Gå til innhold
Arkivverket

[#51902] Begravede soldater i Larvik


Gjest May Karin Henriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest May Karin Henriksen

På leting etter død person i Larvik fra ca.1807, fant jeg mange soldater fra Akershus regimentet, Telemark regimentet, + andre steder. Et par krigsfanger også.Spørsmål 1, Hvor kan disse soldatene ha falt i krigen?2, Var det noe slag her i distriktet?3, Ble de bragt hjem til Fredriksværn, for å bli begravet?4, Er disse falne registrert noe sted?Det er kanskje noen som gjerne ville søke etter slekt.Mvh.M-K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

Legger også inn en link.Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Larvik i Larvik, Klokkerbok nr. I 2 (1807-1830), Døde og begravede 1809, side 578-579.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Er det så sikkert at de falt i kamp? Mange soldater døde av sykdommer der de var forlagt. Mener å huske at jegerkorpset var forlagt en tid ved Larvik før kampene i 1813-1814.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

Da må det ha gått en farsott eller tre. Jeg er klar over at det var mye smittsomme sykdommer ved forleggningen.Men det er ikke alle som vet at de kan lete i kirkebøkene for Larvik/Langestrand etter de som var forlagt til Fredriksværn. Ds.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Om eg ikkje hugsar feil hadde Telemark Regiment forsvaret på landsida av orlogsstasjonen i Stavern. Dessutan var fleire avdelingar forlagde i området til ymse tider under krigen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

Jeg ha nå funnet et svar på mine spørsmål i et oppslagsverk: 'Larvik fra A - Å', av Per Nyhus. s.367 Fra sykehusvesenets historie.1808 - 11 'På Jegersborg opprettes et militærsykehus under en dysenteribølge som herjer over hele distriktet'.1795: Et kombinert sykehus og et arresthusopprettes i et nybygd hus lengst vest på Storgata. Dette foranlediget av at militærsykehuset og kirkegården i Staværn var overfyllt.Min hensikt med temaet er å fortelle at kirkebøkene i Larvik og Langestrand inneholder navn på mange soldater, ikke bare fra de nærmeste regimenter, men fra Kristiansand, Bergenshus og andre steder, to fra Slesvig, et par fanger.Vi kan vel ikke se bort fra at det kan være sårede fra Naploeonskrigen.Mvh. M-K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.