Gå til innhold
Arkivverket

[#51895] Anders Christensen (1730-1808) skoleholder (Eiker)


Gjest Brage H. Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Brage H. Pedersen

Er det noen som kan hjelpe meg med opphavet til denne personen? Ifølge gamle slektspapirer skal han være født 1730 i Eiker, og han var gift med Anniken Christophersdatter (1729-1803). De hadde bl.a. datteren Christine (1762-21.11.1835), som var gift med Christian Olsen Winger (calcinerer ved Blaafarveværket).Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexandra M. Ringnes

Hei, Kirkebøkene for Eiker er søkbare frem til ca 1800 i Digitalpensjonatet. Jeg finner 11 mulige ved å søke på fornavn som begynner på and og farfornavn som begynner på ch i boka 1725-1739. Lykke til! Alexandra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexandra M. Ringnes

Hei, kom til å tenke på en ting til. På eiker.org www.eiker.org finner en masse lokalhistorie fra Eikerbygdene. Fant en referanse der til et hefte ved navn 'Skolen i Øvre Eiker gjennom 250 år'. Kanskje det står noe interessant om Anders der? Det ser ut som om heftet kan bestilles som fjernlån på biblioteket. mvh Alexandra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Hei, og takk for tipsene! Skal se om jeg kan få bestilt skole-heftet en av de nærmeste dagene. Har forøvrig søkt i kirkebokdatabasen, og det virker som om Chresten Erichsøn på Verket og Kirsti Larsdatter er de mest åpenbare foreldrekandidatene (utifra fødselsårene til de aktuelle Anders'ene), men inntil videre er dette kun en gjetning.Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Dette er ikke svar på det det spørres etter men kan være greit og ha med. Dom 3tia Trinit 1753 copulert på Eiker Anners Christensen fra Hasel og pigen Anniken Christofers daatter [festet samme sted].

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Takk for det Jan - vielsesdatoen hadde jeg ikke. 'Hasel' (Hassel?), er det en gård i Eiker? Isåfall kan det jo være en mulig tilknytning.mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

6 Hassel er en gård på Modum, på grensa til Eiker. Når de i kirkeboka skriver Hasel så vil jeg tro at vedkommend kan ha hatt en eller annen funksjon i forbindelse med Hassel jernverk. Det kan bli noe forvirrende for Hassel Jernverk lå på faktisk på Eiker (Skotselva).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.