Gå til innhold
Arkivverket

[#51904] Født i 1928 på Uranienborg


Gjest Vigdis Kverndal
 Del

Recommended Posts

Gjest Vigdis Kverndal

En bekjent av meg spurte pent om jeg kunne hjelpe henne å finne ut noe om hennes familie. Hun var liten da moren døde, og vet bare følgende: Moren het Rose Marie og ble så vidt hun vet født på Uranienborg i Oslo i 1928. Hun kalte seg Mo(e). Mormoren het Rebekka Marie og faren Eugene Mo(e). Moren kaldte seg Mo(e), men hun vet ikke om de var gifte. Jeg vet at dette er på grensen når det gjelder tid, men hun vet ikke om noen slektninger som er i live og vi våger. Jeg har prøvd meg på litt forskjellig blant kirkebøkene, men uten hell. Hvis noen har andre kilder enn kirkebøkene går det kansje an å finne noe? Hilsen Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Kverndal

Beklager- det var FARFAREN som het Eugen, ikke faren. Hun visste altså ikke om moren, eller hun selv var født utenfor ekteskap. Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Uranienborg 1928. Da er det to mulige kirker. Uranienborg eller Trefoldighet kirkeHar sett gjennom Uranienborg 1928 uten å finne en Rose Marie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Kverndal

Takk til alle tre. Et lite skritt videre. Problemet er at Rikshospitalet ikke er filmet lenger enn til 1922. Lysninger fra 1937. Trefold.kirken er filmet til 1914 (23 for diss.).Lysninger fra 1932. Jeg fant heller ikke Rose Margrethe (Jeg ser at jeg bommet på navnet i første innlegg, jeg er visst trett i kveld) i Uranienborg. Mvh Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ikke Trefoldighet (det var før 1916), men Oslo Domkirke (dengang Vår Frelser) er alternativet til Uranienborg menighet uten at det hjelper så mye mht. tilgang til kirkebøker.Uranienborg var forøvrig en områdebetegnelse vi ikke brukte i min generasjon og forekommer meg litt vag. Selv er jeg født akkurat innenfor Briskebys østgrense i Riddervoldsgate og ble døpt i nevnte kirke. Men disse grensene strekkes langt etterhvert (ikke minst av eiendomsmeglere), se bare på Nordstrand og Majorstuen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Kverndal

Jeg tror jeg har forsøkt de fleste muligheter når det gjelder Kirkebøkene. En mulighet er jo også at Rose Margrethe ble født et annet sted. Men vi har ingen å spørre, derfor tenkte jeg at den jeg hjelper kansje kunne skrive eller ringe et sted? Mvh Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Hansen

Den du leter etter er Rose Margrethe Mo/Moe født ca. 1928 i Oslo. Når døde denne Rose og vet du evt. hvor hun døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Kverndal

Jeg har nå ringt med datteren til Rose M, og fått dødsdatoen som er 30 mar 1972. Datteren er født 1964.Jeg kan også nås på adr vigdiskv(Krøllalfa)frisurf,noHilsen Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Kverndal

Nå har jeg lett etter Rebekka Marie i 1910 i alle Oslos Kirkebøker uten Resultat. Det som er sikkert er at datteren døde 30 mar 1972. Jeg får gå løs på Akershus kansje? Hilsen Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Kverndal

Det vi nå vet er følgende: Rose Margrethe Mo er født I Oslo 14 nov 1928 på Uranienborg ifl. giftemålet i Langesund i Telemark 23 jan 1960. Ektemannen har vi kontroll på, han var fra Langesund. Hun døde 30 mar 1972 i Langesund. Faren het Harald Eugen Mo, og var bokholder. Moren het Rebekka Marie. Jeg har ikke funnet henne født i kirkeboken for Uranienborg, og synes det er merkelig. Tar i mot nye innspill med takk. Hilsen Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

HeiHar sett på lysningsprotokollen for Langesund Rose er født i Oslo,og da kan det jo være mange muligheter f.eks.Rikshospitalet 1928 Fødselsreg.1928 finnes på Statsarkivet i Oslo Uranienborg er oppgitt som bosted ved lysningen,men hun behøver ikke være født der.Faren,bokholder Harald Eugen Moe er død på det tidspunktet vil jeg tro,da det står ett + foran navnet hansMvh Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Prøv med en telefon til Statsarkivet Oslo Det er mulig de kan gjøre ett enkelt oppslag siden du har eksakt fødselsdato og år samt navnet på mor og farOslo Byarkiv har fødselsmeldinger på alle som er født i Oslo.Her må du oppgi dato og år samt kjønn på barnet og morens navn.I denne fødselsmeldingen vil det stå hvor barnemoren bodde på dette tidspunkt så den kan muligens gi en pekepinn om hvilken kirke barnet er døpt i. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.