Gå til innhold
Arkivverket

[#51910] Hjelp til oppslag i bygdebok for Fitjar, Sunnhordland, gården Søre-Eide


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Dersom noen har tilgang til nevnte bygdebøker, så trenger jeg hjelp til oppslag. I 1701 finner jeg den 16 år gamle Arne Olsen som stesønn av Ole Mortensen på gården Søre Eide. Der befinner seg også det som trolig er hans 8 år gamle bror Ingebrigt.Sier bygdeboken noe om hvem denne Ole Mortensen var gift med, og dermed noe om hvem som var mor til Arne og Ingebrigt? Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Det er nevnt en Ole Mortensen Søreide i Austevoll Gard og Ætt, bd II, s. 595, som var gift med Anna Eriksdtr. Brekke. I bygdeboka er det bare nevnt to barn, Morten f. ca 1687, og Ole, f. ca 1690. Den Anne som er nevnt her var datter av Erich Vikingson Brekke (1609 - 1692) og Alis Størchsdtr Brekke (Austevoll Gard og Ætt, bd III, s. 48) mvh lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk Lars for oppslaget.Jeg vil tro at Anne må være Oles første hustru. Om tellingen 1701 er til å stole på, må Ole ha giftet seg på nytt etter 1693. Ingebrigt var 8 år i 1701, og det skulle bety at Arne og Ingebrigts mor må ha blitt enke en gang mellom 1693 ( Ingebrigts fødsel) og 1701, for deretter å ha giftet seg på nytt med Ole. Står det noe i bygdeboka når Anne døde? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Hallo RuneHvis du ser på sjømillitært manntall Lenke , så ser det ut til at Arne og Ingebrigt Olsen er stesønner til Paul Abrahamsen og at manntall i 1701 kun nevner disse sønner i ein form for kronologisk rekkefølge og at de trulig da ikkje er stesønner til Ole Mortensen men til Paul Abrahamsen. Paul Abrahamsen kun nevnt som bruker i Austevollboka, uten navn på kone. Det står heller ingenting om når Anna døde.I Austevollsboka står ein Ole Aadnesen f. ca 1641, samt ein Storch Aadnesen og ein husmann Rasmus Arnesen, eg vil helde ein knapp på at Ole Aadnesen er far til Aadne Olsen, men det forteller jo ikkje så mykje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Oddvar, og takk for innspillet ditt.Jeg må jo være enig i at det sjømilitære manntallet gir et helt annet bilde enn 1701 tellingen. Og selv om Arne er blitt til Aane og at alderen har forskjøvet seg noen år nedover (gjelder også Morten Olsen), så er det nok Pauls hustru jeg skulle hatt tak i. Men da var det jo leit at Austevollboka ikke har flere opplysninger om ham. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.