Gå til innhold
Arkivverket

[#51873] Synnestvedt (Sygnestveit) i Hordaland på 1700-1800-tallet


Gjest Per Nermo
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Nermo

På Sygnestveit (Synnestvedt) i Ulvik, Hardanger, fikk Torbjørn Olavson Sygnestveit (f. ca. 1688 ?) og Johanna Henriksdatter Stub (fra Kristiansand ?) (bl.a.?) barna Olav c1720?, Ludvig c1724?, Henrik c1727? og Anna Barbro Synnestvedt c1730?.Ludvig f. ca. 1724 fikk såvidt jeg vet med sin 1. kone Gjertrud Johanne Gietzmann barna Torbjørn c1754?, Otto Chr. c1755? og Dorthe c1756?, og med sin 2. kone Anna Elisabeth Reutz barna Hans Jørgen Reutz S. c1777? og (muligens) Cecilia Synnestvedt c1780?.Henrik f. ca. 1727 fikk såvidt jeg vet med sin 1. kone Kari Olsdatter Lyssand barna Torbjørn c1759? og Agathe c1763?.Torbjørn Ludvigsen Synnestvedt f. ca. 1754 fikk med sin kone Sophie Marie Taventzien datteren Hanna Fredrikke c1796?.Otto Christian Synnestvedt f. ca. 1755 fikk med sin kone Anne Malene Milling barna Peder Finde Synnestvedt c1793 og Margarethe c1795.Hans Jørgen Reutz Synnestvedt f. ca. 1777 fikk med sin kone Gjertrud Marie Astrup barna Nils Didrik Synnestvedt c1810? og Henninge c1818?.Torbjørn Henriksen Synnestvedt f. ca. 1759 fikk med sin kone Kristi Olsdatter barna Henrik c1794 og Ola c1802.Så, omsider, til problemene, nemlig å plassere flg. personer hos riktige foreldre :a) Cecilie Synnestvedt f. ca. 1806, (Norddal ?), bosatt i Christiania i 1865b) Hans Synnestvedt f. ca. 1835, (Vannylven ?), agronom på Elverum i 1865c) Nicolia Synnestvedt, f. ca. 1803, (Ørskog ?), sogneprest i Vannylven, g.m. Karens Brems Møllerd) en 'mulig' Ole/Olav Synnestvedt, f. ca. 1805?, bosatt i os, HO, som far tile) Jørgen Olsen Synnestvedt f. 1852, Os, HO, handelsmann i Bergen i 1875, muligens far tilf) Olaf Nicolai Synnestvedt (1879-1944), g.m. Emma Marie Lieg) Peter Synnestvedt f. ca. 1839, Vannylven, handelsbetjent i Molde i 1865h) Thorbjørn Kristian Synnestvedt, f. ca. 1808, Sunnmøre, fogd i Solør i 1865Jeg håper noen kan hjelpe meg med å få plassert noen av disse 8 personer hos riktige foreldre.På forhånd mange takk !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

c) skal være NIKOLAY Synnestvedt (c1803-før 1865), altså sogneprest i Vannylven.For de 8 'foreldreløse' ovenfor ønsker jeg meg selvsagt også informasjon om levetid, yrke, ektefelle og sted for fødsel og død, i den grad det er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Torp

Hei, Ola Torbjørnsen Synnestvedt (døpt 15 des 1805) er en av mine tipp-tipp-oldeforeldre, så dette ble jeg litt interessert i. Lurer forresten på om han er identisk med din person d) Ole Synnestvedt f 1805 i Os. Jeg begynte å lete litt, og det virker som om person g) er sønn til person c), se LenkeHer står det at Peter Richardus Møller (f 29 april 1840) er sønn til Sogneprest Nicolai Christian Synnestvedt og Karen Brems Møller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(3:) Hvilket årstall gjelder denne sida i kirkeboka for Vanylven, og hva står det egentlig under fødselsdato på nr. 48 ?Tusen takk Elin og Jan for svarene så langt !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin H. Skibenes

Det var frå Vanylven mini. 1831-1844, side 31, den siste dåpen i 1836. Fødselsdatoen tolka eg til 27de August, og døypt 24de November

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Torp

Person e) er uten tvil sønn til Ola Torbjørnson Synnestvedt (f 1805). Se nr 116 i Lenke Her betegnes han Ole Torbjørnsen Lyssand, men Ola Torbjørnsen Synnestvedt bodde på Lyssand, og konens navn, Jørna Jørgensdatter stemmer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Mange takk, Jan Erik !En korreksjoner til innlegg 1 :a) Det var i FT 1875 at Cecilie Synnestvedt f. ca. 1806 i Norddal sees bosatt i Christiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(3 og 7:) Mor til barnet (Hans Jørgen Reutz Synnestvedt døpt 24 Nov 1836) er ført som ''Karen Brems, fød Møller''. Betyr det at hun har vært gift med en 'Brems' før hun ble g.m. sogneprest i Vannylven, Nikolay Christian Synnestvedt, mon tro ?En av fadderne ser ut til å være 'Hanne Marie Synnestvedt'. Kjennes hennes slektsforhold til barnets far ? Og hvem er 'Jacobine Blix' (også fadder) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(8:) Ved denne dåpen er barnets farbror Henrik Torbjørnsen Synnestvedt f.1794 blant fadderne, likeledes en Ingeborg Jørgensdatter Synnestvedt. Hvem kan hun være, tro ?Av Jan Erik's innlegg over synes det klart at d) bortfaller (ref. innlegg #1) og erstattes av Ola (Ole/Olav/Olav) Torbjørnsen Lyssand (Synnestvedt) f. 15 Des 1805, som med sin kone Jørna Jørgensdatter hadde sønnen Jørgen Olsen Synnestvedt f. 1852 på Lyssand i Os, HO (handelsmann i Bergen).Kan Jørgen igjen være far til f) Olaf Nicolai Synnestvedt (1879-1944), g.m. Emma Marie Lie ?Ola f. 1805 var sønn av Torbjørn Henriksen Synnestvedt (ca.1759-1832), klokker og gårdbruker på Lyssand i Os (g.m. Kristi Olsdatter), som (bl.a.?) hadde barna Kari/Karen 1793, Henrik 1794, Agathe 1798 og altså Ola 1805.Denne Torbjørn's aner framgår av innlegg 1.Hvor bodde Henrik Torbjørnsen Synnestvedt (f. c1727) og hvilket yrke hadde han ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Torp

Når det gjelder Henrik Torbjørnsen Synnestvedt har jeg tidligere notert meg følgende (men dette bør nok sjekkes!).Han var født ca 1727 på gården Sandven i Kvam. Han var deretter muligens en tur innom Farestvet i Hosanger, før han i 1757 gifter seg med Kirsti Olsdtr Lyssand, og flytter dit (Lyssand i Os). Han er da korporal. I 1764 gifter han seg igjen med Marie Wold. Han er da sersjant. Tror det står flere detaljer i bygdeboken for Os av Nils Tveit, men den har jeg ikke tilgjengelig nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Torp

f) Olaf Nicolai Synnestvedt er ikke sønn til Jørgen. Han er derimot sønn av Jørund Olai Olsen Synnestvedt og Karen Øistensdtr Sørbø. Se nr 23 i Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Det ser ut til at det er fornavnet på e) som er feil. Med mindre det fantes et tvillingpar Jørund og Jørgen, så skal det stå :e) Jørund Olai Olsen Synnestvedt f. 14 Juli (på Lyssand ?), døpt 8 August 1852, Os, HO, handelsmann (kolonialhandler) i Bergen i 1875/1879 (død før 1900) (g.m. Karen Øistensdatter Sørbø, 13 Des 1842 i Indre Holmedal, enke i Bergen i 1900), foreldre til (bl.a. ?)f) Olaf Nicolai Synnestvedt (21 Des 1879 - 1944) (g.m. Emma Marie Lie) og Henrik f. 1882.Foreldre til e) er altså Ola Torbjørnsen Synnestvedt på Lyssand i Os (f. 15 Des 1805) og Jørna Jørgensdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Det er fødselsdatoen til Karen Øistensdatter Sørbø som er 13 Des 1842.Olaf Nicolai og broren Henrik jobber i kolonialbutikken i Bergen sammen med sin mor Karen i 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Kjennes barna til krigskommissær, vegsjef, ordfører i Bolsøy (Molde) 1838-1840, Hans Jørgen Reutz Synnestvedt (1777-1841) og hans kone (g. 1803) Gjertrud Marie Astrup (1780-1827) ? Disse skal ha fått 5 sønner og 7 døtre (2 av døtrene døde som spedbarn).Nils Didrik Synnestvedt (c1810-1863) (g.m. Wilhelmine Augusta Dick) bosatt i Bolsøy, senere Trondheim, må vel være sønn her, likeledes Henninge Synnestvedt f. 1818.Men hvem er de øvrige 4 sønner og 4 døtre ?Hører kanskje følgende (c-a-h) til som barn her ?c) Nicolay Synnestvedt, f. ca. 1803, (Ørskog ?), sogneprest i Vannylven (død før 1865), g.m. Karens Brems Møllera) Cecilie Synnestvedt f. ca. 1806, (Norddal ?), bosatt i Christiania i 1875h) Thorbjørn Kristian Synnestvedt, f. ca. 1808, Sunnmøre, fogd i Solør i 1865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Eg trur du kan finne heile denne husyden i ættebøkene for Norddal på Sunnmøre (to sett med to forfattarar: Leonhard Tafjord og Terje Linge), for Hans Jørgen Reutz Synnestvedt er, så vidt eg huskar, innført der som eigar av Rellingen i Dalsbygda, ein gard han hadde arva (?) etter morfaren, gullsmeden Hans Jørgen Reutz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Enok Synnestvedt Groven

Hei! Tusen takk for at dere gjør dette. Det betyr mye for meg og min familie. e) det er en mulighet for at Jørund og Jørgen er samme person. Han kan jo ha byttet navn, men jeg vet ikke hvor vanlig det var på den tiden. Ellers kan det jo være en tvillingbror som døde tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Såvidt jeg har forstått blir Enok's anerekke (litt tilbake) slik :- Olaf Nicolay Synnestvedt (1879-1944)- Jørund Olai Olsen Synnestvedt f. 1852, Lyssand, Os, HO- Ola Torbjørnsen Synnestvedt f. 1805, Lyssand, Os, HO, g.m. Jørna Jørgensdatter- Torbjørn Henriksen Synnestvedt (c1759-1832), klokker i Os, bos. Lyssand, g.m. Kirsti Olsdatter- Henrik Torbjørnsen Synnestvedt f. c1727, g. Kari Olsdatter Lyssand- Torbjørn Olavson Sygnestveit f. c1688, bosatt på Sygnestveit i Ulvik, g.m. Johanna Henriksdatter Stub- Olav Torsteinson Torblao, g. Anna Torkjellsdatter UppheimEnig, Enok ? (Håper på dine kommentarer og suppleringer !)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Torp

Jørund og Jørgen er definitivt samme person. Jørund er rett og slett en skrivefeil i forbindelse med dåpen av Olaf Nicolay. Når broren hans, Henrik Johan, døpes 3 år senere er navnet riktig igjen, se nr 139 i LenkeNår det gjelder de etterlyste personene på Nordvestlandet, så mangler det fortsatt scannede kirkebøker for de interessante områdene, så der må vi nok smøre oss med tålmodighet inntil de foreligger.Jeg synes forresten det begynner å bli veldig mange navn å holde styr på, så jeg har forsøkt å lage en oversikt over etterslekten til Torbjørn Olavson Sygnestveit. Den er selvsagt meget ufullstendig, og i stor grad basert på opplysninger fremkommet i denne. Mange detaljer bør sjekkes. Men slik ser det altså ut:Torstein Knutson Torblao (f c 1597)Ola Torsteinson Torblao (f c 1640) gm Anna Torkjelsdtr OppheimTorbjørn Olavson Sygnestveit (f c 1688) gm Johanna Henriksdtr Stub1 Olav Torbjørnsen Synnestvedt (f c 1720) gm A Christian Olsen Synnestvedt (f ?) gm Margrethe Iversdtr a Ole (f 1778)2 Ludvik Torbjørnsen Synnestvedt (f c 1724) G 1 Gjertrud Johanne Giezmann A Torbjørn Ludviksen Synnestvedt (f c 1754) gm Sophie Marie Taventzien (Han er ”National capitain” i 1801, og bosatt Ørskog i Romsdal) a Hanna Fredrikke (f c 1796) B Otto Christian (f c 1755) gm Anne Malene Milling (Han er ”capitaine af infanteriet og chef for det Gloppenske copagnie” i 1801, og bosatt i Gloppen) a Peder Finde Synnestvedt (f c 1793) I Anna Magdalena (f 1824) (uekte barn med Maria D. Høyer) b Margrete (f c 1795) C Dorthe (f c 1756) G2 med Anna Elisabeth Reuz D Hans Jørgen Reuz Synnestvedt (f c 1777) gm Gjertrud Marie Astrup a Nils Didrik Synnestvedt (f c 1810) b Henninge (f c 1818) E? Cecilia (f c 1780)3 Henrik Torbjørnsen Synnestvedt (f c 1727) G1 Kari Olsdtr Lyssand A Torbjørn Henriksen Synnestvedt (f c 1759) gm Kristi Olsdtr Borgen a Henrik Torbjørnsen Synnestvedt (f c 1794) b Ola Torbjørnsen Synnestvedt (f 1805) gm Jørna Jørgensdtr Nedre Rød I Kristi Olsdtr Lyssand (f 1835) gm Jon Johannessen Søfteland II Jørgen Olai Olsen Synnestvedt (f 1852) gm Kari Øisteinsdtr Sørbø i Olaf Nicolay Synnestvedt (f 1879) gm Emma Marie Lie ii Henrik Johan (f 1882) B Agathe (c 1763)4 Anne Barbro Synnestvedt (f c 1730)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Torp

Der forsvant mange linjeskift i forrige innlegg. Håper det er leselig likevel, for jeg fikk ikke til å rette det opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(20:) Joda, det var forståelig nok.Nr. 2 D 'Hans Jørgen Reuz Synnestvedt (f c 1777)' (krigskommisæren) ble f. 20 Apr 1777 og g. 3 Feb 1803.I innlegg #16 gjengir jeg tre av 'de etterlyste' i innlegg #1, som jeg mistenker at muligens også kan være barn av krigskommisær og vegsjef Hans Jørgen Reutz Synnestvedt (1777-1841) og kona Gjertrud Marie Astrup (1780-1827), bosatt i Molde (altså i tillegg til Nils Didrik og Henninge), nemlig :c) Nikolai Christian f. c1803 (s.pr. i Vannylven),a) Cecilie f.1806 (i Christiania i 1875) ogh) Thorbjørn Kristian f. c1808 (fogd i Solør 1865)Håper noen kan bidra til avklaring her ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Enok Synnestvedt Groven

Hei! jeg var nettopp i Osa i Hardanger og traff på Magnus Sygnestveit og familien som var på besøk der inne. Han er eieren av Gården Sygnestveit ved Ulvik. Den ble fraflyttet i 1952 etter at et steinras ødela mesteparten av marken. Godt arbeid, jeg fant et par feil som jeg rettet, og her er resultatet:Knut Torblå 'Unge Knut'(ukjent fødsel og død)Torstein Knutson Torblå (1597-)Ola Torsteinsson Torblå (1645-1709)Torbjørn Olson Sygnestveit(1688-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Torp

Person c) Nicolai Christian er sønn til Hans Jørgen Reuz Synnestvedt og Gjertrud Marie Astrup, se nederst til venstre i LenkeDet står: 'Døbt d: 17de Mai ved Hoved Kierken Veimester og Lieutenant Synnestvedts Søn Nicolai Christian'. Etter fadderne er morens navn oppgitt til Giertrud Marie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk. Siden Veimester Hans Jørgen Reuz Synnestvedt (1777-1841) kjøpte gården Indre Årø i Bolsøy (Molde) i 1809, er det vel rimelig å tro at ev. barn etter denne tid er født i Bolsøy.Hans sønn Nicolai Christian ble altså født i 1803 i Ørskog. Broren Nils Didrik (f. ca.1810) er (muligens) f. i Trondheim (Molde ?). Søsteren Henninge er født i Molde i 1818.a) Cecilie Synnestvedt skal være født i 1806 i Norddal på Sunnmøre. Er hun en søster, tro ?Dersom h) Thorbjørn Kristian Synnestvedt (fogd i Solør i 1865) også er en bror, og født ca.1808, så er han kankje født enten på Sunnmøre (Ørskog el. Norddal ?) eller Bolsøy/Molde, ev. Trondheim ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.