Gå til innhold
Arkivverket

[#51914] Hilda Elisabet Johansen f. Sværholdts 2. vielse med en Brungot


Gjest Siw Sværholdt
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Gangstø

Litt usikker på om dette er for lenge etter vielsen siden du skriver: 'at han døde ikke så lenge etter de ble gift' men kanskje en kandidat: 421796 Johannes J. Kuventræ 1508 1877 0402 1934 0902 1934 F 1 10 Os Os Os Mvh Hans Gangstø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Gardbrukar Sivert Kristofferson Brungot (1882-1962) fra bnr 3, Brungot i Ørsta, var gift med Hanna Hilda Sværholt. Budde i Bergen. Etter Bjørn Jonson Dale: Ørstingar II.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Takk for god hjelp alle sammen:-)Hans: Kanskje det er derfor jeg ikke har funnet dødsfallet. Har ikke lett så langt frem som til 1934. Skal sjekke om det er riktig kandidat.Carsten: Takk! Dette barnet hadde jeg ikke fra før.Bjørn: Takk for Brungoten. Så nå må Ørstingar II rettes?:-) Her er dåpen hennes, hun er døpt Hilda Elisabet i korskirken-Bergen 1888: LenkeJeg var sikker på at de også fikk barn sammen, men om dødsåret til Johannes over her stemmer med 1934, så må det antas at det ville vært en sensasjon:-)Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Hans: Tror nok ikke dette er riktig kandidat dessverre. Fødselsåret avviker med 9 år, det er nå en ting, men etter å ha konferert med de lokale osingane er visstnok Kuven og kuventræ to ulike ting.Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Burde ha skjønt at de fikk en gutt i 1909.Har et postkort her fra en tante Alfreda i Kristiania, datert 28.04.09 hvor det står:'Kjære Ragnhild (Hildas søster)De bedste ønsker i anledning af dagen og god lykke for fremtiden. Hils din ven, forældre og søsken, svoger og lillegut fra mig og desuden alle kjændte. Venlig hilsen Alfreda'Det kan jo tolkes som om svogeren har fått en liten gutt. Ragnhild var ugift, og det samme var en annen søster. ergo må Hilda ha vært den eneste som kan ha fått en 'lillegut' ihvertfall som gift.Ønsker fremdeles opplysninger om Johannes' død og Bjørn: Vet du noe mer om denne gardbrukeren fra Ørsta?Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Her er nok Sivert og Hildas død. Kan Hansine være mor til Sivert? eller et barn?20751 238 Brungot Hansine Severine Jun 20 1939 54869 475 Brungot Sivert Mathias Kr. Jansonsvei 69 A Mai 16 1962 55123 319 Brungot Hilda Elisabeth Kr. Jansonsvei 69 A Mai 22 1964

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Hansine Severine død 20.6.1939 var gift med Johan Andreas Eliassen Brungodtf.3.12.1880 og d.11.2.1971. Hansine er datter av min oldemors søster og foreldrene er Johan Hansen Eidsvåg,Åsane og Synnøve Dorothea Kaspersdtr. fra Rognaldsvåg. Hansine og Johan hadde 5 barn, men ingen som het Sivert. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Takk ArthurRagnhild f.1890, altså Hildas yngre søster ble gift med Oscar David Joachim Eliassen. Kan han ha vært i slekt med Johan?Lenkevielsen deres i Sandvikskirken 1910

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Det menes bestemt at Sivert Brungot og Hilda fikk barn, så da antar jeg at hun ble gift på nytt før 1930. Aner bare ikke hvor og når ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Sivert Brungot må ha flytta fra Ørsta som ganske ung.Fra manuskriptet til Ørstingar I klipper eg ut dette, som gjeld bruksnummer 4 på Brungot: 0401 ELIAS PEDERSON (1844-) 0112, br 1886 1869 gm Gurine Pauline Henriksdotter (1839-) Ytre Sætre 2, Sande5 born:a Hanna Petrine Eliasdt 1870-1942, Øvre Kvalsvik Pm, Herøy b Johanne Andrine Nikoline Eliasdt 1873-76 c Peder Eliasson 1875- d Johan Andreas Eliasson 1880- e Lars Emil Gunerius Eliasson 1885-1918, fiskar, ugift, GiskeHer er altså Johan Andreas Eliasson (Brungot) nummer d) i barneflokken. Det er mulig at boka har fleire opplysningar enn dette, men eg har ho ikkje for handa no.Det ser ikkje ut til at Sivert Brungot og Johan Brungot var i slekt. Men nabogutar var dei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Og samtidige og begge gift i Bergen. Driftige sunnmørsgutter. Vet du noe om hva navnet Brungot betyr/kommer fra?Takk Bjørn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Garden Brungot ligg mellom gardane Brekke og Brudevoll i Ørsta, eit par kilometer fra Vik, sentrum.Sisteleddet i namnet er hokjønn 'gót', det samme som 'gate'. Dette var ein veg avgrensa av to parallelle steingardar. Denne vegen leidde til ein stad der husdyra kunne drikke seg utørste, dvs der det låg ein 'brunn' (brønn). Verbet å brunne tyder å gi dyr vatn, men også det at dyr drikk vatn. (Døme: Hestane brynna ut i stranda).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Fantastisk. Hadde jeg aldri kunnet gjette meg til. Trodde Brun henspeilte på fargen og at got var en formasjon i landskapet på noe vis. Så ble jeg litt klokere i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Håper fremdeles på at noen vet noe om disse. Når Johannes døde, og når Hilda og Sivert ble gift, og om disse evt. hadde barn sammen. Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.