Gå til innhold
Arkivverket

[#51878] Borgund: Mads Olse Aase og Gyri Knudsdatter Stenset, gift 1765.


Gjest Kjell Fredly
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Fredly

Mads Olsen Aase, gift i Borgund 1765 med Gyri Knudsdatter Stenset. Ved folketellingen 1801 finner vi Gyri på Veiholmen, Smøla, med sine tre barn, som ble gift og bosatt der. De var alle født på Åse i Borgund og var Magnhild f. 1769, Mads f. 1772 og Christianna f. 1776. Trolig flyttet denne familien til Veiholmen etter at Mads Olsen døde. Er det noen som vet hvor og når Mads og Gyri var født, og hvem som var deres foreldre? Og er det noen som vet når Mads døde?Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

HeiI følge Borgundboka bind 2, under garden Åse, side 435, finner jeg følgende. På Kolbeingarden, br.nr. 5 er Mats Olsen, f. ca. 1740-1780, bruker fra 1763-1778. Han var gift med Guri Knutsdatter Steinset, f. ca. 1743. Iflg. boken er det skrevet følgende 'De lever 'uforligelig', skriver presten i 1769, 'og behøver forbedring'. Kanskje derfor flyttet Mats til Dyrøy, der han døde.I følge Borgundboken er Mats sønn av forrige bruker, Ole Kristensen Heggebakk, død i 1771, 68 år gammel. Han bygslet denne plassen i 1731 og var bruker til 1763. Han var gift med Anne Pålsdatter, etter Oles død ble hun gift med Ingebrigt Ingebrigtsen Vik. Deres eldste sønn Ole Olsen, tok en plass på Fiskerstranda, og deres sønn nr. 2, Mats tok over bygselen på Kolbein garden.Under bruket Våtmyr på Fiskerstrand, i Borgundboka, bind 3, står det følgende om Ole Olsen Åse, f. 1732, død 1766, gift 1759 med Marta Jonsdatter Vatne fra Ørsta, når Ole døde ble Marta gift med Simen Knutsen fra Innvik i Nordfjord. Det er ingen barn nevnt der, men disse bøkene er det vanligvis ikke nevnt andre barn enn de som tok over gården. Kirkebøkene for Borgund finner du både scannet og digitalisert her på Digitalarkivet.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei Hanne! Tusen takk for all informasjonen, det var interessant! Det var sikkert ikke snakk om noen skilsmisse vil jeg tro, og trolig flyttet Gyri og barna til Smøla etter at Mads var død. Veldig interessant!Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Fant en Mads Olsen døpt den 14. august 1735 i Borgund med far Ole Christensen på FS, det er vel trolig Mads Olsen Aase. Ellers går ikke de scanna kirkebøkene for Borgund så langt bakover at jeg får noen nytte av dem til å finne disse folka.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

HeiDe scannede for våre fylker samt Trøndelagsfylkene og Nordland er vel ikke på plass før på slutten av året tenker jeg, muligens ikke før neste år tror nå jeg. De ligger vel litt etter i Trondheim på grunn av flytting av Statsarkivet.Her er det jeg fant på de Digitaliserte kirkebøkene for Borgund, de finner du om du går på Databasevelger i øvre venstre hjørne, velger Møre og Romsdal som fylke og Kirkebøker som kilde. Da finner du alt som er digitalisert hittil. Det kan jo selvfølgelig forekomme feil blant de digitaliserte kirkebøkene, og du kan jo dobbeltsjekke det når de scannede bøkene er på plass.Nå sjekket jeg bare døpte fra 1698-1800 og fant følgende barn av Ole Christensen Aase:1. Ole, født 1732, døpt 12 oktober 1732. 2. Matz, født 1735, døpt 16 august 1735 3. Maren, født 1737, døpt 1 desember 1737. 4. Ingebor, født 1740, døpt 26 mai 1740 5. Birthe, født 1743, døpt 1 mai 1743 6. Anne, født 1746, døpt 22 september 1746 7. Paulina, født 1752, døpt 18 juni 1752.Det står ikke noe om hvem moren er. Men han var vel bare gift en gang i følge Borgundboken.Så fant jeg følgende barn av Matz Olsen Åse:1. Christina, født 1765, døpt 31 mars 1765 2. Arne, født 1768, døpt 17 april 1768 3. Magnilde, født 1769, døpt 1 oktober 1769 4. Matz, født 1772, døpt 26 desember 1772 5. Christianna, født 1776, døpt 8 desember 1776Her er heller ikke morens navn nevnt, men det var vel bare ett ekteskap for ham også.Når du søker på navn i kirkebøkene her er det lurt å velge navn begynner med, og kun skrive de to første bokstavene i navnet. Dette er fordi Ole noen ganger er skrevet som Olle, og Mats er skrevet som Matz.Nå har du jo straks noen flere navn å lete etter.:))Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Og takk for det! Har vært inne på de digitaliserte kirkebøkene før, men ikke denne gangen. Fant nå at den eldste datter Christiana/Christianna døde 7 år og 19 uker gammel i 1772. Men fant ingen Arne død. Det er allikevel de tre yngste som ble med sin mor til Veiholmen. Fant at Gyri Knudsdatter Aase var introdusert i 1767 også, så trolig har hun fått et barn som døde dette året.Takk for all hjelp, Hanne! Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

For de som er interesserte så kan jeg ta med hvem barna til Mads og Gyri ble gift med:Magnhild f. 1769, d. 1803, gift 1792 med Herman Hanssen Veien, Veiholmen, f. 1759, d. 1835. De bodde på Veiholmen og fikk barna Hans Petter f. 1794, d. 1796, Hans Petter f. 1797, d. ugift 1824, Ane Marta f. 1799, d. 13 år gml. i Aure 1812 og Ingeborg f. 1803, d. 2 uker gml.Mads f. 1772, d. 1809, gift 1803 med Abel Ludvigsdatter f. 1773 i Kornstad, d. 1825 i Kristiansund og datter til Ludvig Henriksen Alnes og kona Maren f. Calmeyer fra Skogn. Mads og Abel ble boende på Veiholmen og fikk datteren Martha Henrikka f. 1804. Hun var vanfør.Christianna f. 1776, d. 1806, gift 1798 med Nils Jenssen Veien f. på Vinsternes i Aure ca. 1774, d. 1831. De bosatte seg på Veiholmen og fikk barna Johannes f. 1800, d. 1800 og Gjertina Helena f. 1802, d. 11 dager gml. Som dere ser, så ble det ingen stor etterslekt etter Mads og Gyri på Veiholmen, selv om de fikk flere barnebarn.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.