Gå til innhold
Arkivverket

[#51889] Nettsted med heraldikk - et forsøk


Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

...og apropos Jernskjegg, så har jeg også tilgang til Lisbet Bryske si våpenbok fra 1651, og har fått lov til å legge inn våpen på Heraldikk-sida derfra (av fotografen, Hans Nørgaard). Jeg har ikke lagt inn mye derfra ennå, men Bryske har en annen variant når det gjelder Jernskjegg, kamskjellet på skjoldet (uten halvmåne) og en 'jødehatt' - er det det? - på hjelmen.

bilete3552.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Våpnene ligger vel på sida til Finn Holbek http://finnholbek.dk/ . Våpenet til Jernskjegg hentet fra DAA ser ut til å være fra DAA 1899. Hvilke regler som gjelder i DK for bruk av dette materialet over hundre år etterpå, vet jeg ikke. Jeg har selvfølgelig ikke tenkt å kopiere og legge ut noe av dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

24 nye (fra Tore Vigerust) lagt inn på morgenkvisten, bl.a. Oxe, Oxenstierna, Orning (Mathias), Parsberg, Litle (Hans Pedersen) m.fl.Utenom tur har jeg lagt inn en trønder - Tordenskjold. Dette våpenet er litt spesielt. Det ser ut til å inneholde både champagneflasker og glass - eller tar jeg feil? Lenke .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elisabeth Thorsell

Hej, den sida Tore länkade till går till Svenska Genealogiska Samfundet, där jag är ordförande. Vi är en seriös svensk förening, anslutna till Sveriges Släktforskarförbund. Vi utger 'Svensk Genealogisk Tidskrift'.Vi har inget att göra med det Svenska Genealogiska Sällskapet, som står bakom sidan www.adelsvapen.nu. Det är en organisation som jag inte hört talas om förrän Tore påpekade deras existens. Vid sökning i Google fick jag väldigt få träffar på Sällskapet, och inget som talar om vilka personer som är verksamma där.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Vernetiden etter opphavsmannens dødsår (70 år) blir ikke forlenget ved at han har overdratt et åndsverk til f.eks. en forening. Gravør Friedrich Britze levde 1870-1956 og Johannes Britze 1895-1960, ifølge det jeg har funnet på internett. Dermed er det fortsatt en del år før deres våpentegninger blir fri (bl.a. deres gravørtegninger i Danmarks Adels Aarbog). Danmark og Norge er begge med i de internasjonale avtalene om immaterielt rettsvern, og begge landene har vernetid på 70 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

36 nye i natt og på morgenkvisten. Jeg fikk nå automatisk beskjed fra Picasa om at jeg har passert 500 bilder (men har ikke brukt 10% av kapasiteten ennå - dessuten er det bare å logge seg på et nytt album).Det ligger fortsatt svært mange i kø for å bli lagt inn - og Tore trår vel vannet, og har antakelig flere på lur. De fleste blir nå lagt direkte inn i danskebasen, men en del kan vel etter hvert tas inn i varmen her hos oss.http://heraldikk.blogspot.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Re innlegg 100: Iver Jenssøn Baden skal ha vært sønn av fogden på København slott 1512, lensherre Ramløse og Hørsholm, lensherre Ellinge ca. 1501 Jens Lauritssøn Baden til Odstrup på Sjælland. Jeg har lest et sted at altertavlen i Tanum kirke (Brunlanes) viser hans våpen. Har du sett dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Vi finner våpenet til Peder Baden (sønnen) i Hedrum kirke: LenkeAt våpenet også finnes i Tanum kirke, er jeg ikke så sikker på. Jeg må tilstå at jeg ikke har vært inne i kirka. I sommer kjørte jeg ut for å fotografere, da det stod i avisa at kirka var åpen, men det var den selvfølgelig ikke (det var forøvrig ganske irriterende).Men altertavla skal være gitt av sønnen, Peder. Det kan man se ved help av røntgen: 'Gud ver dig Peder Iversøn oc Margrete Breide blid. Som lod mig giøre oc gaff mig hid. Actum (?) Fridtsiø den 26. Augusti Anno 1601'.Det var Gyldenløve som foretok en overmaling (for å kunne stå som giver?) - mener jeg å huske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Men så begynner de små grå å fungere igjen, og jeg leter fram en kopi av 8 våpen (fra Tanum kirke), der det står følgende: 'Her finnes et riss av de åtte våpen som ved røntgen fremkommer ved et tavlefelt hvor ellers bare kan leses: 'Augistissimo rege Christiano Quinto regnante, prorege Uldrico Friderico Gyldenlew Templi Patrono, viceprorege dno. Iusto Høeg.'Våpnene er Friis, Graa, Galle, Baden, Breide, Emmiksen, Emmiksen, Holk.Men disse kan vel (så vidt jeg forstår) ikke ses uten at man har røntgenøyne. Tavla har i dag årstallet 1685.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

OK, Arnstein, da er det jo tydelig at våpnene skriver seg fra Peder Iversen Badens mormor Ulvhilde Henriksdatter Friis, hans farmor Karen Jørgensdatter Graa, hans mor Karen Olufsdatter Galle, hans far Ivar Jenssøn Baden, hans hustru Margrethe Joachimsdatter Breide, hans svigermor Emerence Clausdatter Emmiksen (datter av Claus Eriksen Emmiksen, igjen sønn av Erik Emmiksen til Tyrstrup), og hans svigermors mor Karen Wulfsdatter Holck. Og jeg vil anta at Emmiksen-våpen nr. to skriver seg fra hans svigerfars mor Thale Emmiksdatter Emmiksen (datter av Emmike Emmiksen til Refsø/Revsø og Karen Stangeberg).Peder Iversen Baden skal altså ha ført et våpen med kamskjell og liggende halvmåne, helt likt hans fadder Edle Jernskjeggs, og disse to kan altså ha vært i slekt (event. via Peders farfar Jens Lauritssøn Baden). Er det sistnevntes våpen som er gjengitt på altertavlen, og er det likt eller forskjellig fra hans sønn Peders? Dette kan vi eventuelt få svar på v.h.a. moderne teknikker, og det synes meg som røntgen-øyne vil være for dårlig med mindre de er bedre enn forrige århundres røntgenteknikker. Sanns. vil både black-light-lys og event. Xenon-lys (Xenon laser) gi bedre resultater. Men, i første omgang, hva kan et godt digitalkamera “avsløre”, mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg har fått flere våpen av slekten(e) Kruckow.Når det gjelder Bryske, så er jeg litt i tvil om hva som egentlig står. Jeg leser dette som 'Kruker', men det er også mulig at det står 'Krukov'. Er det noen som klarer å tyde?Norsk slekt: [url="http://picasaweb.google.no/Blegubben/Heraldikk02/photo#5117851881530045586>LenkeDansk slekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnsteins Rønning

Jeg er i Oslo, men har - før jeg dro inn - lagt inn en del norske fra Bryske. Se f.eks nærmere på SMØR. Der er det vel noe som ikke stemmer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.