Gå til innhold
Arkivverket

[#51892] I hvilke grad kan en stole på ''korga'' ?


Gjest Kjell H Myhre
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell H Myhre

Den velsignede ''korga'' knyttet opp mot Bruker- og Arkivforumet synes å fungere som et glimrende oppbevaringssted for artikler med innhold en påregner å ville finne lett tilbake til (!)Hvor pålitelig er egentlig ''korga''; har den noen begrensninger som det er påkrevd å være oppmerksom på ? Kan en legge til grunn at det som havner i korga til enhver tid vil være mulig å gjenfinne ? - og har hver enkelt brukers korg noen form for volumbegrensning ?Jeg liker å anta at når debatter først er plassert i korga er de å anse for ''trygge'' i den forstand at det er overflødig å sikre disse data ved back-up, som f.eks. overføring til eksterne lagringsenheter. I tillegg kommer selvsagt korgas store fortrinn som ''lagringsplass'' ved at nye innlegg knyttet til de enkelte ordskifter etter at de først er plassert i der, oppdateres/lagres kontinuerlig og automatisk.Altså tilsynelatende både genialt og lettvint - men er det grunn til å føle seg 100 % trygg på at intet, på et eller annet tidspunkt, kan gå tapt for den enkelte av oss ??Mvh. Kjell M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell H Myhre

Oldervoll/Nedrebø eller øvrige ved instituttet; dere har vel gode forutsetninger for å besvare denne forespørselen .. (?)Mvh. Kjell M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Beklager at du ikkje fekk svar før. Første innlegg kom midt i semesteroppstart hos oss og då vart det meste lagt til sides.Korga er rimeleg sikker. I det ligg det at sjansane for at den forsvinn er forholdsvis liten, men at den eksisterer. Får me disk-krasj (noko me aldri har hatt) vil du i alle høve mista ting som er lagt i korga i dei siste timane forsvinna. I tillegg vil regenerering av korgene i ein slik situasjon ha låg prioritet. Kanskje eg skal sei det slik at korga er like sikker som å kryssa eit fotgjengarfelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell H Myhre

Takk til Oldervoll for ryddig svar ! Analogien knyttet til benyttelse av forgjengerfelt er ''søt''; skjønt KRYSSING av disse strengt tatt er forbeholdt de som ferdes motorisert, og at det dertil kan anføres at man som gående presumptivt oppholder seg forholdsvis tryggere på/i feltet under forutsetning av at en avventer grønt lyssignal, der slikt forefinnes .. ..Summa-sumarum har jeg kommet til at det kanskje kan være hensiktsmessig å forberede seg på den disk-krasjen som ikke har inntruffet ved f.eks å ta notat av løpenumre på innlegg lagret i ''korga''; jeg legger til grunn at innleggene i de ulike fora/grupper vil være intakte også i etterkant av et ulykkestilfelle, og kunne linkes opp igjen mot de opprinnelige løpenr. .. ..Igjen, mange takk.Mvh, Kjell M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

Til min forbauselse oppdaget jeg i dag at mange tema i korga mi var vekk.Har jeg gjort noe feil, eller er systemet slik at tema blir borte om de ikke har vært i bruk på en stund?Kan jeg gjøre noe for å sikre 'temaene'? Jeg bare undres. Mvh. M-K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Ja, for å vera litt direkte, du kan alltid skriva rett epostadresse. Det ser for meg ut som to gongar har skrive feil; ein gong har du gløymt .no, ein gong har du skrive m og ikkje n framom totalet i adressa di. Resultatet er at du har fått tre korger.Du burde kunna få fram feilkorgene dine ved å logga på med feil epostadresse, slik eg har beskrive dei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.