Gå til innhold
Arkivverket

[#51865] Ingebrigt Jensen frå Davik til Vesterålen - og så?


Gjest Aase R Sæther
 Del

Recommended Posts

Gjest Aase R Sæther

Som nr 35 på side 320 står Ingebrigt Jensen, f.1857, reist til 'Vesteraalen' i 1878 LenkeEr det nokon som har observasjonar av han etter dette? Kva kyrkjesokn er naturleg å leite etter han innflytta i? Familietradisjonen plasserer han i USA, men han har i såfall teke ein omveg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Westen

Har tittet litt på innflyttede i 1878 i scannede kirkebøker for Hadsel, Bø og Sortland uten resultat. For Øksnes finner jeg ingen kirkebok for gjeldende år dessverre. Har heller ikke sett på Andøy - hvis det da tilhørte Vesterålen. Ønsker deg lykke til. Mvh Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Ingebrigt Jenssen fra Davik er nevnt under gården Stø i Øksnes (tidl. Langnes) i 'Gård og slekt i Øksnes' Bd.4. I 1881 fikk han ei datter med Maren Anna Olsdtr. f. 1846 på Vottestad i Øksnes (tidl. Langnes), d. 1919. Ingebrigt er oppført som emigrert til USA. Datterens navn: Olufine Caspara Nemine (1881-1962).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Se skannet klokkerbok for Langnes kirke (Nordland): 1877-1884. Her finnes dåpen for datteren samt Ingebrigts utflytting til USA i mai 1881. Olufine ble gift 1906 med Petter Rhode Annes Ulriksen, f. 1883 Stø, d. 1961. Barn: 1. Oskar Marcelius f. 1907 Stø, d. 1984. 2. Margit Karen Nemine, f. 1909 Stø, d. 1931 ugift. 3. Johan Antonius, f. 1919, d. 1988.Oskar ble gift 1934 med Vally Marie Ingeborg Lindvall, f.1913 Storfjord, Troms, d. 1999. 6 barn hvorav 2 flyttet til Arendal og en til Grimstad.Johan giftet seg 1946 m. Ingrid Marie Brun, f. 1920 Stø. 4 barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

No skal vi ikkje omtale nolevande her, men viss du har namn på etterkomarar eg kan ta kontakt med, er epostadressa mi aasers@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Folketellinga 1900 inneheld ein Ingebrigt Endal - men det er ikkje vår! Han er frå Trøndelag og ca 10 år for gammal. Eg prøver å legge inn eit bilete av tellinga!

bilete3343.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Emigrantlista viser at han reiste med Argo frå Trondheim. På www.norwayheritage.com finn eg at denne turen gjekk berre til Hull. Kan eg finne ei passasjerliste for denne turen? Kan eg greie å finne kva båt han reiste vidare med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Aase,Jeg har lagt inn følgende etterlysning på NorwayList:'I am searching information about the destiny of Ingebrigt Jensen Endal.He was born Feb 5, 1857 in Davik Parish, Sogn og Fjordane, Norway.Sep 20, 1878 he moved to Langenes/Øksnes in Nordland where he appeared at the farm Stø. He is listed as a fisherman. In 1881 he made the 9 years older widow, Maren Anna Olsdtr. pregnant. May 6 this year, he emigrated from Trondheim with SS Argo to Hull. Destination was Menomonie, Wisc, USA. Maren Annas' baby, a girl, was born in Sep 1881, and has descendents in Norway. They have tried to find Ingebrigt, but so far in vain.His ticket was with American Line, paid in USA. These are the known facts.As his ticket was with American Line, he probably went from Liverpool to Philadelphia with one of the ships of American line. He may be using Ingebrigt Jensen or some American version of his nameThere is another guy named Ingebrigt Endal found in the 1900 and 1920 Censuses in the US, but he ten years to old and emigrated about ten years earlier'.Jens reiste sammen med en Karl Kristiansen som også hadde billett betalt i USA. Muligens er dette den samme som denne karen som er nevnt i et svar:'The 1900 Census for Superior, Douglas County, WI. Charles Christianson, born Nov 1858, age 40, born in Norway, immigrated in 1881. If he was 40 when the census was enumerated in June 1900, he would have been born circa July 1859 to June 1860. NOT in 1858. So, one of the two figures as enumerated was wrong. But, the year of immigration is the same as the year for Ingebrigt. This person is a printer. He is married 17 years, first born is a daughter Ingeborg, born 1886 in Illinois. So, if this 'IS' the same as Karl, Ingebrigt might have also have gone to Illinois'.Det kunne være interessant om noen som har tilgang til Ancestry.com kunne se etter spor, f. eks. i Chicago.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Bygdeboka for Bremanger hevder at foreldrene til Jens antakelig emigrerte til Amerika. En kunne derfor lett anta at det var de som hadde betalt billetten hans.Dette må være feil. Emigrasjonen var nok til nabosoknet, for far hans døde hos en datter på bruket Sætren under Vedvik i Vågsøy, Selje prestegjeld, i 1887, og var gravlagt i 1888. Som en ser var han gift - altså var kona i live: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2067&idx_id=2067&uid=ny&idx_side=-99>LenkeAndre lenker som kan være interessante i søket etter Ingebrigt:Ingebrigts fødsel og dåp, post 14: Lenke Fødsel og dåp til datter født utenfor ekteskap, , Olufine Kaspara Nemine på gården Stø, Langenes, Nordland fylke, post 12: Lenke Emigrasjon - utflytte i kirkeboka. post 4:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Mange takk, Tor - eg skal berre rette opp ein liten trykkfeil i (14): du meinte sjølvsagt å skrive 'foreldrene til Ingebrigt' som antakeleg reiste til Amerika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tor kvien

Aase: Det er ikke like lett bestandig å holde orden på navn. Du har selvfølgelig helt rett.Denne karen kan nok fortsatt forbli en nøtt. Responsen på NorwayList er omtrent like dårlig som her. Han burde jo vises i folketellingene for 1900 med en eller annen variant av Ingebrigt/Engebrett, og med Jensen/Jensson/Jansson med variasjoner som etternavn. Han skulle jo opprinnelig til Wisconsin, men kan like gjerne ha havnet i en av de andre 'norske' statene i Midt-Vesten som Illinois, Minnesota, Montana eller N-/S-Dakota. Han brukte vel neppe Endal som etternavn i USA. Fødselsdatoen er vel det sikreste. Desverre har jeg ikke tilgang til Anscestry.com .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Eg veit om folk frå Endal som brukte Dahl som etternamn i Amerika, så kanskje det er verdt å prøve, men det vrimlar vel av Dahl'ar der òg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

(18) - Indahl har også vore brukt, og sikkert mange andre. Det skal ikkje vere lett!Dersom vi prøver å følgje han på veg, har vi altså avreise frå Trondheim 6.mai 1881 med 'Argo' til Hull.Lista over korresponderande skip til denne turen er lang Lenke men sidan emigrantprotokollen opplyser at han skal reise med American Line kan vi vel konsentrere oss om desse:- Lord Clive - kom til Philadelphia 17. mai 1881.- Illinos - kom til Philadelphia 22. mai 1881.- British King - kom til Philadelphia 29. mai 1881.- Lord Gough - kom til Philadelphia 31. mai eller 1. juni 1881.Var det ventetid for å kome seg over, eller reiste ein 'på direkten'? Vart emigrantane registrerte i Philadelphia?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Til innlegg 4:Er det sikkert at Maren ikke emigrerte? En Ingebret og Maren Jensen er oppført i 1900-tellingen nær LaCrosse, WI. Når det er sagt stemmer alder og andre opplysninger dårlig.Ellers skal emigranter som ankom Philadelphia være registrert hos Ancestry.com. Det hadde vært fint om noen med tilgang kunne sjekke dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Det er muleg eg er litt kravstor no, men kunne ein eller annan Ancestry-abonnent tenkje seg å sjå etter om Ingebrigt steig i land i Philadelphia i (slutten av) mai 1881?Dersom vedkomande Ancestry-abonnent heller vil svare meg direkte, er adressa mi aasers@c2i.net.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Aase R Sæther

Så langt kjem eg sjølv på Ancestry - kan ein abonnent tenkje seg å sjå på skipa Lord Clive - Illinois - British King - Lord Gough om det er muleg å sjå spor etter Ingebrigt Jensson eller reisefølgjet Karl Kristianson som han i alle fall forlet Øksnes saman med. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.