Gå til innhold
Arkivverket

[#51891] Tregt å få opp sidene på Digitalarkivet


Gjest Marianne Sulesund
 Del

Recommended Posts

Gjest Marianne Sulesund

Hei, lurer på hvilken innstilling jeg har lagt inn som er feil, siden det går veldig tregt å åpne sider i Digitalarkivet? Andre sider på internett går greit. Takker for tips. Mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell H Myhre

Jeg legger til grunn at du har bredbåndforbindelse på Vigra ! Problemet er det samme her hos meg, men det er periodisk ! I de fleste tilfeller åpner sider hurtig. Fra tid til annen er de imidlertid ikke å få åpnet overhodet; ''Brukerforumet'' lar meg eksempelvis ikke logge på, og lenker til henvisninger fungerer utilfredsstillende. I verste fall blir browseren stående å ''stange'', inntil beskjeden meddeles om at ''siden ikke kan åpnes.''Grunnen til dette kjenner jeg imidlertid ikke. Det er et fenomen som mest av alt minner om tiden med analog internettforbindelse.Mvh. Kjell M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Stor trafikk. Mye temporære filer på maskinen. Ikke defragmentert maskinen på en stund. Eller feil på forbindelsen.Bøtemiddel: ta det med ro og slapp av, ikke stress. Det ordner seg etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell H Myhre

For ordens skyld, Jørgensen (5):Temporære filer på maskin, en fragmentert disk, eller øvrige eventuelle begrensninger knyttet til hardware er i mitt tilfelle forhold som kontinuerlig er gjenstand for oppmerksomhet, og, for den evevtualitet at det er påkrevd, tas fortløpende hånd om. Forøvrig kan legges til at problemet, ved de anledninger det inntreffer, arter seg identisk på de tre ulike maskiner jeg har nettilkoblet.Det samme gjelder naturligvis ''feil'' på (bredbånd)forbindelsen; nedlastingshastigheten undersøkes regelmessig. Men hverken dette eller ''stor trafikk'' skal strengt tatt kunne representere noe problem gitt nåtidens overføringskapasiteter (!)Kjell M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Ja, til de grader tregt alt sammen. Dette har pågått noen dager. I dag kommer jeg heller ikke inn på det som er under de ulike fylkene under databaseveljar. Ja, jeg slapper av, men det er godt å høre at det er flere som opplever det samme.All annen internett-tilkobling går like fort som før. IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund.

Hei. Det jeg har opplevd i det siste, er at det går noe forferdelig tregt når jeg skal se på folketellingene for 1801 - 1965 - 1975 og 1900, ellers så synes jeg det går greit på skannede kirkebøker. Med hilsen : Thorbjørn Granlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

'Meldingen kan ikke åpnes Outlook Express oppdaget et uventet problem mens denne meldingen ble vist. Kontroller om datamaskinen har lite minne eller liten diskplass, og prøv på nytt.'Denne beskjeden får jeg når jeg forsøker å åpne meldinger fra Digitalarkivet, etterat jeg har hatt innlegg der.Jeg har verken liten diskplass eller lite minne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Nei, jeg tror bestemt at feilen maa ligge hos digitalarkivet - hvorfor kan de ikke redegjoere for slike spoersmaal naar dette melder seg ? Det har jo hendt en rekke ganger at systemet i Bergen(?) er blitt overbelastet.NB: Her hos meg i London har det vaert akkurat samme situasjon i det siste: uhyre treg nedlasting fra digitalarkivet. Forklaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sulesund

Jeg har ikke problem med å åpne melding eller link fra DA i Outlook Express.Men riktig, det er sider på digitalarkivet.no som er problem, ikke arkivverket.no.Det tar fra 20 - 60 sekund å få opp en side på de digitaliserte registreringene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

For meg startet problemet mandag 13/8, og siden har det vært tregt. Jeg har også lagt merke til at nå dukker stadig da2 opp, og da vet jeg det går utrolig tregt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Som vanlig glemte jeg noe. Det er kun det som har med Digitalarkivet og Arkivverket det skjer med, og det står også, venter på Arkivverket eller Digitalarkivet, så problemet må jo ligge der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det har noen dager av og til gått litt tregt (15-30 sekunder) å få frem selve forsiden på Digitalarkivet, men når det vel er overstått, går alt annet helt glatt hos meg, i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Årsaken er konkurranse om båndbredden ut fra Statsarkivet i Bergen, der Digitalarkivets servere konkurrerer med kirkebokserveren. I vår hadde vi en port med 1 Gb, men vi måtte ta i bruk en 100Mb-port i sommer, og med økende trafikk nå etter ferien er det tydelig ikke nok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund.

Hei. Som jeg tidligere nevnte her, synes jeg det går greit på skannede kirkebøker, men hvorfor går det så uhyggelig tregt på folketellingene ? Hilsen : Thorbjørn Granlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.