Gå til innhold
Arkivverket

[#51932] Mari Hansdatter Rustad i Vinger --> Hårstad i Gure


Gjest Frank Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Frank Johansen

En av mine tipp-tipper var Mari Hansdatter fra Søndre Rustad i Vinger, som 23.11.1772 i Grue Kirke ble gift med Thor Hågensen på Hårstad i Grue. Han var født i 1737 på Fuglerud i Grue, og døde allerede i 1773 på Hårstad.Men de rakk å få sønnen Thor Thorsen, døpt 31.03.1773 i Grue Kirke. Han havnet senere på Hofoss i Brandval.Man hva skjedde med enken Mari Hansdatter? Hun var datter av Hans Marcussen (1719-1793) og Inger Amundsdatter (1724-1784) på Søndre Rustad i Vinger, men jeg har ikke hennes fødselsår.Og etter at hun fikk et barn og ble enke i 1773, aner ikke jeg hva hennes videre 'skjæbne' ble...Det er flere Mari Hansdøtre å finne i FT 1801 for Winger og FT 1801 for Grue, men ingen veldig åpenbare kandidater...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Maren er hennes navn i dåpen 28/2 1751 i Brandval kirke. Hennes foreldre Hans Markussen Digerud og Inger Amundsd. Søndre Rustad var brukere av Furderud i Brandval fra ca 1746 til 1755. Maren døde på Hofoss i Brandval og gravlagt 26/12 1800. Maren g. 1. g. i Brandval 1756 m. Ole Torbjørnsen. Sønnen Tosten f. 1757 Sormerud i Brandval. Hun g. 2. g. 23/11 1772 m. Tor Hågensen Fuglerud, sønnen Tor 1773 Hårstad. Gift 3. g. 11/10 1774 m. Ole Olsen Hofoss. 10 barn fra 1775 til 1795. Maren var enke og bosatt på Søndre Rustad i 1774, skifte på Hokkåsen 23/3 1801. Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Hmmm... Er ekteskapet med Ole Torbjørnsen Sormerud sikkert? I kirkebokavskriften til Solør Slektshistorielag kalles hun MARI Hansdatter både ved vielsen, og ved dåpen til to barn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Beklager, setningen skulle være '...kalles hun KARI Hansdatter...'Ser nå også at hun kalles KARI ved vielsen med Olsen Olsen 'Hoxmoe' i 1774. Er det avskriveren som konsekvent har mistolket M og K, tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Det kan være ei anna som ble g. m. Ole Torbjørnsen. Dette at det står Maren i avskriften ved dåp og Mari ved vielsen og hennes barns dåp det må vi bare akseptere. Slik er det også i Vinger på 1700 tallet. Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Ja, dette med Maren/Mari er jo greit. Men jeg blir mer forvirret når KARI blir blandet inn her i avskriftene...Men kirkebøkene for perioden kommer jo på nett i løpet av året, så da skal det vel være mulig å finne ut av det.Og jeg må si familieforholdene på Hofoss på slutten av 1700- og begynnelsen av 1800-tallet er mye mer kompliserte enn jeg kunne ane første gangen jeg så på FT 1801!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.