Gå til innhold
Arkivverket

[#51863] Familjen Sellström Hammerfest och Vardö 1850-talet


Gjest Ulla Bagge
 Del

Recommended Posts

Gjest Ulla Bagge

Jag letar efter familjen Sellström i Hammerfest. Nils August Eriksson Sellström var född 1824 i Kemi och flyttade till Hammerfest före 1851.Vet att dottern Marie Matilde Sellström föddes 1851 17 aug no 87 (lyckas inte länka hit).Men var bodde dom? Det står J95/79 i födelsenotisen. Vad betyder det? Marie Matilde flyttade senare till Vardö och gifte sig där 9 juni 1872 (nr 2 sid 185) med Ungkarl Musketer Erik Bengtsson Sjöberg från Åre i Jämtland (Hans ursprung känner jag - han tillhör Essingsläkten. Två barn föddes i Vardö och 1874 flyttade familjen till Åre. Marie Matilde dör i Trångsviken 1943.)Tacksam för tips om hur jag kan söka vidare i Hammerfest och Vardö.Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er dåpen til Johan Erik, 1849 [url="http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=d&RR=102136>LenkeMarie Mathilde, 1851 LenkeBrita Cathrina, 1854 (tvilling) Lenke, død 1854 LenkeMathis, 1854 (tvilling) LenkeJacob Vallenius, 1857 (tvilling) Lenke, død 1857 LenkeBernhard Richard, 1857 (tvilling) LenkeJosefine, 1860, død før hjemmedåp ble bekreftet Lenke og LenkeElisabet, 1861 LenkeI 1875 var August Selstrøm og kona Anna kommet til Vadsø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I 1900 bodde storebroren til Marie Mathilde, Johan Erik, i Vardø. Han var Britha Mathilde fra Finland og hadde 5 barn. De to eldste barna var født i Vadsø, de siste tre i Vardø [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=2002&kenr=019&bnr=0003&lnr=03>Lenke. Her er forresten Johan Erik i folketellingen 1875 for Vadsø. Han var gift på dette tidspunktet og hadde en datter Lovisa, født 1875 i Vadsø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Tusen tack!!! Otroligt så mycket information du fått fram på bara en kvarts timme!! Nu har jag roligt jobb över helgen med att skriva in uppgifterna.Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Grete och Pia, än en gång stort tack!Jag är helt förstummad över hur snabbt det går att få fram så mycket uppgifter! Jag har letat ganska många timmar i dom skannade böckerna och även sökt i FT. Registreringcentralen för historiska data är en nyhet för mig. Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.