Gå til innhold
Arkivverket

[#51905] Hvilken kirke var nærmest til Rosenborg i Trondheim 1892?


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg skulle gjerne ha funnet min bestefars søster Signe Antonsdatter døpt i Trondheim i 1892, men jeg vet ikke hvilken kirkebok jeg skal lete i. Har tidligere sett blant annet Bakklandet og noen andre scannede kirkebøker uten å finne henne. Hennes foreldre var Anton Mathias Kristensen og Laura Jensine Larsdatter.Anton Mathias Kristensen var los, og bodde ifølge Trondheim Adressebok med sin familie i Møllenbergs gate 76 i Trondheim i 1892. Dette var i Rosenborg i Trondheim står det i adresseboken. Dette er en familie som kom nordfra, og Anton Mathias flyttet med familie fra Horn på Løkta i Nesna 16.08.1891 med kone og de 3 eldste barna som ble døpt i Nesna.Signe og min bestefar Leif Emil(som senere kalte seg Kristensen til etternavn) ble født i Trondheim. Leif Emil har jeg tidligere funnet døpt på mikrofilm 25.05.1896, og da bodde familien i Østerlunds gate i Trondheim. Så jeg mangler altså bare Signe, som jeg gjerne skulle hatt som døpt. Jeg leter gjerne selv i de scannede kirkebøkene hvis jeg bare vet i hvilken kirkebok i Trondheim jeg skal lete. Det vrimler jo av dem for årene rundt 1892. I og med at jeg ikke har hatt problemer med å komme bakover på disse så har jeg ikke prioritert å finne Signe som døpt før nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Hei Anne! Det er ikke tvil om at den nermeste kirken hvis man bodde i enten Øvre eller Nedre Møllenberg gt var Bakke kirke. I 1961 bodde jeg selv i N.Møllenberg gt 58. Det er mulig at hvis man tenker seg den østlige delen av Møllenberg ligger kanskje Lademoen kirke også ganske nær, men jeg er ikke sikker på om den var bygd da. Nå ble jo Bakke kirke flyttet noen meter for at den ikke skulle hindre utvidelse av Innherredsveien, men om det skjedde akkurat i 1892 vet jeg ikke, og det kan jo tenkes at det ikke ble ført kirkebok da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Lademoen kirke ble ferdig i 1905. Bakke kirke ble flytta litt i 1935. Jeg tror Domkirken ble mye brukt, så det er kanskje lurt å sjekke der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Det at Anton Mathias Kristensen gravlegges fra Bakke kirke Lenkestyrker sannsynligheten for at det var denne kirken familien sognet til.Hvis du finner konfirmasjonen, vil det kanskje stå hvilket sogn hun er døpt i.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Hei! Se om det er din Signe Marie som ble døpt i Lade kirke, Strinda: se Lade i Strinda 1886-1893 under døpte 1892, nr. 69, under scannede kirkebøker. Kirkeboken sier at de bodde på Voldsminde da Signe Marie ble døpt.Ang. Lademoen kirke,så hadde den 100 årsjubileum i 2005.Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for all hjelp her, men hva er dødsårsaken til Anton Mathias? Jeg hadde fra før at han var død før sønnen Alfred konfirmasjon 03.10.1898(far avdøde lods Anton Mathias Kristensen) Han ble forøvrig født 06.01.1853 i Horn i Nesna, og Laura Jensine ble født i Buksnes 23.10.1862. Så folketellingen 1900 stemmer ikke angående hennes fødested.Jeg så vel egentlig bort fra at Signe kunne være døpt i Strinda, fordi jeg trodde det ble utenfor Trondheim. Malvik gikk en stund under Strinda, og det er jo minst 1 mil fra Trondheim. Så jeg tror jeg har sett Bakklandet, Vår Frue kirke og muligens noe på Domkirken tidligere.Da jeg startet med denne grenen visste mamma kun at faren Leif Emil var født 22.03.1896 og antagelig døpt i Lade eller Lademoen. Mormor som var skilt fra Leif Emil og gift pånytt igjen kunne fortelle at foreldrene kom nordfra. Det var alt hun visste ! Leif Emil døde allerede i 1967. Jeg hadde ikke internett da på slutten av 1990-tallet da jeg begynte med denne grenen, men fant Leif Emil som døpt på den 6.mikrofilmen. Den gangen hadde man mer tolmodighet!Det er også 2 barn som ikke står i 1900 i Trondheim, og det er Alfred som da var til sjøs og Konrad som var på Horn i Nesna hos sin onkel i 1900. Mamma kjente Konrad ganske godt. Jeg har funnet begge disse. Da jeg fant Alfreds konfirmasjon 03.10.1898 ca 3 mikrofilmer etter dåpen av Leif Emil var det jo ingen problemer bakover da jeg fant at han var født i Nesna i 1884. Bibilioteket har hadde jo en del kilder.Nå når jeg vet mer hvor jeg skal lete skal jeg også prøve å finne konfirmasjonen til Leif Emil i 1910 og søsteren Lina. Konrad ble konfirmert i Nesna i 1901, og Alfred konfirmasjon har jeg jo fra mikrofilm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Han døde av Apoplexia cerebri, også kalt hjerneslag.Når det gjelder sognehistorikk og prestegjeld, er det et kapittel for seg. Hun ble døpt i Lade kirke, åpenbart fordi de bodde på Voldsminde i 1892. Strinda kommune hadde i hvert fall stor utstrekning. Den strakk seg faktisk rundt hele byen, fra Byåsen til Lade.Mer om sogneinndelingen i Trondheim kan du lese her: LenkeMvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk igjen for interessant informajon. Hva slag los var Anton Mathias ved Signes dåp? Jeg tror jeg greier å tyde d??-nedslods(?)Jeg mener forøvrig det står lods Anton Mathias Kristensen ved Signes konfirmasjon. Det står også ved dåpen av Leif Emil 25.05.1896(ministralbok 1893-1900 for Bakklandet 1893-1900 på mikrofilm Nor1-916 eller 1894-98 på mikrofilm NT-52).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for det svaret Reidun. Jeg vet jo at han allerede ved folktetellingen 1875 for Nesna var styrmann. Å være lis tror jeg måtte være et tøft yrke, og jeg har tidligere lest noe litteratur om dette emnet etter at jeg fant at han var los i forbindelse med dåpen av Leif Emil. Stakkars min oldemor Laura som satt igjen med 5 barn i aldren 11 måneder til 12 1/2 år da han døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.