Gå til innhold
Arkivverket

[#51903] Halfdan Georg Horn f 1875 i Horten


Gjest Lene Jansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lene Jansen

Halfdan Georg Horn f 15 jan 1875 i Horten(sønn av Mathias Guttormsen Horn og Olea Henriksdatter)Gift med Anna M Horn f 1879 i Sarpsborg. Halfdan og Anna Skal ha fått ca 10 barn. Jeg har funnet 3. Harriet f 1889, Ingeborg f 6/9 1900 og Dagny f 28/8 1917. De bodde i Kristiania i 1900 tellinga. Ser på fs at en Mathias Guttormsen f 1847 og Inger Olea Henriksdatter f 1851 gifter seg i Kragerø i 1872. Alle opplysniger om disse personene er av interesse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexandra M. Ringnes

Hei, Jeg søkte på kirken.no der har de en søkbar database over menigheter osv. ut i fra adresse. Det ser ut til at Kirkegata tilhører Sofienberg menighet, (Tidligere Petrus) kirkebøkene for Petrus ligger under skannede kirkebøker. Legger ved lenken til ft1900 Lenke hvis noen andre kanskje vet noe. Håper dette var til hjelp! mvh Alexandra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexandra M. Ringnes

Ja, det kartet var nytt for meg. På Oslo kommunes nettsider Lenke er det også mulig å søke på gatenavn for å finne riktig bydel. Bare husk at denne gjelder dagens bydelsinndeling, de har visst vært endret litt på oppigjennom åra. Veldig kjekt for oss som ikke er lokalkjent. Har funnet noen tilsvarende oversikter over bydeler i andre kommuner, søk på nettsidene i de respektive kommuner. De fleste kommuner har adresse kommunenavn.kommune.no evt: nedre-eiker.kommune.no mvh Alexandra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lene Jansen

Hei! Takk. Nå fant jeg vielsen i kirkeboka for Horten. Er nok mere riktig det enn Kragerø. Matias er oppført med alder 28/851 og Inger Olava 28/950. Hva betyr det? Far til Mathias er Guttorm Horn og Inger Olava sin Henrik Nilsen. Sliter med å finne dem i folketellinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Vielsen (Lenke) viser at Mathias var født i 'Foden', og det må bety at han hadde sitt opphav på gården Horn i Fon (Foden) sogn i Ramnes prestegjeld. Inger Olava var født i 'Sande', som må være Sande prestegjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Mathias f. 28/8-1851 og døpt 9/11-1851 i Fon kirke i Ramnes ([url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7780&idx_id=7780&uid=ny&idx_side=-69>Lenke). Foreldrene var Guttorm Jørgensen og Berte Marie Andersdatter, stuesittere på gården Horn.I FT1865 kan Mathias kanskje være 15-åringen født i Jarlsberg amt som var skomeakerlærling i Tønsberg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

I Ramnes bygdebok av Sigurd H. Unneberg, bind II, annen del, s. 1048 under gården Horn:'I 1833 fikk Guttorm Jørgensen grunnseddel på et innhegnet stykke jord, hvor Guttorm hadde oppført en stue. Den årlige avgift ble satt til 1 1/2 spd. Stedet ble kalt Hornstua, og der døde Guttorm 1862. Han var g.m. Berte Marie Halvorsdatter.'Jeg skrev Berte Marie Andersdatter, for ved Mathias' dåp er 'Havorsd.' overstrøket og erstattet med 'Andersd.'. Da er vel kanskje Halvorsdatter likevel rett.Den legdsfattige Guttorm Jørgensen Hornstua døde 15/8-1862 og ble begravet 17/8-1862, 60 år gammel. Oppholdsstedet var en av Skotvet-gårdene i Fon ([url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3016&idx_id=3016&uid=ny&idx_side=-274>Lenke).Jeg tipper at Berte Marie Halvorsdatter er den 60-årige enken og legdslemmet som bodde på Fossan ved FT1865:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Mathias er i FT1900 registrert som 'Mathias G. Horn', handlende, bosatt i Kirkegaardsgaten 21 i Kristiania med kona Inger og sju barn, alle født i Kristiania: LenkeLegg merke til at fødestedet er gjengitt som 'Fron', som selvfølgelig er feil for 'Fon'. Legg også merke til at en av sønnene går i skomakerlære, hvilket styrker teorien om at Mathias er identisk med skomakerlærlingen i Tønsberg i FT1865. Legg endelig merke til at kona og barna er registrert som metodister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Ungkar og soldat Guttorm Jørgensen, inderst på Tufte, 24 år, og pike Berte Maria Halvorsdatter fra Søndre Kile, 22 år, ble gift 14. desember 1826 i Ramnes kirke ([url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8180&idx_id=8180&uid=ny&idx_side=-206>Lenke). Forlovere var Ole Evensen Kile og Gullik Jonsen Kile.Guttorm er nok den Guttorm Jørgensen 'Willumrødholmen' som ble konfirmert 4. oktober 1818 i Ramnes kirke (Lenke). Det oppgis at han var døpt 2. februar 1803. Foreldrene er ikke oppgitt; derimot husbonden hans, Lars Langved i Vivestad sogn i Ramnes prestegjeld.Denne Guttorm Jørgensen finner vi igjen i dåpslistene som døpt 2. februar 1803, sønn av Jørgen Gundersen og Anne Olsdatter på en husmannsplass på en av Skotvet-gårdenes eie (Lenke).Foreldrene ble gift 6. januar 1802 i Ramnes (Lenke), der Jørgen Gundersen sies å være ungkar fra Ektvet i Vivestad og Anne Olsdatter enke fra samme sted. Jørgen er vel da den 23-årige tjenestegutten på Ektvet i FT1801 (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg ser nå at Mathias kalles skomakersvenn ved vielsen, så det er vel liten tvil om at rett mann er funnet i FT1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Ingeborg Marie Horns dåp 18. november 1900 ([url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3502&idx_id=3502&uid=ny&idx_side=-89>Lenke) viser at morens pikenavn var Anna Mathilde Jensen.Dermed er hun vel den Anna Matilde som ble født 17. februar 1879 og døpt i Sarpsborg 9. mars 1879, datter av jernbanearbeider Hans Jensen og hustru Marie, født Andreassen (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg klarer ikke helt gi meg med dette (!), og etter en del stanging fikk jeg hull på byllen med hensyn til Anna Matilde Jensens familie.Det var familysearch.org som fikk slått hullet, for der fant jeg en vielse mellom en Hans Jensen og ei Marie Andreasdatter 18. februar 1877 i Trefoldighetskirken i Kristiania. Fra Anna Matildes dåp visste jeg at foreldrene var gift i 1877 og at de var født hhv 1854 og 1855, og ved oppslag i kirkeboka ([url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5828&idx_id=5828&uid=ny&idx_side=-90>Lenke) var det fullt treff. Hans var født i Ullensaker, sønn av Jens Hansen, og Marie var født i Tune, datter av Andreas Johansen.Ved å søke i FT1900 landsomfattende etter Hans født 1854 med fødested begynner på 'Ul', fant jeg endelig familien (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Joda, Hjalmar Maurits Horn, f. 15. januar 1877 i Horten, døpt 18. mars s.st., var virkelig sønn av skomaker Mathias Guttormsen Horn og hustru Inger Olea, f. Henriksen (Lenke).Dermed er barneflokken utvidet til ni (Halfdan Georg, Hjalmar Maurits samt sju hjemmeværende ved FT1900).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Å identifisere en Hans Jensen bare på bakgrunn av fødselsår og fødested, er ikke alltid noen smal sak, men med fødselsdato går alt mye lettere.Hans Jensen ble født 18. juli 1854 i Ullensaker, hjemmedøpt 21. juli og døpt i Hovin kirke 5. november 1854 ([url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=562&idx_id=562&uid=ny&idx_side=-67>Lenke). Foreldrene var husmann Hans Jensen og hustru Marie Andersdatter på Nordby-eie i Hovin sogn.Som ved et lykketreff er det notert i høyre marg at Hans Jensen døde som maskinist på 'D. Ran Kragen' 3. november 1907. Den opplysningen kunne ellers vist seg vanskelig å finne!Når det gjelder Marie Andreasdatter (Andreassen) har vi to opplysninger om fødested. Ved vielsen står det 1855 i Tune, og i FT1900 står det 16. juni 1855 i Sarpsborg. Det er ikke så motsigende som det kan høres ut, for jfr Lenke ble Sarpsborg prestegjeld utskilt fra Tune prestegjeld i 1859.Det viser seg at Marie (eller Maria som det står ved dåpen) hadde ei tvillingsøster Johanne (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Hvor var så Hans Jensen i FT1865? Sannsynligvis på Dal jernbanestasjon i Eidsvoll ([url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=17&filnamn=f60237&gardpostnr=893&personpostnr=4890&merk=4890#ovre>Lenke), men det er minst et usikkerhetsmoment. Her kalles moren nemlig Marie Engebretsdatter i motsetning til Marie Andersdatter ved dåpen. Det kan imidlertid være feil det ene stedet, eller faren kan ha giftet seg på nytt. Det som taler for at rett mann er funnet, er jernbanetilknytningen (husk at Hans Jensen var jernbanearbeider i 1879) og Hans Jensen på Eidsvoll hadde en bror ved navn August. Mon tro om det ikke er fadderen fra 1899 som her er identifisert!Marie Andreasdatter bodde i alle fall utvilsomt hos sine foreldre, som da var husmannsfolk på Stinta i Tune, da FT1865 ble tatt opp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Håper at jeg ikke har oversett noe her, men vil ikke bli overraska om Aage Horn f.1880 i Horten (ugift stud. jur. i Parkveien 3 i Oslo) også hører med i flokken. Har ikke funnet ham døpt i Horten eller Borre 1879-1881.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.