Gå til innhold
Arkivverket

[#51889] Nettsted med heraldikk - et forsøk


Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Jeg kaster meg på bølgen og forsøker meg på et nettsted med heraldikk.I første omgang skal jeg legge ut det jeg selv har samlet. Så skal jeg komme tilbake og invitere til innsending av fotos etc av heraldikk. Jeg regner med at også bumerker og segl bør inkluderes.Bildene må ikke bryte med åndsverksloven.http://heraldikk.blogspot.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Hei og velkommen inn i heraldikkens spennende verden - du er jo ikke ukjent der fra før heller ....Du synes vel det er greit at vi andre bruker dine fotografier av gravstein m m ? Iallfall så lenge vi ikke gjør det som ledd i kommersiell virksomhet ?Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Hei Hans - det er HELT greit! Jeg skal skrive litt om dette med bruk av materialet - etter hvert. Det må vel bli slik at det ved bruk vises til hvem som er fotograf e.l. (slik som på sida med bilder av kirker).Hilsen Arnstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg har nok noe mer som skal inn etter hvert, men nå er jeg klar! Send bilder til: heraldikk (krøll) arnsteins (dot) netBildene må du ha tatt selv (eller fått lov til å legge ut), og de må ikke komme i konflikt med Åndsverksloven (avfotografert objekt må ha en viss alder).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Kan du samarbeide med Arne Kvitrud og få lagt ut hans fotografier fra Klevenfeldt m fl på ditt nettsted?Nå er Arne Kvitruds fotografier spredt rundt i flere tråder, så det ville være svært praktisk om de legges på ett netsted.Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jo, jeg har nok tenkt tanken, men må vel vente på et event initiativ fra 'eieren'.Det kan godt være at mitt opplegg kan forbedres på mange måter, men det får vi komme tilbake til. I første omgang er vel dette en grei måte å samle våpen, segl og bumerker på. Dataekspertene kan jo seinere komme med et forbedret opplegg.I kveld fikk jeg også tillatelse fra Hans Nørgaard til å benytte hans fotografier når det gjelder Lisbet Bryskes slektsbok fra 1600-tallet. Coolt! (som barnebarna sier) - de kan være kjekke å sammenlikne med, se f.eks. Kalips (av det som allerede er innlagt), der det er uoverensstemmelser mellom Bryske og NST.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Nå fikk jeg spørsmål om jeg hadde tenkt å ta med offentlige våpen også - og det hadde jeg vel egentlig IKKE tenkt å gjøre, men kanskje er det noen andre som kan ta på seg den oppgaven?Er det noen som har synspunkter på dette? Skal vi holde de to bitene fra hverandre? I slektssammenheng er vel de offentlige litt på siden (selv om noen kommunevåpen vel bygger på opprinnelig private våpen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Det synes som misbruk av tid å legge ut offentlige våpen i første omgang. Disse bør med letthet kunne finnes ad andre veier. Har ikke Trætteberg laget en oversikt i sin tid?Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Det finnes bøker og nettsteder om kommunevåpen og artikler om både militære og andre statlige våpen. Men der er det lite av historiske bilder av eldre utforminger av de gamle byvåpen/bysegl og av tidligere militære merker, faner o.l. Disse gamle utformingene kan være interessante bl.a. som illustrasjoner til artikler om personer og slekter for å vise stedlige tilknytninger.Noen moderne våpen har også hentet motiver fra gamle person- og slektsvåpen (Troms' griff, Ørlands skrådeling osv).Jeg håper Arnstein vil gi plass til avbildninger av eldre utgaver av offentlige våpen, merker og segl også.Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg skal ta inn avbildninger av eldre utgaver av offentlige våpen, merker og segl også, og legger dem inntil videre sammen med de private.Nå har jeg fått inn noen fine bilder som vedrører Cort Adeler.Jeg minner om hjemmesida: http://heraldikk.blogspot.com/og adressen for innsending: heraldikk (krøll) arnsteins (dot) net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Er det noen som kan identifisere dette våpenet? Det finnes på ei ovnsplate i Fritzøe museum i Larvik. Fabeldyret over elefanten er vel en Lindorm(?) Jeg regner med at dette er noe kongelige greier.

bilete3378.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Har kikka i noen kataloger etc. Det jeg legger inn her, kalles: 'De forenede rikers våpen', Fritzøe år 1747 nr 408, så det over (forrige innlegg) er vel kanskje det samme.

bilete3379.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Våpenet i innlegg 17 er det dansk-norske unionsvåpenet med figurer og skjoldfelter fra forskjellige landområder, omgitt av kjedene til danebrog- og elefantordnene, holdt av to 'villmenn' med klubber og på skjoldet en kongekrone med bøyler.Våpenet i innlegg 16 har færre felter i skjoldet og har et helt avvikende hjerteskjold med et hjerte på et kors. Jeg har sett denne versjonen omtalt et sted, men husker i øyeblikket ikke hvor.I begge skjoldene er det en linnorm (dvs dragelignende figur, men med to bein).Den kalles ' de venders linnorm' etter en av unionskongens titler. Unionskongene hadde linnormen i våpenet fra ca 1440 (iht P B Grandjean: Det danske Rigsvaaben, side 109).Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takk for det! Disse to - sammen med noen andre gamle offentlige - er nå lagt inn: http://heraldikk.blogspot.com/Har du et bidrag, så er adressen: heraldikk (krøll) arnsteins (dot) netNår et bilde blir skannet fra ei gammel 'frigitt' bok, bør jeg da ta med skannerens navn? Dette blir vel å regne som et foto med tilhørende rettigheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg fant enda et unionsvåpen blant de bildene jeg tok i Fritzøe museum. Dette er en tremodell til ei ovnsplate, og er nå lagt inn her: LenkeJeg fant også et grevevåpen for en 'greve Friis'. Det står slik i en katalog over 'Kakel-Ovne mm fra Fritzø Jernværks Støberie' fra 1800. Våpenet bygger på et gammmelt Friis-våpen - et ekorn (se midten på skjoldet).Så vidt jeg kan bedømme, er dette våpenet til Mogens Friis, greve af Frijsensborg, død 1675. På baksiden av ovnen står (iflg tegning i katalogen) Laurwigen 1774, så det må vel være bestilt av en etterkommer?

bilete3400.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Skanne eller fotografere - det burde gå ut på ett. Det er jo en avbildning av et bilde, eller gjenstand (bygning) i digital form. Om jeg bruker skanner eller fotoapparatet, resultatet blir det samme(?) Min egen høyst personlig mening, det er mulig at ekspertene vet noe annet.Jeg vil nok gjerne ha med mitt navn også om jeg sender skannet materiale. Det er også praktisk om noen behøver kopi med høyere oppløsning.Mvh Niels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Adressen til sida forandres (trekkes sammen med neste ord). Jeg har lagt inn dobbel linjeavstand, men antar at det er p.g.a. at jeg ikke har satt punktum bak adressen. Men her er den: http://heraldikk.blogspot.com/ .Molde segl fra 1742 er lagt inn 'En Hvalfisk som jager Sild udi en Tønde'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg har begynt på en ny 'sak' her. Jeg legger inn beskrivelse av skjold/hjelm/farger etc der dette foreligger, men der vi foreløpig mangler bilde.Tråkker jeg med dette for langt over grensa til Åndsverksloven? Beskrivelsene kan f.eks være skrevet av meg, etter et bilde eller tegning. Eller den kan være hentet fra et verk.Beskrivelser gjort av meg eller andre ut fra det vi ser når det gjelder ei tegning eller et foto, mener jeg må være tillatt i alle tilfelle - eller?Skal jeg fortsette på dette, så har jeg foreløpig så mye å ta av, at jeg ikke trenger innlegg fra andre på dette tidspunktet. Bilder vil jeg imidlertid fortsatt gjerne ha tilsendt!Se nå på det jeg har lagt inn når det gjelder Hestbø-ætten: http://heraldikk.blogspot.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

...tenk også over dette utsagnet mitt: Det er vel ingen som kan ta 'patent' på en våpenbeskrivelse! En slik beskrivelse kan stort sett gjøres på bare en måte. Åndsverksloven blir derfor litt tilsidesatt her - eller?Når jeg beskriver Hestbø-ættens våpen slik jeg har gjort, så er det nesten ordrett slik Munthe har gjort i NST 1, men kan det gjøres på noen annen måte, da? Det er jo regler for hvordan slike beskrivelser skal formuleres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Hvis du skriver av en annen forfatters våpenbeskrivelse, har du jo sitert ham og må derfor kreditere ham (eller henne) for opphavet til beskrivelsen. Men sitering er jo som kjent fullt tillatt, inntil en viss grense.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.