Anne Marie Rosenkilde, hvis det er denne Hieromimus Spar som nevnes. (presten HHS skal ha giftet seg med AMR rundt 1695). (Eller 'hører' 'Kirsten' sammen med 'Sara Peder Søfrensens' ?)(Terje/24:) Du skriver her ''.... og således en tredje Hieronymus'' (Spar/Sparre), men jeg kan ikke se at det i denne debatten er nevnt mer enn to Hieroniuymus Sparre, nemlig 1: (f. ca.1655?, vraker i Kragerø), og 2: (ca.1662-1723, sogneprest i Vestre Aaby og Aastrup). Hvem er den 3. Hieronimus Sparre ?Det ser forøvrig av innleggene #21 og #24 ut som om apoteker Hans Spar(re) i Bragernes døpte døtrene Elisabeth Maria 31 Mar 1686, Maria 12 Aug 1687 og Lisbeth 31 Okt 1690. Man kunne da mistenke at førstnevnte var død som barn, men i innlegg #24 er det nettopp henne som omtales som g.m. Søren Pedersen Berg (som snere tar navnet Spar). kan det være noe feil her ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Terje/32/24:) Jeg ser nå at du opererer med en Hieronymus Henriksen Sparre som døde 1708 i Eiker, og det er altså han som er bror av apoteker Hans, ikke presten i Danmark. Og da har vi jo som du sier TRE stk. Hieronimus Sparre !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Karl Johnny/25:) De som her nevnes døpt ser ut til å være barna til løytnant Hans Jacob Jørgensen Sparre (1734-1827) og hans hustru Marie Jacobine Anholt (1744-1827), som ser ut til å ha bodd i Rakkestad 1768/1770, i Bærum 1770 og i Gjerdrum fra 1772. Disse hadde minst 10 barn, og 13 Mars 1786 er korporal Hans Erentz Sparre (eldste barn, f. 1768) tydeligvis fadder for sitt yngste søsken Maren Sophie.Hans Jacob Jørgensen Sparre er som kjent sønnesønn av Sidsel Emmikesdatter Sparre (c1622-1673) sin sønn Emmicke Jørgensen Sparre (1658-1704) i hennes 2. ekteskap (ca.1653) m. Jørgen Svendsen Østby (c1628-1686) i Høland.Det som er spesielt interessant her, er at Hans Jacob Jørgensen Sparre's hustru Marie Jacobine Anholt sin mor Christiana Sophie Weiel (1722 Tønsberg - 1797 Bærum) i sitt 3. ekteskap ble g.m. enkemannen Nils Hansen Vogn (f. 1707 i Stokke) som hadde vært g.m. Maria Hansdatter Spar/Sparre (1687-1754), datter av apoteker Hans Henriksen Sparre (c1650?-1698) på Bragernes (som altså er bror av Kierstine (g.m. enkemannen Peder Hansen Tønder, borger på Bragernes) og antakelig Hieronymus, død i Lier i 1708).Her er det altså en åpenbar forbindelse til Sparre i Høland, og man kan fristes til lure på om Hans, Kierstine og Hieronymus (Henriks.) Sparre (alle tilsynelatende f. rundt 1650) kan være barn av Sidsel Emmikesdatter Sparre (c1622-1673) i hennes første ekteskap, som altså da ev. må ha vært med en (ukjent ?) 'Henrik' (død før 1653).Det har vært antydet at Sidsel's 2. ektemann Jørgen Svendsen Østby sin mor (?) Aase Mogensdatter Østby (f. ca. 1608 ?) kan ha vært gift tidligere med sogneprest i Nannestad 1614-1625, Henrich Henrichsen Dringelberg (c1580?-c1645?) fra Malmø i Skåne. Hadde mon disse en sønn Henrik ? (Bare for å ha nevnt noen Henrik'er !).I forbifarten nevnes også at Hieronymus Henriksen Sparre (ca.1662-1723), sogneprest i Vestre Aaby og Aastrup (1696-), også skal ha kommet fra Skåne ...(Jeg er selvsagt klar over at ovenstående antydede forbindelse til Høland-Sparre'ne er ganske elendig fundert, men jeg kunne bare ikke dy meg ... )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pettersen-Dahl

------------ (Ad 36) Sidsel Emmiksdatter Sparre skal ha vært gift med Morten Jensen Wiby, før hun gifter seg med Jørgen Svendsen Østby.Dette første ekteskapet var en skandale da de flyktet til Brabant og giftet seg katolsk i Antwerpen. Giftermålet skal ha funnet sted 1651.------------ (Ad 33 & 35)Jeg tolker det dithen at både Kirsten og Sara refererer til Peder Søfrensen, enten som to døtre, evt at den ene er hustruen (som du antyder i 33).Til Hieronymus i Lier har jeg antatt Karen Jacobsdatter Nøring som hustrue.(Det er en stund siden jeg jobbet med Spar/Sparre-slektene og jeg har ikke tilgang til alt kildematerialet jeg har brukt, så derfor kan det hende at jeg i noen tilfeller er usikker på hvordan jeg har kommet frem til konklusjonene mine. Dette gjelder som nevnt Anne Pedersdatter, hustruen til vrakeren og det samme gjelder Karen, til Hieronymus i Lier.)Glemte i forrige innlegg å nevne at jeg ikke kjenner etterkommere til de andre to barna til vrakeren.Ellers er det pussig at du også nevner Dringelberg.Selv har jeg som en av mine aner Mogens Svendsen Dingelberg på Aarnæs i Aremark sin hustru Dorthe Mathiasdatter og hennes første mann Jon Gudmundsen på Lie i Aremark.Selv om det mangler en r i navnet hos meg, er vel dette samme slekten.Og for å drodle litt videre: Er da Jørgen Svendsen bror av Mogens Svendsen. Begge er oppgitt med Aase Mogensdatter som mor!Terje P-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Da slår jeg meg til ro med at Hieronymus Henrichsen Spar, som var bror til Bragernes-apotekeren, døde i Eiker i 1708 og er således ingen vraker i Kragerø. Takk skal du ha Terje.(Joda, - Navnet ”Hieronymus” pirrer, - ikke minst med tanke på mulige Hølandsforbindelser og den senere Heyerdahl-slekta)Så til det aller siste i innlegg 37: Mogens Svendsen (NB: Dringelberg, et navn som Mogens ikke anvendte selv) er utvilsomt bror til JØRGEN Svendsen. Felles mor er AASE MOGENSDATTER (Østby i Høland).(Men denne JØRGEN må ikke forveksles med navn-broren, (Georgius Svenonis Corthogæus [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=23619&sok=&startnr=&antall=&spraak=>Lenke ) . – Rødenes-prest fra 1660, som befinner seg innenfor samme slektkrets).Her på forumet,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Iver/29:) I innlegg #23 sies det at (vrakeren) Hieronymus Spar hadde eiendom i Kragerø i 1709. Han må (?) altså ha levd på det tidspunktet. I ditt innlegg #29 spør du om formuleringen gjengitt i #24 om at Christian Wicker i Bragernes (som var fra Kragerø) den 17. april 1700 ble 'lagt i Hieronymus Spars begravelsessted' bør tolkes dithen at Hieronymus da var død. Det behøver han etter min mening ikke ha vært, for det var vel ikke uvanlig at en familie eide et gravsted, til bruk etterhvert som familemedlemmer falt fra. Jeg ville derfor tro at HS levde ennå i 1709. I så fall kan han altså ikke være identisk med den HHS som begraves 10. januar 1708 i Eiker, 68 år gammel (ref. #31). (Om det da ikke var sistnevntes dødsbo som eide eiendom i Kragerø i 1709 ....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Iver/38:) I mitt register har jeg 'konkludert med' (i farten husker jeg ikke riktig hvorfor) at Svend Hansen (Skattum) Østby (1652-1694) var sønn av Hans Jensen (Skattum/Østby) (c1616-c1669) på Skattum (Løken) i Høland, død på Søndre Østby (Hemnes) og (muligens) (hans 2. kone ?) gardjenta Ingeborg Mogensdatter Østby (c1630?-1664) (Aase's yngre søster). (Aase 'slipper' på denne måten unna fødselen i 1652, og kan 'gi seg' ca. 12 år tidligere, med datteren Karen, g.m. Gulbrand Rustad og Gulbrand Enger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Per 40-41.(For å bringe dette tilbake til temaet vedr. Sparre/Spar, så man ikke detter av lasset: -Aase Mogensdatter er svigermor til Sidsel Emmiksdatter SPARRE.-)Dette med disse Mogensdøtrene (Ingeborg og Aase), er man vel ikke kommet i mål på enda, og det er meget mulig (høyst sannsynlig) at du har en rett i din registrering, - Nemlig at Aase Mogensdatter IKKE var gift med Hans Jensen, men derimot søstra, INGEBORG. I alle fall har du støtte av Torgeir Kvalvåg. (Og dette tror jeg han kan!)Slik sett er det greit at du ”tar meg” i en overdrivelse vedr. Aase langvarige fruktbarhet. Aase skal således ha fått barn i tidsspennet ca.1614-ca.1640. – Selv om også 26 år er lang tid, men dog mer mulig enn 38 år.Men det er i den andre enden av Aases ekteskaplige liv vi har utfordringen her. Hadde hun et ekteskap før ekteskapet med Svend Engebretsen? – Og i så fall, - er det her DRINGELBERG-navnet kommer inn?IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det virker mer sannsynlig at moren til Svend Svendsen Skattum (c1614-1689) på Mellom Rakkestad i Nordre Høland var en annen (tidligere hustru av Svend Engebretsen Skatteum ?) enn Aase, som dermed får sine (tre) barn (Jørgen, Mogens, Karen) i tidsrommet 1628-1640.Om Aase var gift før, må det ha vært umiddelbart før eketskapet med Svend Engebretsen Skatteum, og meget kortvarig, tatt i betraktning at hun vel antas å være født ca. 1608.Presten Henrich Henrichsen Dringelberg skal ha hatt sin tjenestetid i Nannestad 1614-1625, så om 1625 var hans dødsår så 'passer' jo det bra ! (Henrich fikk sønnen Engelbret ca.1624 (sogneprest i Askim 1658-), men det må være fra et tidligere ekteskap).Men ovenstående er vel vurdert og drøvtygd og folk med en ganske annen kompetanse enn jeg kan skilte med på dette området. (For å si det mildt ...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jeg tror jeg bør gi min fulle tilslutning til siste setning. (Forsåvidt også resten av siste innlegg.)Men når det er sagt og vi samtidig bør gjøre tilbakevending til temaoverskriften , så er det jo påfallende at det relativt sjeldne mannsnavnet 'Hieronymus', på samme tid forekommer 3 ganger i kombinasjon med slektsnavnet Spar/Sparre. – Samtidig som det foreløpig ikke fremkommer noen antydning til dokumentasjon på at disse 3 Hieronymusene har familiære relasjoner til hverandre.På toppen av det hele har vi en veldokumentert Sparre-slekt etter Sidsel Emmiksdatter Sparre hvor dette mannsnavnet IKKE forekommer. (Med den reservasjon at navnet kommer eventuelt gjennom en Heyerdahl).Man kan jo undres.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eivind Kinck

Det er mulig jeg avsporer debatten om slekten Sparres opprinnelse, men om noen har opplysninger om en Martin Sparres herkomst, er jeg interessert.Han ble født ca. 1729 og gift 24.4.1755 i Rakkestad med Margrethe Marie Andersdatter Wogn. Med henne hadde han døtrene Maria Elisabeth og Andrea Severine Sparre begge født i Rakkestad i hhv 1755 og 1759. Marie Wogn døde en gang mellom 1759 og 1769, og Martin Sparre giftet seg for 2. gang den 16.11.1769 med Ida Sophie Orning (1724-1802), enke etter Mogens Kinck. Han flyttet da fra gården Bodal i Rakkestad til Idas gård Bekkevar i Eidsberg. Martin Sparre døde i 1771 og ekteskapet var barnløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pettersen-Dahl

Martin(ius) Sørensen Spar(re) er døpt 4. februar 1731 i Vor Frues kirke i Tønsberg. Gift 24. april 1755 i Rakkestad med Margrethe Marie Andersdatter Wogn, døpt 28. september 1736 i Sandar, begravet 28. april 1763 i Stokke. Datter av lensmann i Rakkestad - Anders Hansen Wogn.Martin og Margrethe Marie hadde i hvert fall 4 barn: Marie Elisabeth, døpt 15. oktober 1755 i Rakkestad, Else Marie, døpt 17. februar 1758 i Rakkestad, Andrea Severine, døpt 25. april 1759 i Rakkestad og Else, døpt 14. april 1761 i Moss.Martin er sønn av Søren Pedersen Berg (som siden tar navnet Spar) og Elisabet Maria Hansdatter Spar, datter av Hans Henriksen Spar, apoteker på Bragernes.Søren er begravet 19. september 1745 i Stokke, 49 år gammel. Elisabeth Maria er døpt 31. mars 1686 i Bragernes, begravet 1. januar 1766 i Skjeberg. Vielsen fant sted 26. november 1718 i Slagen.Ellers takk for nye opplysninger om Martin!Terje Pettersen-Dahl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eivind/46:) Hvem var foreldrene til Ida Sophie Orning (1724-1802) og Mogens Kinck ? Var Mogens i slekt med Peder Mogenssøn Kinck (1690 Fet - 1757 Fredrikstad) eller Peder Madsen Kinch (1628 Bragernes - 1659 Christiania) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eivind Kinck

Per / 49:Mogens Kinck var sønn av Peder Mogenssøn Kinck, mens Peder Madsen Kinck var Mogens oldefar på morssiden (hans farmor var Abigael Pedersdatter Kinck g.m. Mogens Johanssøn Theiste, sogneprest i Fet). Ida Sophie Orning var datter av oberstløytnant Bernt Mortensøn Orning og hans første hustru Anna Pedersdatter Lange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.