Gå til innhold
Arkivverket

[#51857] Frøknene Hambro


Gjest Arnt-Erik Selliaas
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnt-Erik Selliaas

Jeg har sett at på begynnelsen av 1900-tallet oppgis 'Frøknene Hambro' som eiere av flere portretter, blant annet presten Johan Randulf. Hvem var disse 'frøknene', og er det noen etterkommere etter dem som fortsatt kan ha disse portrettene?Arnt-Erik Selliaas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Det er vel antagelig snakk om en eller flere av søstrene til Carl Joachim Hambro?LenkeMå sjekke med Hambro-genealogien om den også omhandler kognatisk avstamning før jeg ev. kan svare på deler av spørsmål 2. De var vel såpass kjente at det skulle være mulig å finne ev. etterkommere uansett.Dag T. Hoelseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Hei,Nå har du ikke respondert på Hoelseths innlegg i 2007, men jeg drister meg likevel til å åpne denne debatten igjen. Dette da du har en etterlysning i dagens BT. Håper du responderer nå.... Frøknene Sophie og Gina Hambro dør begge i Bergen og har felles gravsted i Grønneviken, Møllendal. 1641695 Gina Hambro 0511 1845 0901 1923 k Grønneviken E00 14 33 Gud er kjærlighet Møllendal Bergen Bergen Domkirke 1641696 Sophie Hambro 2403 1854 2908 1940 k Grønneviken E00 14 33 Gud er kjærlighet Møllendal Bergen Bergen Domkirke Kanskje kirkevergen i Bergen kan svare for hvem som har hatt tilsyn med graven. Dessuten vil vel skiftene etter dem fortelle hvem som var deres arvinger. I 1924 bor forøvrig Sophie i Fosswinkelsgate 28 og er telegrafistinne.Mvh Arnfrid

bilete5835.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Videre ble jo begge brødrene Edvard Isak, Carl Joakim og Hans Christian gift, så det kan vel være en mulighet for at der er etterkommere etter dem. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=vigd1816&gardpostnr=4715&merk=4715#ovre>LenkeLenkeLenkeEdvard Isak får sønnen Karl Joakim i 1885 Lenke og datteren Anelique Catrine i 1890

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kan vel like godt smelle opp alle barna til kjøpmann Carl Hambro og hans hustru Angeliqva Cathrine Bull.1. Barbra Albertine f 1839 g 1868 med Henrik Sundt Ege2. Johanne Marie f 1841 g 1867 med Nils Alstrup Dahl3. Edvard Isaach f 18434. Angeliqve Cathrine f 1844 g 1873 med Albert Sofus Stabel SchankeNB! Der kan være barn jeg ikke er kjent med.5. Georgine Jacobine f 1846 død 19236. Edvard Isak f 1847 g 1880 med Nikoline Kristine Harbitz7. Carolina Amalia f 1849 g 1871 med Johan Henrik Hammer8. Georg Jacob Bull f 18519. Johanne Sophie Julie f 1854 død 1940 10. Hans Christian Ørsted f 1855 d 1900 g 1891 med Angelique Katharina Ege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Edvard og Nikoline Hambro hadde disse barna i 1900:Elise Hambro Student f 1881Carl Joachim Hambro f 1885 Astrid Hambro f 1887Angeligne Katrine f 1890 Angeliqve og Albert Sofus Schanche står oppført med disse to døtrene i 1900:Angiligue f 01041878 Anna f 1108188

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Elise Hambro f 1881 styrer skolen i 1924 og er ugift. Hun bor da sammen med moren enkefru Nikoline Hambro i Allegaten 27.Carolina Amalia og Johan Henrik Hammer fikk barna:Harald f 1872Angelique Katarina f 1873Johan f 1875Karl Hambro f 1876Aagot f 1877Halfdan f 1878Trygve f 1880Erling f 1882Dagny f 1887Det burde vel være mulig å finne etterkommere etter noen av disse, vil jeg tro da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Man kan jo begynnet å lure på hva det er med enkelte som ber om hjelp men som overhodet ikke responderer. Forstå det den som kan!Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt-Erik Selliaas

Først vil jeg takke for innspillene jeg har fått i forsøket på å finne ”frøknene Hambro”. Jeg var ikke på nett i går og har følgelig ikke sett innleggene som kom i går (30.10.) før nå. Sorry Arnfrid.Bakgrunnen for hele saken er at jeg leter etter originalen til et malt portrett av presten Johan Randulf. Han var født i Bergen i 1681. Fra 1712 til 1718 var han sogneprest i Våler i Østfold, og fra 1718 til 1735 var han sogneprest i Nærøy i Namdalen. I 1735 skulle han tiltre som sogneprest i Ås i Akershus, men døde i Christiania 2. august 1735 underveis til Ås. Jeg antar at han hadde portrettet med i flyttelasset, men siden jeg ikke har funnet skiftet etter ham, vet jeg ikke hvem som overtok portrettet etter hans. Men det havnet i Bergen.Johan Randulf var svigerfar til Jørgen Andreas Bull (1703—1764). Kjøpmann Carl Joakim Hambro i Bergen ble gift med én av hans etterkommere, Angelique Cathrine Bull, og kjøpmannens søster, Theodora Josephine Marie Hambro, ble gift med en annen av etterkommerne, den kjente og populære legen Johan Randulf Bull (”Lange Bull”). Her er altså linken mellom den trønderske slekten Bull og slekten Hambro.I en portrettutstilling i Bergen Muesum i 1911 var maleriet utstilt, og i katalogen står det at eier er ”frøknene Hambro”. Jeg har nå fått flere tips på hvem disse damene var, og jeg skal forsøke å følge de aktuelle sporene. Skulle noen vite hvor portrettet befinner seg, vil jeg selvsagt vite det. Jeg er utelukkende interessert i en avfotografering av originalen.Arnt-Erik Selliaas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Flott Arnt-Erik.Ser at noen fra slekten emigrerte, så maleriet kan selvsagt også ha havnet over der.Ellers er der en nålevende professor ved UiB som bærer døpenavnet Johan Randulf. Kanskje han har kjennskap til dette. Skal sende deg hele navnet hans i epost.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt-Erik Selliaas

Jeg prøvde å forfølge dette sporet en gang uten å komme videre. Wilhelm Holst er etterkommer etter Johan Randulf, så det ville ikke være unaturlig om han hadde slikt portrett. At han også hadde portrett av foreldrene hans, er svært interessant! Det framgår av oversikten at han hadde disse bildene i 1880-årene. Og 'søstrene Hambro' hadde det i 1911. Jeg arbeider videre ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei igjen,Ser at Johan Randulf Holst døde i Trh i 1987 og hans kone i 1988. Det ser ut for at barna deres er f mellom ca 1909 og ca 1920. Der er etterkommere i Trh. Har sendt deg en mail.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Noer

Hei, ser i de første innleggene angående frøknene Hambro, så er jo begge døtre til Carl Joachim Hambro (1813-1873) og Angelique Cathrine Bull (1813-1899): Gina er Georgine Jacobine Hambro (1845-1923) og Sophie er Johanne Sophie Julie Hambro (1854-1940). Disse er jo nevnt i innlegg 6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.