Gå til innhold
Arkivverket

[#51888] Johan Andreas Johannessen Alstad f. 1862 Frosta


Gjest Kjell-Erik Andal
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell-Erik Andal

Jeg er på let etter anene til Johan Andreas Johannessen Alstad født 1862 på Frosta gift med Anna Bertine Jonsdatter født 1851 i Trondheim. Kan noen hjelpe meg med disse? Det jeg vet er at de fikk et barn ihvertfall: Jon Alfred Johansen Noraune født 31. mai 1891 i SkatvalTakknemlig for innspill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Magda Johanne født i Frosta, nr 10:LenkeJeg begynner å tro at jeg fant riktig Johan Andreas i 1865. Hans mor Berit(marta) Andersdatter bor sammen med dem i 1900.Men spørsmålet er hvor de giftet seg. Eldste sønnen er født i Leinstrand (skannede kirkebøker mangler).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det står lengst til høyre at brura ble konfirmert i Holtålen. Haftorseng er i Ålen: LenkeÅlen og Ålbyggen bind 2 side 126 under Haftorseng:John Andersen Vivold, født 1821,død 1897, gift 1854 med Serina Torgersdatter, født 1830 på Leinstrand, død 1865.Datter Anne født ca 1850 (på Røros?), gift med Johan Alstad Stjørdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Da ser det er den Johan Johansen som var i Logtutrøen i 1865 som er faren, og Logtun er å finne i bind 2 av Frsotaboka. Jeg finner ingen me de aktuelle navnene under Øvre Hogstad på Frosta i bind 10 av bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Frostaboka band 2 er av Leif Moksnes, og er utgitt av Frosta Historielag i 1970. Den kan sikkert fjernlånes gjennom bibliotek, hvis ingen som leser dette kan slå opp. Jeg har ikke tilgang til den boka for i Oktober. Den siste av Frostabøkene jeg har er bind 10, men det kan ha kommet ut en til hvor kanskje Logtun er med. Det gies jo ut nye Frostabøker med oppdateringer på brukere og beboere frem til i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janne Anita Aasvik

Johannes Johansen i Logtutrøa var f. 1819, kona Beret Marta Andersdtr f.1818. Barn: Magnus Røkke (1856), Bernt Krogstad (1860, Meråker, Johan Andres Jali (1861), flytta til Stjørdal. Fra Frostaboka band 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Finner en Bereth Martha Andersdatter som konfirmert på Frosta 15.10.1834, med foreldre Anders Holthe og hustru Martha(nr. 20). Dessverre har jeg ikke lært å lage lenke, og jeg finner ikke disse igjen i bygdebøkene jeg har tilgjengelig. Skal lete litt mer blant konfirmantene senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Har funnet en aktuell kandidat Johan Johansen som konfirmert på Frosta(nummer 3) den 20.08.1837: Johan Johansen 15 år og født på Frosta. Foreldre Johan Johansen Kroglund og hustru Guru Olsdatter. Det er ingen andre Johan Johansen konfirermt 1833-37, men noen med lignende navn som hadde 'feil koner' og ble på Frosta som kan utelukkes.Lurer på om Johan Johansen Kroglund her kan være en slektning av dem som er beskrevet i emne 47013? Der er det en Peter Johansen Kroglund født 1845.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Til Kjell-Erik Andal.Johan Johannesen Loktuvald flyttet til Leinstrand i 1882, og står som nr 2 i 1883:LenkeDet står videre at han ble konfirmert i 1877. Dermed finnes han nok ikke i skannede KB for Frosta på nettet.Johan Johannessen og Anne Bertine Jonsdatter ble også gift i Leinstrand, som vi ser av lenke til KB for Melhus i innlegg 8.Når det gjelder anene til Anne Bertine Jonsdatters far Jon Andersen Haftorseng, så har jeg funnet en del av dem (med sidehenvisninger) Ålen og Ålbyggen b. 1 og 2 av Aud Mikkelsen Tretvik. Venter bare på en tilbakemelding melding fra deg for å få bekreftet om du er interessert eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det er den mulige faren til Johan Johannesen jeg har forsøkt å finne som konfirmant i 1837. Nå ser det ut som om det er umulig å legge inn svar her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Erik Andal

Takk til alle så langt, Astrid, jeg er absolutt interessert, kan også sendes til min email: kjell-erik(krøllalfa),andal.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg legger det like godt inn her. Det kunne være andre som har nytte av det. Jeg har konsentrert meg om 5 generasjoner, men du finner mer under de henvisninger som er gitt når du låner Ålen og Ålbyggen, bind 1 og 2. 1 Jon Andersen Haftorseng (Vivold), se innlegg 9 2. Anders Jonsen Kirkhus, født 1799, død 1859. (Se Moan 108/1, bind 2 side 282)3. Anne Einarsdatter Almås, født 1793, død 1858. 4. Jon Andersen Moan, født 1765, død 1824, gift 1795 med 4. (se Utstu Kirkhus 22/1, bind 1 side 218)5. Anne Pedersdatter Kirkhus, født 1769.6. Einar Paulsen Mobroen, født 1761, død 1847, gift 1785 med 5. (Se Litjstuggu Almås 15/2, bind 1 side 147).7. Kari Jonsdatter Heksem, født 1761, død 1809. (fra Haltdalen) 8. Anders Jonsen Moan, født ca 1736, død 1813, gift 1764 med 9 (se Moan 108, bind 2 side 278)9. Gjertrud Pedersdatter Gjerde, født ca 1742, død 1813.10. Peder Larsen Kirkhus, født 1750, død 1818, gift 1770 med 11. (se Nordstu Kirkhus 21/1, bind 1 side 204).11. Marit Olsdatter Fætten, født 1751.12. Paul Mathiassen Mobroen, født i Selbu, se tema 27160.13. Anne Einarsdatter Rønningen, født ca 172114 og 15: Her må du til bygdebok for Haltdalen. 16. Jon Zachariassen Moan, født ca 1695, død 1779. (se henvisning under 8)17 Ingeborg Andersdatter, født ca 1703, død 1779.18. Peder Eriksen, f ca 1712, død 1794 (se Ustu Gjerde 29/1, bind 1 side 291)19. Kjersti Gundersdatter Gjerde, født ca 1720, død 1779.20. Lars Pedersen Kirkhus, født ca 1705, død 1783 (se henvisning under 10).21. Kari Gudbrandsdatter Hov, født ca 1705, død 1777. (se Ustu Hov 27/1, bind 1 side 275)22. Ole Eriksen, født ca 1711, død 1761 (se Bendfætten 110/6 bind 2 side 353)23. Marit Jonsdatter, født ca 1708, død 1778.24 og 25. Se henvisning under 1226. Einar Jonsen Hilmo fra Tydal, død ca 1748. (se Rønningen 18/1 bind 1 side 174)27. Ingeborg Jonsdatter Rønningen, født ca 1690, død 1781.28-31: Haltdalen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Røros grenser til Ålen i nord og Ålen ligger i Holtålen kommune. Det gamle Holtålen prestegjeld hadde tre kirkesogn: Ålen, Haltdalen og Singsås. Ålen og Haltdalen utgjør idag Holtålen kommune, mens Singsås ble innlemmet i Midtre Gauldal.Aud Mikkelsen Tretvik: Ålen og Ålbyggen er i tre bind, de to første omfatter gårds- og slektshistorie. Disse ble utgitt ca 1990. Jeg fikk kjøpt dem via Holtålen kommune, men du kan sikkert bestille dem fra enhver bokhandel. Men du får også sikkert lånt dem via ditt nærmeste bibliotek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Erik Andal

Takk, bøkene er bestilt. Vil helst ha bygebøkene selv da veit du :) Begynner å få et stort bibliotek over kirkebøkene over hele landet nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Erik Andal

Takk, bøkene er bestilt. Vil helst ha bygebøkene selv da veit du :) Begynner å få et stort bibliotek over bygdebøkene over hele landet nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kjell-Erik Andal

Hei!Til innlegg 2,3 og 4, så ser det ut for meg at morens navn er anderledes enn Beret Marta og Anna i konfirmasjonen, og foreldrene ser ikke ut til å være gift da det står 'pige' før moren????? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.