Gå til innhold
Arkivverket

[#51866] Maren Anna Iversdatter f.ca 1834 fra Geitholmen i Hitra - foreldre?


Gjest Tommy Paulsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tommy Paulsen

Jeg prøver å finne foreldrene til Maren Anna Iversdatter født 1834/1835 (?) Hitra.Hun gifter seg 06.11.1862 med Johan Arnt Andreasen: Nummer 26: Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2390&idx_id=2390&uid=ny&idx_side=-288>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Fødested er da oppført som Geitholmen, Hitra. Hun er 28 år og da født ca.1834.I FT1865 er hun her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy Paulsen

Takk til Berit. Det står nok Gjelsøen(Gjelsøya).Jeg hadde opplysningen om Geitholmen fra Ørlandsboka Bind I av Inge Rian side 96-97. Her er det også skrevet at i 1875 opplyses det at Maren Iversdatter er født i Trondheim i 1830(?)Har forsøkt å lete i kirkebok for Hitra mellom 1830-1837 uten å finne dåpen til Maren Anna Iversdatter.Har også forsøkt å finne hennes vaksinasjon i 1856 uten å lykkes. Johan Arnts vaksinasjon er funnet. Kan noen tyde navnet på vaksinators navn ? I.Ellings?Mvh Tommy Paulsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Engmo

Finner ei Maren Anna Iversdatter Bugge på FS, hun er født i Trondheim 05.10 1834,døpt 26.10 s.å. Foreldre : Iver Eriksen Bugge og Christianna Olsdatter. Kan dette være henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlotte Hagen

Personlig synes jeg det ser ut som om det står 'Gjertøen'. Det skrives riktignok Hjertøen men det er ikke sikkert at presten på Ørlandet var SÅ lokalkjent.Har du sjekket Inn-/Utflyttingene på de forskjellige stedene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlotte Hagen

Oops, der sviktet hukomelsen min... det ble faktisk skrevet 'Gjertø'. Er ganske sikker på at det er det det står under vielsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy Paulsen

Tusen takk til Anne og Charlotte for nye innlegg!Har sett på vaksinasjonsprotokollene og ser at det er en vaksinatør på Ørlandet som heter Ellingsen. (ref.innlegg 3) Dette kan tyde på at hun er vaksinert på Ørlandet i 1856, og flyttet dit før den tid. Har sett igjennom protokollene som er utlagt, men kan ikke finne henne der i 1856.Finner en Maren Anna innflyttet i 1850 (står det Iversd eller Jensd?) Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2389&idx_id=2389&idx_listetype=fl&idx_kjonn=&uid=ny&idx_side=-16>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Kan presten ha skrevet hennes første navn feil ? Se på nr 181; innflyttet til Ørlandet i 1862 for å gifte seg Permanent sidelenke: Lenke mvh Aud Marion Røen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlotte Hagen

Til innlegg nr. 10Jeg tror du har rett at dette er henne. Jeg får det til å bli:30/9 P. Maren Anna Iverd Kjæringvog, f. 15/10 d 26/10 34. Innf 8/11 57 ?? Innf K B 1858 (klarer ikke å lese siste linjen).Kan det være at hun ble født i Trheim som antydet tidligere og kom til Hitra 8/11/57 (innført i boka 1858)???Ja, skriften til denne presten er forferdelig og her har jeg gjort svært mye av mine undersøkelser ettersom det er her mesteparten av mine aner er fra. Veldig tungt til tider, men som alt annet blir man faktisk litt vant til det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy Paulsen

Tusen takk Anne, Aud Marion og Charlotte! Dette ser lovende ut. Jeg får prøve Statsarkivet i morgen, for å se om jeg finner hennes dåp i Trondheim, sålangt er det kun domkirka som er lagt ut for 1834.Jeg fant Johan Arnt Andreasen død i 1900 - Ørland (nr 18) Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6575&idx_id=6575&uid=ny&idx_side=-363>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy Paulsen

Har nå gått igjennom alle kirkebøkene for Trondheim, og finner kun en aktuell Maren Anna døpt i 1834, og det er den samme som Anne fant i innlegg (4). Uektefødt Maren Anna, født 05.oktober, døpt 26.oktober 1834. Foreldre ungkarl Iver Eriksen Bugge og pige Christianna Olsdatter. Innførselen finnes både i Lade(Strinda) og Bakklandet. Faddere: pige Maren Christensdatter, Andrea Holm, Anne Olsdatter, Anders Jensen og Lars Johnsen.Kan datoen på hennes fødsel være feil i innlegg 10? Har videre forsøkt å lete etter hennes konfirmasjon/utflytting i Bakklandet/Bakke kirkebøker uten å lykkes.Har noen gode tips ?Mvh Tommy Paulsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Siden både navn og dåpsdato stemmer med det Anne har funnet (4) tror jeg dette er 'riktig Maren Anna' (FS oppgir 15. okt. og kirkeboka 05.10 som fødselsdato).Maren Anna fikk sitt første barn på Ørlandet i 1860 (nr 11): Lenke- en tanke: Kanskje flyttet Maren Annas mor til Hitra og hadde datteren med seg ? Det er ikke alltid at barn ble registret ved utflytting...mvh Aud M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy Paulsen

Takk igjen Aud Marion!Jeg hadde ikke det første barnet tidligere. Iflg.Ørlandsboka bind 1 hadde de følgende barn: 1.Oline Kristine f. 7.7.1862. 2.Andrea Sofie f. 23.8.1865, gift med Johan Martin Lorentsen. 3.Hanna Katrine f. 10.6.1868. (min tippoldemor) 4.Olaus f. 10.7,1872, gift 1895 med Ingeborg Eline Eliasdatter. 5.Johan Mathias f. 3.4.1875. 6.Karen Johanna f. 4.2.1878. 7.Ane Marta f. 4.2.1878.Får lete videre etter Maren Annas konfirmasjon, dødsfall og hennes mors utflytting.Mvh Tommy Paulsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.