Gå til innhold
Arkivverket

[#51925] Caroline Emilie Heramb ?


Gjest Terje Wilhelmsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Wilhelmsen

Hei der ute.Min tippoldefar, Wilhelm Fredriks. Heramb født i 1828 på Magnor(Vingers prgj.) med far, Fredrik Fredriksen og mor, Sofie Henriksdt. Piper. Faren døde før Wilhelm ble født og om Wilhelm ble adoptert av en, Niels Lars. Heramb fra Hedmarken/Hamar eller om han gikk i lære som skredder er uvisst, men Wilhelm står oppført med navnet Heramb. Wilhelm fikk en datter ved navn Caroline Emilie Heramb i 1862, Oslo. Det rare er at Niels Lars. Heramb sto også oppført (FT,Oslo 1865) med en datter med samme navn og omtrent samme alder, men med en stjerne bak navnet. Jeg forsøker å finne en kontakt mellom Wilhelm og Niels, og da det dukker opp et barn med samme navn, undres jeg på om dette er Wilhelms barn, og at Niels i sin tid tok seg av Wilhelm. 10 år senere forandret Wilhelm etternavnet på sine barn til Wilhelmsen etter sitt fornavn. Men han selv og kona beholdt Heramb som etternavn. Er det noen som kan sitte på opplysninger som binder disse to sammen?Terje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Fant dåpen til Caroline Emilie i kirkeboka for Oslo Dk :Lenke Hun er nr 218 Du har kanskje dette fra før, men det er lettere for andre å lete når vi vet hvilken kirke de sognet til. Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Hvis du ser på folketellinga 1865, vil du se at både Niels Heramb og Wilhelm Heramb hadde døtre med samme navn. Det rare er at her har Wilhelm ei anna hustru, mulig det er en helt annen Wilhelm jeg fant i kirkeboka,selv om navnet på datter og årstall stemmer. Du vet kanskje hvem som var mor til 'din' Caroline Emilie ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Hei. Ser nå at moren til denne Caroline Emilie døde 22.10 1862, alså før jenta ble døpt. Så det forklarer jo hvorfor Wilhelm står oppført med ei anna hustru i folketellinga. Nr. 153 :Lenke Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Wilhelmsen

Hei Anne!Takk for svar. Det er nokk riktig, fordi at Caroline Emilie er født 15/8 og hennes mor Ellen Marie Haagensdt. Hansen døde 22/8. Så hun ble vel syk etter fødselen. Wilhelm giftet seg på nytt i 1864 med Anette Mathilde Jacobsen og fikk 2 barn med henner. Da er det bekreftet at Ellen Marie er Caroline Emilies mor.Menn, Har du peiling på hvordan vi kan finne ut om forholdet mellom Wilhelm og hans eventuelle adoptivfar Heramb? Niels var 50 år og hadde en hustru på ca 35 år, disse bodde i nærheten av Wilhelm, begge var skreddere av yrke, og om Wilhelm vokste opp hos Niels, så er det rart at begge fikk en datter ved samme navn på samme årstall. Det at det sto en stjerne bak navnet til Niels sin Caroline betyr jo at dette kan være feiltolket opplysninger da de sansynligvis var 'samme familie'. Dessuten har jeg ikke funnet noen Caroline som er Niels sin datter om man søker på Caroline.Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Hei. Har enda ikke sett noen forbindelse mellom Wilhelm og Niels,kan de være i slekt på noen måte med hverandre. Det er jo riktig som står i folketellingene at de har døtre med samme navn, Niels og hustru fikk ei datter 19.08 1864 som de døpte Caroline Emilie (hun er nr 184 her) Lenke Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Wilhelmsen

Hei igjen.Så da er det 2 Caroline med samme etternavn, men med 2 forskjellige familier. Jeg fikk greie på for en tid siden at Wilhelm sansynligvis gikk i lære hos en skreddermester Heramb, og det er bare på Hedmarken og i Christiania(Oslo) dette navnet eksisterte. Skredderen Heramb bodde i Christiania,og de andre hadde tilknytning til landbruket på Hedmarken. Disse to familiene bodde i nærheten av hverandre i Oslo og begge er skreddere, så da er det mest sansynlig at Wilhelm tok sin skredderutdannelse hos Heramb i Oslo. Men siden han tok navnet Heramb så sier det meg at det må ha vært noe mer enn et arbeidsforhold her. Det losjerte også en Heramb hos Wilhelm (FT for 1865, Oslo)og han kom fra Hamar, så det er nokk riktig at de må ha hadt en forbindelse med hverandre. Men siden Wilhelm i 1875 gav sine barn etternavnet Wilhelmsen, og han og kona fremdeles brukte navnet Heramb, så regner jeg med at disse antagelsene er riktig.Så takk for all hjelp Mvh Terje.ER DET ANDRE SOM KUNNE HA KJENNSKAP TIL DETTE? Kunne vært morro og vite om Wilhelm hadde et nært forhold til sin læremester. Han mistet jo sin far før han selv ble født, og vi kjenner ikke til hvor hans mor, Sofie Henriksdt. Piper ble av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Hei ! Jeg har ingen kjennskap til om Niels Heramb og din Wilhelm er i slekt. Men jeg kan fortelle at Nils Larsen Heramb flyttet fra Ringsaker til Christiania allerede som 16 åring i 1833. Han var forøvrig født på Østre Amb. Nils har nok også gått i skredderlære i Oslo. Hvis du ser på folketellingen 1865 vil du se at i Nils Larsen Herambs hustand også er en Ludvig Henrik Heramb,søn 28 år, dette tyder på at den hustruen som står oppført i tellingen er nr 2.Her bør du sjekke om det er noen forbindelser mellom den første hustruen til Nils og Wilhelm sine foreldre,for alt vi vet kan Nils ha vært gift med enken Sofie Henriksdtr Piper ! Lurt å sjekke hvem som er mor til denne Ludvig Henrik.Hva slags opplysninger har du fra Wilhelms første vielse,hvor bodde han da f.eks? Hvem er forlovere? Peker de opplysningene i retning av at han kan ha hatt Nils Larsen Heramb som 'far'Prøv også å finne Wilhelm konfirmert,utflyttet fra Vinger prestegjeld,det samme med moren,flytter hun fra Vinger? Det blir endel leting i kirkebøker,men sånn er det. Lykke til ! Mvh Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Hei igjen ! Nå har jeg tittet litt og funnet Ludvig Henrik døpt,han ble f 4/11 og døpt 30/12 1838 i Aker kirke, foreldre Nils Larsen Heramb og hustru Sophie Juliane Henriksdtr ! Vil tro at det er en mulighet for at denne damen er identisk med Sophie Henriksdtr mor til Wilhelm. Vielsen vil vel fortelle oss det. Mvh Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Wilhelmsen

Hei igjen!Jeg har sett det som du har funnet i forbindelse med Ludvig Henrik, og det er sikkert riktig det som du nevner, at dette må være den forbindelsen jeg har lett etter når det gjelder Niels Lars. Heramb og Sofie J. Henriksdt. Piper. Jeg har også sett, etter min mening, over de kirkebøker jeg kan vedr. ekteskap mellom disse to for å se etter ytterligere opplysninger, men det har jeg ikke. Det er også vanskelig å forstå hva det står i disse bøkene enkelte ganger. Har du en mulighet?Mvh Terje W.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Har du kirke og dato for noen av Wilhelm og Nils vielser ? Du skriver at Wilhelm ble gjengift i 1864 vet du hvilken kirke ? Var Caroline Emilie det første barnet til Wilhelm ? Alt du vet hjelper. Mvh Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Wilhelmsen

Hei igjen!Takk skal du ha.Wilhelm giftet seg først med Ellen M. Haagensdt. i 1856, Vestre Aker Kirke i Oslo. Med henner fikk han 3 barn, Carl Edvard, f. 1854, Emilie Fredrikke (eller omvendt) i 1857, og til slutt Caroline i 1862. Alle født i Oslo. Deretter giftet han seg med Anette M. Jacobsen i 1864, og med henner fikk han, Anne Marie f. 1864 og da Fredrik Albert i 1867. Når det gjelder Niels, så er jeg ikke sikker, men om vi tar utgang i hans barns fødselsår så går det kansje. Det er, Ludvig i 1838 med Sofie, og da Caroline i 1864 med Luise Marie, piken. ukjent, men hun er fra Fredrikstad. Håper dette er til hjelp?Takk igjen. Mvh Terje W.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Skal se om jeg får tid til å se på det i morgen. Blir vel ikke så lett å finne Nils og Sophies vielse kanskje, vi får se. God kveld !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Hei. Har også prøvd å lete litt etter vielsene, men ikke funnet noe foreløpig. Wilhelm`s datter Anna Marie fant jeg døpt 09.07 1864 i Oslo DK.Der var en N.Heramb fadder, sikkert Niels Heramb.Skal også sjekke litt mer i morgen,har jobba så mye med egen slekt idag !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Da har jeg funnet vielsen, Nils Larsen gifter seg i Oslo Domkirke den 13/8 1838 med pige Sophie Henriksdatter Piper. Så da er altså Nils Larsen Heramb Wilhelms stefar, Ludig Henrik er hans halvbror.Lykke til videre! Mvh Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Wilhelmsen

Hei igjen dere!Tusen takk for all hjelp, jeg har nokk ikke vært nøye/tolmodig vedrørende det å kikke i protokollene. Men nu har jeg funnet de og dette har vært en stor hjelp for meg, fordi jeg har lurt på dette i lang tid. Mange biter faller nu på plass. Jeg har et lite spørsmål til om jeg får lov, I kolonnen til venstre der det står 1 gang, 2 gang osv, Hva betyr disse nedtegnelsene og datoene?Igjen, en stor takk til dere begge.Mvh Terje W.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Jeg regner med at det er i lysningsprotokollen du har sett? Da menes det at det ble 'lyst' for dem i kirken på disse datoene. Tre ganger ble det lyst. Regner med at du også har sett på vielsen innført i kirkeboka også ? Mvh Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Wilhelmsen

Hei!Ja, jeg har sett vielsen innført i Kirkeboken også, bare synd at man ikke forstår alt som er skrevet av navn og lign.Mvh Terje W.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Nei det er synd alle prester ikke skrev like tydelig! Jeg leser iallefall følgende :Niels Larsen ungkarl og skræddersvend og pige Sophie Henriksdatter PiperHan er født i Ringsager men boer i Ager 22 år. Hun er født i Oudalen er 33 år.Hans far Lars Larsen Østre Amb Gaardmand Hennes far Henrik Petersen Piper Smed Forlovere (her står mye jeg ikke er sikker på) Men navnene er Skræddersvend Ole Peter Gundersen (så noe om hvor han bor) og (uklart yrke) Thaale Thoresen Heramb i WaterlandDeretter lysningene, den siste rubrikken omhandler at begge er vaccinered etc.Håper det hjalp litt. Mvh Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.