Gå til innhold
Arkivverket

[#51916] Fra Stavanger til USA


Gjest M. Wersland
 Del

Recommended Posts

Gjest M. Wersland

Jonas Olsen Versland f 1877 , Versland, Bjerkreim gift 18.03 1899. med Rakel Toresdtr. f.1876 Nedre Oltedal, Gjesdal. Jonas emigrerte til USA ca 1909. De hadde 2 gutter, og bor i Stavanger da Finn blir døpt i Domkirken 1905. Oskar f 1900, døpt på Sandnes, døde ung. Han skulle sende penger slik at Rakel kunne reise senere. Om han sendte penger og hun ikke ville reise er det delte meninger om. Barnebarna til Jonas lurer på hvor det ble av han. Håper noen kan hjelpe med å finne det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Paulsen

Har undersøkt litt på Ellis Island Records. Den eneste Jonas Versland som er nevnt der er en Jonas L. Versland, 20 år gammel, som ankom NY pr ss Etruria fra Liverpool 13. april 1896. Kan dette være din Jonas?? Alderen ser jo ut til å stemme. Jonas L. Versland + 4 andre Bjerkreimsungdommer er på passasjerlisten for ss Etruria alle oppgitt med Chicago som bestemmelsested. Alle er oppført som ''farmers''. Det er alt jeg finner der.Kan det tenkes at Jonas var over en tur før han giftet seg hjemme igjen? Det kan jo tenkes at han ved utreisen i 1909 har søkt til samme område som han var i første gang. Mvh Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Paulsen

Har i mellomtiden funnet en mulig kandidat på MHS Death Certificate Index (Minnesota Historical Society): I Hennepin county finnes en John Wersland som avdød 16. jan 1962. Han skal være født 10. des. 1877. Kjenner man Jonas sin fødselsdato?? mvh Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Wersland

Har ikke dato når han ble født,(vi leter) har sett inn lenke da han gifter seg, er nr 2 (dobbelt bryllup) Det står noe om konfirmasjonen hans 1892Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Paulsen

Jeg har funnet ham som konfirmert i Høiland prgj.25. sept. 1892. Lenke som nr 21. Hans fulle navn er oppgitt som Jonas Anton Olsen Versland, født 10.12.1877. Og dette stemmer med det jeg fant i MHS Death Certificate Index (se innlegg 8). Vær obs på at i kirkeboken står hans fødselsdato som 12.10, men rubrikken viser at fødselsdatoen skulle føres med måned først.Jeg har dessverre ikke tilgang til Ancestry.com men kanskje andre som leser dette abonnerer på databasene til Ancestry.com og kan finne ut hvor i Hennepin county, Minnesota, han bodde. Ville tro han finnes i folketellinger og andre kilder der borte. Håper dette kan hjelpe deg videre med ditt søk. Mvh Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Paulsen

Uff, jeg ser at lenken jeg ga til kirkeboken i Høiland har kommet skeivt ut. Trodde jeg hadde kontroll på det. Istedet for å prøve på ny, kan jeg opplyse at hans konfirmasjon fant jeg under Høyland/Høyland - Ministerialbok 1889-1898, konfirmerte 1892. Håper du finner det greit. Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Wersland

Dette var over all forventning. Tusen takk for kjempegod hjelp. Håper at noen kan hjelpe oss videre med flere opplysninger om han. mvh Martha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Minnesota Death Index, 1908-2002Name: John Wersland Birth Date: 10 Dec 1877 Death Date: 16 Jan 1962 Death County: Hennepin Mother's Maiden Name: Johnson State file number: 022116 Certificate Number: 022116 Certificate Year: 1962 Record Number: 1489617- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Dette kan da ikke være 'din' Jonas?1910 United States Federal CensusName: John Wersland Age in 1910: 34 Estimated birth year: abt 1876 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Spouse's name: Susan R Home in 1910: Rutland, Dane, Wisconsin Marital Status: Married Race: White Gender: Male Year of Immigration: 1896 Neighbors: View others on page Household Members: Name Age John Wersland 34 Susan R Wersland 28 Myrtle G Wersland 8 Ina G Wersland 6 Lawrence E Wersland 5 Lillian C Wersland 3 Iver E Wersland 1 1/12- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1920 United States Federal CensusName: John Wersland Home in 1920: Pleasant Springs, Dane, Wisconsin Age: 44 years Estimated birth year: abt 1876 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Spouse's name: Susana Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Married Race: White Sex: Male Home owned: Rent Year of Immigration: 1896 Able to read: Yes Able to Write: Yes Image: 263Household Members: Name Age John Wersland 44 Susana Wersland 38 Myrtle Wersland 18 Ina Wersland 16 Lawrence Wersland 14 Lillian Wersland 12 Iver Wersland 10 George Wersland 9 Peter Wersland 7 Ernest Wersland 4 11/12 Ole Wersland 2 6/12 Dorothy Wersland 6/12 Iver L Erdahl 68 Clara Erdahl 32 Earl Erdahl 28 Clarence Erdahl 23- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Dette er nok din 'Jonas', og som nærmeste slektning er det oppført en Mrs Edgar Hyland i Norge (eller lignende, det er vanskelig å lese). Da har han vel ikke familie i USA?World War I Draft Registration Cards, 1917-1918Name: John Andrs Wersland City: Not Stated County: Dawson State: Montana Birth Date: 10 Dec 1877 Race: White Roll: 1684110 DraftBoard: 0- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

New York Passenger Lists, 1820-1957Name: Jonas Vaersland Arrival Date: 25 Apr 1901 Estimated birth year: abt 1878 Age: 23 Gender: Male Port of Departure: Liverpool, England Ethnicity/Race­/Nationality: Norwegian Ship Name: Teutonic Search Ship Database: View the Teutonic in the 'Passenger Ships and Images' database Port of Arrival: New York, New York Line: 27 Microfilm Serial: 15 Microfilm Roll: T715_187 Page Number: 210Denne reiser også for tidlig til å være din Jonas, men han er fra Stavanger, og skal til Coopertown (?) i N. Dakota.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Wersland

Dette var bra, Hanne Line. Innlegg 14 og 15 hører nok til innlegg 2 og 3. Er spent på om han fikk ny familie i USA.mvh Martha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Finner ikke din Jonas i folketellingene. Får prøve en annen dag, hvis ikke noen andre finner han i mellomtiden.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.