Gå til innhold
Arkivverket

[#51879] Etternavnet Bigga, Amund og Ravna i Finnmark


Gjest Tor Inge Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Inge Mathiesen

Jeg har kommet et stykke videre med min kones anerekke i Finnmark, men nå har det stoppet opp igjen, og det som følger : Foreldre/aner til Ole Olsen Bigga, født 10. april 1828, gift 9. februar 1862 m. Berith Larsdtr. Ravna. Videre foreldre/aner til Lars Pedersen Amund, gift 12. desember 1836 m. Ragnhild Pedersdtr. Ravna. Videre foreldre/aner til Kirsten Josefsdtr. Vuolab, gift 27. januar 1806 m. Peder Olsen Ravna. Mangler også foreldre/aner til sistnevnte, bortsett fra at faren skal hete Ole Ravna. Dette var mye men tenkte jeg skulle samle problemene mine i ett søk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Inge Mathiesen

Det er riktig at det er her jeg har funnet personopplysninger frem til de personene jeg søker hvor det stopper opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Jeg kan anbefale boken Deanuleahki Sogat Historja (Tanadalen Slekter Historie) av Aage Solbakk. Der er disse slektene omtalt ganskje nøye. Bigga, Ravna, Biti, Guttorm og mange flere er omtalt der.Jeg kjøpte min kopi i Tana, men regner med at den er tilgjengelig på de fleste store biblioteker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Inge Mathiesen

Hei Laila ! Takker så mye for innlegget ditt.Dersom du har den omtalte boken kan du bare se om hvilke av de etterlyste navnene som er nevnt i bokens personregister.Det hadde vært ok å vite det før jeg går til innkjøp av den. På forhånd takk mvh Tor Inge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Jeg har ikke lest boken selv, men så vidt jeg har forstått - etter opplysning fra en som har den, så finnes det ikke et personregister i den. Hun sa i alle fall at boken var vanskelig å finne frem i pga. at den ikke hadde navneindex.(Jeg tar forbehold om at det kanskje også finnes en annen slektsbok fra Tana utgitt for ikke så lenge siden, og at det var denne boken hun snakket om).Hilsen Marianne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Her er litt informasjon om Bigga fra boka. Jeg kan sende mere til deg privat hvis du vil.Om Bigga: Ole Olsen Bigga f. 10.04.1828. Fjeldfin. Gift med Berit Larsdatter Ravna f. 23.08.1840Hans foreldre: Ole Persen Bigga (Bikka-Ovlla) f. 09.08.1775, d. 21.03.1835 i Utsjok. Gift med Karen Alsaksdatter Banne (er også omtalt i boka under Banne) (Silba-Gaddja) f. 14.01.1795 d. 05.12.1861.Ole Persen's far: Per.Jeg har ikke selv sjekket disse opplysningene opp mot primærkilder.Med vennlig hilsen, Ken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Det stemmer at boken ikke har navneregister, men den HAR slekteregister, så dersom du kjenner litt til disse slektene er det i grunnen ikke noen problem og finne frem i, men oppsettet er litt rotete og hvis man er ukjent rundt slektene kan boka være litt vanskelig. Den er også i store trekk skrevet på samisk, selv om mesteparten er oversatt, og der det ikke er oversatt finnes det en raks innføring i genealogiske ord på samisk (som født, gift, død, etc).Ken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Takk, Ken! Da hadde jeg ikke misoppfattet dette i hvert fall. Jeg har ikke slekt derfra selv, men har med noen med røtter fra Tana i mitt slektsprogram, og det var da denne boken ble nevnt.Ellers har jeg med en Bigga også, men det er et fornavn.Hilsen Marianne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Inge Mathiesen

En stor takk til Marianne og Ken. er litt sent ute, akkurat kommet hjem etter besøk hos barnebarn.Enig med deg Marianne at uten Index eller personregister,kan det nok by på problemer med å finne frem, ihvertfall når det gjelder tidsbruk. Til deg Ken som kom med et generøst tilbud om mer informasjon, er jeg svært takknemlig for informasjon om aner til de personene som er nevnt i mitt første innlegg. Ole Olsen Bigga og Berith Larsdtr. Ravna er oldeforeldre til min kone og linken frem er at Ragnhild Olsdtr. Bigga gift med Mikel Aslaksen er besteforeldre. Aslaksen i Jønsson-slekta er noenlunde ok.Min E-post adr. er : toringe.mathiesen@hjemme.no. Med vennlig hilsen Tor Inge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.