Gå til innhold
Arkivverket

[#51869] Pibelund Skjeberg


Gjest Christine Miller
 Del

Recommended Posts

Gjest Christine Miller

Syver Andersen er døpt 21.1.1827. Født på Pibelund, Skjeberg. Foredre: ungkar Anders Eriksen og Elen Svendsdatter Pibelund. Her stopper det opp. Er det noen som kan hjelpe? Mvh Christine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Birkelund

Pibelund er antagelig husmannsplassen/småbruket Piplund under Hafslund. Plassen er nå bebygd med et nytt hus, innerst i Arnebergveien på Bede/Navestad.Navnet er nevnt veldig tidlig på 1700-tallet i Skjeberg kirkebok. Plassen skal visstnok ha fått navnet etter en soldat? som skal ha spilt et eller annet pipende instrument.mvh Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn-Erik Skjøren

Her er en kandidat i Borge i 18654 96 Sannesund Borge Borge Barakke No 6Syver Anders. Husfader Kapper g 39 m Skjeberg Prgj. Maren Hans. hans Kone g 38 k Skjeberg Prgj. Anne Syvers. deres Datter ug 12 k Skjeberg Prgj. Edvard Syvers. deres Søn ug 10 m Skjeberg Prgj. Albert Syvers. deres Søn ug 7 m Borge Prgj. Elen Syvers. Fattiglem ug 67 k Skjeberg Prgj. Anne Syvers. deres Datter ug 3 k Borge Prgj.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn-Erik Skjøren

Post33 LenkeHer er vel giftermålet mellom Syver Andersen og Marie Magdalena Hansdatter den 16 dec 1853 i Skjeberg. Hans far er Anders Eriksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Birkelund

Forsøk på tolking av det som står i kirkeboka:'Født 9. desember 1826. Døpt 21. januar 1827 i Skjeberg kirke. Syver Andersen.Pige Elen Svendsdatter Pibelund anmeldte som barnefader Anders Eriksen Pibelund. Faddere: Huusmdk Berte M. Syversdatter Grasto, do. Else Eliasdatter Hesthaugen, pige Inger M. Paulsdatter Skyttebraaten, huusmd. Hans Christensen Grasto, ungk. Jens Paulsen Skyttebraaten, do. Thue Svendsen Pibelund.'Det er vel mulig at Thue Svensen er Elens bror. Husmannsplassene Grasto og Skytterbråten ligger innenfor en km avstand til Piplund. Hesthaugen ligger på Hafslund.mvh Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christine Miller

Tusen takk for alle tilbakemeldinger. Jeg fant Thue (KB født i Skjeberg 1806 s. 57) - men jeg klarer ikke å finne Elen Svendsd., heller ikke hvem Anders Eriksen er barn til. Noen gode forslag til hvordan jeg skal gå frem? Mvh Christine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn-Erik Skjøren

Foreldrene til Thue er i alle fall tjenestefolk på Klavestad Nordre i FT1801. Lenke De er ikke gift i 1801, men Thue er vel født i ekteskap i 1806? Mao gifter de seg en gang mellom 1801 og 1806. Er du heldig står foreldrene hennes innført der. Han foreldre har du jo alt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn-Erik Skjøren

Uff, når har jeg vel rotet det til for deg. Fant feil Thue og da selvfølgelig feil foreldre og bosted. Glem mitt innlegg (8).Her er Thues foreldre i 1801. De er gift og bor på Nordre Navestad. LenkeBerthe døpt 14/6 1795, Erika døpt 22/10 1797, Maria 13/2 1803

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christine Miller

Hei, Takk igjen! Jeg fant Elen Svendsen (KB Døde i Borge 1874 s.282 - 24.12.1874 fattiglem Elen Svendsen f. 1799 (75 år). Gravlagt 1.1.1875. Oppholdssted: Sannesund) Det bekrefter jo fødselsdato ville jeg tro, og jeg leter og leter i Skjeberg - men finner ikke dåpen. I folketellingen for 1865 står det at hun skulle være født i Skjeberg. Tar gjerne imot flere innspill. Mvh Christine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Dette er vel Elen Maries dåp (nr. 62): [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7438&idx_id=7438&uid=ny&idx_side=-32>Lenke Av fadderene ser en også at disse hører til på Hafslunds eier. I og med at Pibelund også tilhørte dette området, ser jeg dette som et tegn på at dette kan styrke teorien.Dersom en hypotetisk kan se for seg at moren i ovenfor nevnte dåp kan ha kallenavnet 'Lene', er nok dette den aktuelle familien:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Forlovelsen mellom Svend Thordsen og Regina Jacobsdatter fant sted 15.01.1791. Begges første gifte. Forlovere: Simen og Hans Klavestad.Vielsen fant sted i Skjeberg 25.04.1791.M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Av FT1801 Skjeberg burde Regina være født rundt 1770. Jeg kan verken finne henne født 1768-1771 i Skjeberg eller Borge.M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

08.03.1809 døde Regine på Pipelund, og ble begravet fra Skjeberg kirke 19.03. Hennes alder oppgis til 46 år, mao. født rundt 1763.Finner henne ikke født i Skjeberg fom. 1762 tom. 1765.M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Prøv et søk på Familyserach på Regina Jacobsen og se hva som dukker opp der. Kanskje du kan bruke det videre?M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn-Erik Skjøren

Fra Familysearch (jeg har ikke sjekket kilder)Jacob Poulsen Christening: 13 JAN 1730 Skjeberg, Østfold, Norway Burial: 02 APR 1769 Parents: Father: Poul Svendsen Mother: Aasse Nilsen Marriages: Spouse: Inger Evensen Marriage: 25 JUN 1755

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Birkelund

Jeg tyder dåpsinnførselen til Regine i Skjeberg kirkebok, nr 15, 1767 til følgende:Jacob Poulsens og Inger Evensd: D: N: Regine (evt. Regina) Fadd: Pernelle Evensd:, Marthe Pedersd: Jens Fridriksen, Cornelius Wærnsen, Niels Poulsen. Schieb Dom: Reminise: Introd Schieb Dom: Qvasim:Her er det muligens søsken til både Jacob og Inger som stiller som faddere.Kildeinformasjon: Østfold fylke, Skjeberg, Ministerialbok nr. I 2 (1726-1791), Fødte og døpte 1767, side 115.Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7437&idx_id=7437&uid=ny&idx_side=-117>LenkePermanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Tom Birkelund

Hallo Christine!Jeg har kommet i kontakt med en slektforsker som har aner fra Orud og Vadtvedt, Degernes.Hun har også Regine som ane.Ønsker du kontakt, oppgi mailadresse.mvh Tom Birkelund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.