Gå til innhold
Arkivverket

[#51883] Martine Dorothea Pederdtr. Bagge - hvem var hun datter av?


Gjest Oddvar Pedersen
 Del

Recommended Posts

  • 1 år senere...
Gjest kirsten olaug mølstre

Jeg ser du etterlyser Bagge. Jeg har ikke den Bagge, men det er jo ikke så vanlig, jeg fant Olav Bagge Fartegnsson Valen, f. ca 1530 i Ænes, Kvinnherad, Hordaland, d. ca 1614 i Valen, Kvinnherad, gravlagt ca 1614. Han giftet seg med Birgitta _____. jeg lurte på om Bagge kan komme fra Hordaland? kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kirsten olaug mølstre

Ja, det vet du vel mer om en jeg, men jeg tenkte det gjerne kunne være en danske i og med at der var endel 'fræmlingar' rundt baroniet og klosteret. mener du da at det betyr olav 'han som bar på en bag' Fartegnsson Valen? kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Lauvås

Kan hun være datter av Peder Valentinsen f. 1690 d.1761Han flyttet til Stavanger og tok borgerskap der, 'var i sin tid byens rikeste mann. Han eiet skiber, kirker og stort jordegods og fikk titel av kammerråd og commerce-assessor.'Hentet fra boken Sunnhordlandslekter II, av Erik Bakkevig side 147-148 Bagge-slekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Etter at Bagge er en person som bærer på en bag, har betydningen sekundært blitt overført til : en nordmann. (Altså en bag-bærende nordmann.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Ask

Tar med noen andre som ifølge bygdeboka brukte navnet Bagge i Kopervik på 1700-tallet:Simon Didriksen Bagge, f. ca 1716, d. 1793.G. 1 m. N.N.G. 2 m. Malene Halvorsdatter.Barn: 1. ekteskap:a. Gunnar.b. Johan.c. Anna Johanne, f. ca. 1743.d. Dortea f. ca. 1763. 2. ekteskap:e. Malene Dortea, f. ca. 1774Kanskje navnet Dortea indikerer slektskap med Martine Dorothea Pederdtr. Bagge? En kvinne som er kalt Abel Marie Bagge f. ca. 1713 var gift med Hans Jørgen Danielsen Kirsebom f. ca. 1716 og de bodde i Kopervik fra ca. 1747.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Botterud

Tore (3 og 6), kan dette sees i sammenheng med det som i USA ble 'carpet-baggers', dvs. disse fra nord-statene som reiste rundt i sør og solgte ting fra sine kofferter laget av stoff? Altså en Bagge er en tidlig versjon av 'Carpet-Baggers'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik J. Skjørten

Det finnes en Gunder Bagge på Vestre Haga i Eidsberg på 1560-tallet. Han er omtalt i Gårdshistoriene for Eidsberg, bd. I, s. 569-570, og i DN XIII s. 808. Det dreier seg om hjemmelsbrev som var blitt forfalsket av skriveren Peder Brun. Flere personer fikk mistet sin eiendom og sitt hode, men Gunder Bagge og senere hans ektefelle dro til Kjøbenhavn for å søke nåde hos Kongen. Les om dette selv. Hilsen, Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Pedersen

Flott at denne ble aktiv, etter 1,5 år! Dessverre er jeg inne i en lite aktiv periode når det gjelder slekt, det er en stund siden jeg har sett på Bagge-problemet..Jeg ser for meg to hypoteser: 1) Faderen er Peter Bagge nevnt i første innlegg, men opplysningen om at han er barnlaus ikke er helt korrekt. 2) Faderen må være en annen Peter Bagge.. Til 1)Ved forlovelse/giftemål mellom Martine Dorothea Pederdtr. Bagge og Peder Hansen Juell var en av 'cautionistene' en Visiteur Bagge (Noe ovennevnte Bagge var). En av fadderne ved første-fødtes dåp var en Jacob Haavig. Angjeldende Peter Bagge bodde på gården Håvik. Om hun ikke var hans datter, så må hun være i slekt - evt. adoptert??Denne Peter Bagge ser ut til å være sønn av (Byfogd?) Nils Bagge og hans første kone Mette Silbersted. Døpt i Korskirken, Bergen 23. sept. 1711, jf.: ([url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8673&idx_id=8673&uid=ny&idx_side=-125>Lenke). Noen som kjenner om det likevel finnes etterkommere?Jeg har spesielt lett etter dåpen til Martine Dorothea i Bergen og Stavanger (omkring 1740) uten å finne den. Til 2)Peder Hansen Juel kom fra Fyn i Danmark, jf. (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Ask

Den visitøren som bodde på Høyevarde i Avaldsnes fra 1765 het Peder Nilsen Bagge ifølge tollerhistorien.Bagge, Peder Nielsen. Tjeneste i forpaktningssocietetet. Undertollbetjent i Høievarde 1. jan. 1765 til død før 27. aug. 1771.[url="http://www.genealogi.no/kilder/Tollere/a-b.htm>http://www.genealogi.no/kilder/Tollere/a-b.htmEn Peter Nilsen Bagge ble døpt i KK i Bergen den 23.9.1711 av foreldre Nils Bagge og Mette Silbersteed:Kildeinformasjon: Bergen fylke, Korskirken, Ministerialbok nr. A 3 (1698-1719), Fødte og døpte 1711, side 220. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Kanskje denne Nils er identisk med den senere byfogden i Bergen?Byfogden og kona Elsebe Smith hadde barna Christen f. 1719, Anna Kirstine f. 1720, Søren f. 1722, Hans f. 1724 og Jesper f. 1726.Matros Peter Nilsen Bagge blir viet i NK i Bergen den 23.4.1738 med Sara Kristensdatter Luckou: Kildeinformasjon: Bergen fylke, Nykirken, Ministerialbok nr. A 7 (1719-1781), Ekteviede 1738, side 83. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Pedersen

Hjertelig takk for diverse opplysninger, Øystein!Petersdatter? Tja, du har muligens et poeng. Det navnet kommer kanskje primært fra en sekundærkilde, fra Kielland (1935). Dvs. ved en dåp i Stavanger i 1771 (1. april) av datter Elen Sophia er hun navnsatt som Martina Dorothea Petersd. (uten Bagge), (Lenke) ved de andre dåpene jeg kjenner fra Stavanger tror jeg det bare står Bagge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Ask

Her har vi skiftet etter byfogd Nils Bagge i Bergen som viser at Peter Bagge var hans sønn fra første ekteskap med Mette Silbersted og at de som ifølge bygdeboka arvet han var hans halvbrødre.[url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=solliedskift&sideid=400&storleik=>LenkeVisitør Peter Bagge dør og begraves den 23. mai 1771 i Avaldsnes.Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Avaldsnes i Avaldsnes, Ministerialbok nr. A 2 (1765-1800), Kronologisk liste 1771, side 58-59. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Pedersen

Flott Øystein! Hjertelig takk!Jo, det er opplagt at skiftet bør sjekkes, selv om det er merkelig - hvis Martine Dorothea er nevnt der da - at det ikke framkommer i bygdeboka fra Avaldsnes, der skiftet jo refereres.Tanken om 'uægte' har slått meg. Det er mulig at dette 'stempelet' var mindre stigmatiserende enn rundt hundre år senere. Det var tydeligvis intet i veien med familens omgangskrets i Stavanger. Blant fadderene går bl.a. laugmenn (bl.a. Geelmuyden) og byefogder (Nils Wamberg/Schiötz) igjen.Det må visst søkes i kirkebøkene fra Bergen og sørover, mot Stavanger framover..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Knutsen

Hei Oddvar Du finner en mengde Bagge i FamilySearch. Jeg har i min 'samling' en Gjertrud Catharina Bagge ,f.1699,Vaale datter av Laurits Jørgensen Bagge,f 1642 i Københ.Mvh Bernt K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Ask

Her er noen av forfedrene til Peter Bagges mor Mette Sørensdatter Silbersted:[url="http://www.nermo.org/slekt/d0029/g0000062.html#I48275>Lenke Nils Bagges andre kone Elsebe Smith mangler her.Som du her ser var Peter Bagges mormor, Mette Andersdatter KOCH (skifte 21.4.1717), gift med Michel Christensen HEGELUND i sitt andre ekteskap og han var en farbror til Mad. Christina Ditlovia Hegelund på Høyevarde noe som forklarer hvorfor hennes ektemann, Didrik Peters, var kausjonist ved ekteskapet til Martine Dorothea.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kirsten olaug mølstre

er der søkt mot Sunnhordland,Rosendal og der omkring. jeg har en Bagge i mitt anegalleri: __Bagge Fartegn Valen. Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Pedersen

Flott, hjertelig takk for tips alle sammen.Innlegg 16 (takk Øystein!) tyder på at nettet snører seg sammen om Peter Bagge som far til Martine Dorothea, men hvem er mora - og hvor ble hun født/døpt?? (Antatt fødselstidspunkt til Martine D. - ca. 1740 - er da svært nær tidspunkt for den antatte faders ekteskapsinngåelse - 1738...; intuitivt burde det kanskje primært søkes før 1738 enn etter ?)Ut fra søk i baser, generelt søk på nett og sjekk i kirkebøker, synes det som om Peter Bagge oppholdt seg hele tiden i Bergen før han kom til Karmøy (Høgevarde) i 1765. (Fadder i 1738, 1739, 1744, 1745, 1760; samt nevnt i grunnboka 1753).Han ble altså gift med Sara Kristensdtr. (/Christianstr.) Luchage/Lockou/Lockow/Lucasdatter ... [Hva er korrekt?] i Bergen 23/4 1738 (jf. innlegg 11). Peter dør (på Karmøy) i 1771, frua overlever ham. Jeg har lett etter når hun døde, uten å lykkes. Er det noen som tilfeldig kjenner når (og hvor) hun døde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Ask

Foreldrene til Sara Luchage var trolig skredder Christian Luco og Øllegård Nilsdatter Slangerop etter skiftet i Bergen fra 20.8.1717.[url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=solliedskift&sideid=1260&storleik=>Lenke Skiftet sier at datteren Sara var gift med Petter Rogge som Sollied har endret til Petter Nilsen Bagge.Sara ble født ca.1706 og hadde en yngre søster Dorothea Margrete og da kommer dette navnet fra hennes familie.Problemet er nå å finne hvor Martine Dorothea ble døpt ca. 1738-1740.Legger inn ny lenke til vielsen i 1738:Kildeinformasjon: Bergen fylke, Nykirken, Ministerialbok nr. A 7 (1719-1781), Ekteviede 1738, side 83. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Ask

Legger til en referanse for familien Slangerup:Slangerup Fyhr, Arnold: Stambog over Slægten Slangerup. DK [30*fb]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Steigberg

Foreldrene til Øllegard Nielsdatter Slangerup (19) er sannsynligvis Niels Hansen Slangerup og Sara Pedersdatter Holck. Niels var prest i Rørstad, Folda ( Salten i Nordland) i perioden 1664-87.Sara var datter av Peder Jensen Holck, prest samme sted. Peder var gift med Margrethe Knudsdatter, som igjen antas å være datter av Knut Christensen, prest samme sted før Peder ble innsatt.Niels Hansen Slangerup er, i 'Geisteligheten i Nord Norge..' av Svein Tore Dahl s. 311, bla. oppgitt med datteren Øllegard, døpt i 1669.Før Niels H. Slangerup kom til Folda hadde han vært kapellan i Nærøy. Kirkeboka etter han i Folda er etter alt å dømme den eldste som er bevart fra hele Nord Norge. Mer om han kan en lese i Bodin Bygdebok 11.7A av Terje Gulbrandsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Ask

Legger inn lenke til skiftet etter Christian Luchow to første koner, Elisabeth Engelbrechtsdatter og Sara Jansdatter Schrøder?[url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=solliedskift&sideid=985&storleik=>LenkePeter Hanssen Juel og Martine Dorothea fikk i 1769 også døpt sønnen Hans i Avaldsnes og Peter Bagge er da fadder.Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Avaldsnes i Avaldsnes, Ministerialbok nr. A 2 (1765-1800), Kronologisk liste 1769, side 42-43. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.