Gå til innhold
Arkivverket

[#51889] Nettsted med heraldikk - et forsøk


Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Jeg fikk i løpet av morgentimene lagt inn 9 nye, og klarer nok noen flere i løpet av døgnet, men nivået må nok ligge deromkring (ca 15-20).Det jeg mente med å redusere noe på ambisjonsnivået, var egentlig å tenke mer 'norsk'. Jeg er klar over at de fleste danske slektene på en eller annen måte kan lenkes mot Norge, men kanskje burde man i første omgang konsentrere seg om slekter som man vet har hatt opphold e.l. i Norge?De jeg har fått fra Tore skal selvfølgelig inn, men kanskje burde jeg etterpå dele opp basen i 'norske' og 'danske', og i første omgang konsentrere meg videre om de mer norske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Arnstein - helt enig i at du kan konsentrere deg om de norske og de med klar tilknytning til Norge - særlig når det gjelder adelsslekter. Det er allerede en del ute på nettet om både danske og svenske adelsslekter.Jeg har lagt til noen kommentarer og håper at andre etter hvert gjør det samme.Kanskje du kan markere en klarere alfabetinndeling av navnene ? F.eks. med en stor bokstav ved hver nye forbokstav, eventuelt med en åpen linje ved hver.Good luck og takk igjen for at du tar den store jobben med å gjøre alt dette så lett tilgjengelig !Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

En viss botid i Norge, kan være et egnet kriterium for å komme med. Da blir det opp til den enkelte bidragsyter å argumentere for at våpnet ble ført i Norge ved ett eller annet tidspunkt. Men jeg tror ikke det vil fjerne mange av de adelsslektene som virket i Danmark - f eks i perioden 1537-1814 - og som det er kjent våpnet etter. Jeg vil anta at alle slekter med adelskap i Danmark-Norge ved en eller annen måte virket i Norge, selv om den var liten. Men særlig adelsslekter i Danmark før 1537 finner det mange som ikke har norsk relevans. Mange av de slektene som har relevans for Norge i perioden 1537-1814 (ved botid mv) har annet etnisk opphav enn den danske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg vet ikke om alle forsto hva jeg mente - sannsynligvis ikke. Men den adelshistoriske forskningen har gjennom de siste ca 115 år kommet frem til at det ikke lar seg skille ut en særskilt norsk adel under dansketiden 1537-1814, men at Danmark-Norge hadde en felles adel. En felles adel uavhengig av hvor den kom fra eller hvor den hadde sitt utgangspunkt. Adelskap i ett land gav adeskap i andre land, innenfor den danske fellesstaten. Adel i Norge var adel i fellesstaten, som at adel i Danmark dermed var adel i Norge, samt at adel i hertugdømmene også var adel i Norge. I fellestiden. Begrepet 'norsk adel' i fellestiden er omtrent umulig å definere. Men det er fullt mulig, på sikt, gjennom manges bidrag, og skille ut dem som hadde botid i Norge. Da håper jeg at vi er enige om at begrepet Norge skal defineres som Norge *dengang* (per 1537, f eks.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Norge kan vanskelig defineres som annet enn ved de til enhver tid gjeldende grenser. Her kan det muligvis søkes støtte i hva som er de aktuelle lovområdene til enhver tid.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Vi behøver vel ikke fortvile fordi det er vanskelig å sette opp sikre kriterier for de av unionstidens personer og slekter som kan regnes som mer norske enn danske? Det holder vel rent praktisk for Arnstein, å vente med å ta med slekter og personer som hadde nokså perifer tilknytning til Norge? Folk som bodde her mindre enn ca 5 år, eller som ikke hadde arbeid/stilling her av noen betydning, kan vel komme i annen rekke?Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

For øvrig hadde ekteparet i innlegg 81 sønnen Jacob Schnell (født på Nes Verk 1750). I 1782 ble han - da bosatt i Danmark, men eier av Nes Verk i Norge - adlet av Christian 7.Hvorvidt Jacob Schnell var mer norsk enn dansk avhang kanskje av hvem man spurte; de ansatte på Nes Verk eller naboene i Danmark!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg har vært litt opptatt i ettermiddag, for jeg har endelig fått kjøpt TV flatskjerm. Men i morgen tidlig skal jeg ta ei ny økt med heraldikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Skal fru Gjørvel Fadersdotter (Sparre) tas med ? Jeg har et bra digitalbilde av et flott fargelagt våpen som hun førte, og originalbildet er i et håndskrift ca 1600-1606, dvs tegnet mens fru Gjørvel fortsatt var i live.Problemet er /muligens) at hun aldri har bodd i Norge. Hører danske og svenske adelspersoners våpen med, selv om d eikke har bod di landet, såfremt de har eid jordegods i Norge ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Da har jeg gjort en deling. De 'danske' ligger nå her: Lenke .Tore (86): Gjørvel Fadersdotter (Sparre) legger jeg klart inn på 'norske-sida'.Knut (81+83): Takk, jeg skal lage en lenke.Hans (77): Jeg skal se på oversikten og forsøke å gjøre den bedre. Jeg tror det ligger begrensninger på hvor mye man får inn på ei side, for jeg merker at oversiktssida begynner å bli 'treg' når jeg redigerer. Derfor må jeg antakelig etter hvert dele opp registeret på flere sider (etter alfabetet), men den tid den sorg.Lars (84): Takk, jeg skal rette opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Lars 84: Jeg er ikke helt sikker på hva du mener her. I oversikten har jeg skrevet (kilde: RA), da det dreier seg om både RA i DK og i Bergen. Oversikten er ikke ment å være særlig utfyllende, men bare som en foreløpig orientering, så må man heller gå ned til 'kjernen' for å se hva det virkelig dreier seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Fint Arnstein at du tar jobben med å ha med både norsk, norsk-dansk og utenlandsk! Jeg synes også du har en praktisk inndeling som gjør det enkelt å sjekke flere steder.Dermed behøver vi ikke i denne forbindelse å gå inn i den lange og kronglete diskusjonen om hvilke personer og slekter som skal anses å være norske.Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Hans, kjenner du til websider der danskt materiale i form av foto av originaler fra 15-16-1700-tallet er lagt ut ? Jeg vet jo at det finnes en god del sider med moderne billedfremstillinger - en fremstilling som du selv har advart mye imot, bl a av kildekritiske årsaker. Det eneste danske jeg selv har sett, er foreningen Fyns historie som har publisert Lisbet Bryskes våpenbok; men denne utgaven er lite hensiktsmessig, siden bildene ikke er lagt ut i alfabetisk eller heraldisk orden. Jeg tror faktisk at jeg skal ta alle bildene av Lisbet Bryskes våpenbok pånytt, slik at de kan organiseres bedre. Finnes det mere danskt der ute ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg tror nok ikke det ligger noe særlig med originale danske våpen fra 15-16-1700 tallet på nettet, bortsett fra Bryske. Og det vil HELT KLART vært svært så flott å få lagt ut så mye originalt som mulig av danske slektsvåpen, men æ vart skræmt, ja, når du, Tore, nevnte et utrolig stort antall segl og våpen som du mener ligger i RA i Danmark og Norge.Kanskje det kunne vært mulig å fordele jobben, slik at den enkelte våpenbok bli lagt inn av forskjellige? Det er veldig enkelt å håndtere blogger og webalbum, men krever litt tid.Så kunne man ha ei hovedside med pekere til de forskjellige våpensamlingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Arnstein, det største materialet ligger i Det kongelige bibliotek, og der tillater de ikke at det tas private bilder for offentliggjøring på f eks internett. Dette store materialet er derfor fortsatt uaktuelt for ditt nettsted 'Heraldikk'. Materialet i de norske bibliotekene og arkivene som kan komme på tale, er til sammenligning små. Mest ligger det i Riksarkivet og Nasjonalbiblioteket avd Oslo, men ved disse to stedene får man heller ikke ta egne bilder. Innholdet i Rigsarkivet i København er derfor i hovedsak det eneste som er 'fritt' i den forstand at det både eksisterer, har norsk relevans, og er tilgjengelig for dem som vil ta egne bilder. Men det dreier seg om mange tusen bilder, det er så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Maersk Hansen

Hej Arnstein Det er et fantastisk arbejde du laver. Og du har en höj ambition angående kvaliteten.Her kommer en länke til en artikelreferens om Severin Svanenhielm på Harkestad i Öygården, med et billede af Svanenhielms våben.http://www.havstrilen.no/innhold2005.htmSeverin var bror til Jonas Lillienschiold de S., der trods navnet förte en beskeden tilvärelse i Christianshaab, Grönland (Osterman: Nordmenn på Grönland, Bd I og II, Oslo 1940). De var sönner af Morten S og Cecilie Christine Lillienschiold på Svanö. Morten var sön af Stiftamtskriver Severin S (tidl Seehuusen, adlet 1920) og dennes kone Alida f Cromerty. Cecilie var datter af Jonas Hansen Lillienschiold, som du allerede har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takk Lars, men de som bør berømmes, er nok i første omgang de store bidragsyterne, Tore Vigerust og Hans Cappelen m.fl.Jeg har egentlig litt problemer med å forklare hvorfor jeg er så interessert i heraldikk, men jeg tror det har noe å gjøre med en tidlig interesse for historier fra gamle dager - riddere osv. - Er det f.eks. noen som husker de fantastiske bladene 'Illustrerte klassikere'?Jeg har også alltid interessert meg for tegning. Dette kombinert med en veldig interesse for slektshstorie, må vel være bakgrunnen. Men jeg kan ikke skryte på meg mange slektsvåpen.I morgen skal jeg se nærmere på de innleggene over som er kommet inn i løpet av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Lars (96): Jeg synes Svanenhielms våpen blir så utydelig i lenken du oppgir, at jeg tror jeg dropper denne, foreløpig.Jeg har nå på morgenkvisten lagt inn 12 nye fra Tore, 11 på danskesida og 1 på den norske. Den norske er Sigrid Erlandsdotter (Losna).Er det kanskje noen som jeg har lagt på danskesida som kan/bør bytte side? Jeg tenker da på de tre Høg - Jost, Bo og Margrete (Erich Rosenkrantses).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Så har jeg lagt inn lenker til sider som Hans Cappelen har lagt ut, og som dekker slekter som Forbech, Blehr, Moltke, Flood og Aall m.fl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg fikk lagt ut 36 nye fra Tore i går. Da jeg skulle legge inn Inger Nilsdatter Gyldenløve, var plutselig ett linjeskift blitt til to, se her: [url="http://heraldikk.blogspot.com/>http://heraldikk.blogspot.com/ . Er det noen som kan hjelpe meg å komme tilbake til ei linje igjen?Ellers dukket det opp flere interessante i går, bl.a. våpenet til Edel Jernskjegg, som en 'sambygding' av meg (Larvik) for noen år siden i NST påstod hadde vært fadder for Iver 'Jernskjegg' Baden til Fritsø her i Larvik, og at dette var årsaken til hans våpen (kamskjell og liggende halvmåne) og navnet 'Jernskjegg'.Det var spesielt interessant å merke seg at Edels våpen her er helt likt med Baden sitt, mens Storch har en variant uten månen, og et annet hjelmtegn. Se Storch her (skriv inn 'Jern', så dukker våpenet opp) http://www.svenskadel.nu/Danheralds/index.asp .. og Edel her: Lenke .Iver 'Jernskjegg' Baden til Fritsø sitt våpen finner du her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.