Gå til innhold
Arkivverket

[#51859] fam. Michael Dyrhuus, Moss


Gjest Brage H. Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Brage H. Pedersen

Michael Dyrhuus og hans kone Berthe Maria Larsdatter hadde minst tre barn: Andreas Løve Dyrhuus, f. 18. 11. 1809 (gift med Anne Margrethe Nilsdtr), (Anne) Dorthea Dyrhuus, f. ca. 1811 (gift med husmann Anders Olsen fra Rygge), og Nils Michaelsen Dyrhuus, f. 5. 2. 1812 (gift 1. gang med Gunnild Maria Haraldsdtr. og muligens 2. gang med Andrene Jænsdtr) Kan noen hjelpe meg med å finne ut hvem Michael og Berthe Marias foreldre var og hvor kom de fra? Er nevnte Michael muligens identisk med den Michal Dyrhuus (f. ca. 1779) som er snekkersvenn hos August Lædell i Kristiania i 1801?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Anne Lene Hagen

Hei.Har du kommet lenger. I en Mossbok står det om Snekkersvenden Michael Dyrhuus, i forb med kjøp/salg av et par eiendommer. Så det tyder jo på at snekkersvennen Michael Dyrhuus kan være far.Forøvrig om du ikke har det. Matros Andreas Dyrhuus 27 år og Anne Magrethe Nielsdatter 25 år, ble viet i Moss 17/11-1837.De hadde i allefall barna: Anne Margrethe, Emma Othilde f 10/5-37, og Michael Bendix 18/12-40 (Kilder: Mandtal Moss by 1841-1844 og Familier i Moss 1829-1842).I Mandtallet 1841-1844 står også flg familie:Niels Dyrhuus 29 år, matros og hans kone Gunild . De hadde også sønnen Nicolay. Hos dem bor også: Marie Mathises, enken.Jeg aner ikke, men hvem er hun enke etter ? Kan det være Nils sin mor og at hun er enke etter Michal ? I såfall, så er denne innføringen fra mandtallet fra 1840.Det står også noen få andre Dyrhuus i disse to kildene.Er det aktuellt kan jeg forsøke å finne Dyrhuusene i folketellingen 1845, men det gir muligens samme svar som mandtallet, da det jo er fra samme tid.hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Hei!At det fantes en snekkersvenn Michael Dyrhuus i Moss ville vel underbygge en sammenheng mellom 'min' familie Dyrhuus og snekkersvennen i Christiania i 1801? Jeg tar meg den frihet å gå ut i fra at de kan være samme person.Har også sett Andreas' giftermål, men barna var nytt stoff! Det er en kronologisk mulighet for at Niels Dyrhuus i Mandtallet er Michaels sønn. Men jeg trodde at denne Nils var sønn av Berthe Maria LARSdatter..? Mathisen kan jo være en skrivefeil, men den er i så fall temmelig grov. En annen mulighet er kanskje at enken er mor til Gunild?Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Tja, det stod altså ikke mer noe om enken, så det er jo vanskelig å vite.Forresten stod det på Andreas og Anne Margrete Dyrrhus flg kommentar: Denne familie er flyttet til Drammen.Om du vil ha kopier av dette så send meg en mail: alenehagen@hotmail.com I fåfall så kan jeg scanne de og sende deg pr mail. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Takk for det! =) Kan sende deg en mail i løpet av kort tid. Kunne vært interessant å hatt kopier.Tusen takk for all hjelp med denne familien forresten, jeg har stått fast lenge her.Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

HeiDet var en prost i Holt, Aust-Agder som het Christian Dyrhuus. Andreas Faye har en ganske utførlig omtale av ham i 'Bidrag til Holt Presters og Prestegjelds Historie' fra 1859. Sakser raskt derfra:Christian Dyrhuus var født 15. april 1677 på Bagholm i Sundhordelen i Bergen Stift, og døde 21. juni 1720 i Holt. Foreldrene var Sorenskriver over Sundhordelen Bendix Dyrhuus og Dorthe Finne. Christian, som var født samme Dag i Maaneden som Kong Christian V, var gift 'in Oct' 1705 med Margrethe Angell (død 18. mars 1721 'i sin Alders 38de Aar). De hadde 6 barn som ble fordelt mellom slektninger da foreldrene døde;Bendix Peter (f 1708) og Hans (f 1709) kom til en moster på Homedal, Jens (1714 - 1722) og Carsten (f 1717) kom til en moster i Laurvig, Maren (f 1711) kom til morfaren i Drammen og Dorthe Christine til en morbror i Laurvig.Hans var en tid skipper og døde i Drammen 1761Carsten ble kjøpmann i Laurvig.Maren døde ugift på Frogner Prestegaard høsten 1737.Dorthe Christine ble gift med Tolder Bisgaard i Laurvig, men døde i sin første Barselseng 1738.Faye nevner at Christian Dyrhuus var en av fire brødre. Han nevner to av dem; Hans Jørgen som var informator hos en Kjøbmand i Drammen og Bendix som var Sorenskriver over Jæderen og Dalerne. Bendix var far til Bendix (1706 - 1765) som var residerende kapellan i Holt, senere sogneprest til Haa paa Jæderen.Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.