Gå til innhold
Arkivverket

[#51964] Dampskipsfører på 'Vestvanna' i Telemark Peter A. Sundt, f. 1844. Opphav?


Gjest Hans Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg Korsvoll

Iflg.skanna kirkebok for Kongsberg 1816-1839 Klokkerbok, finner man under innflyttede i 1824 (side 624-625 nr. 6) en skogmager Amund Anonsen, 26 år, fra Moss, tror jeg det står.Vennlig hilsen Bjørg Korsvoll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Jeg prøver meg på en transkripsjon av faddernes navn:1797: Anna Amundsd. Anders Nielsen Ulsrød, Marthe og Hans Hansen Østvig.1798: Else JensD. og Hans Hansen og Marthe HansD. Østvig, Birthe OlsD. Holen, Jacob Amundsen Hoveland.1802: Kone Marthe LarsDatter, Pigerne Kirstine SvendsDatter og Berthe ChristophersDatter, Serg. Stub, Lars Kvisling og Peder Olsen1805: Konene Sophia JacobsDatter, Maria OlsDatter, Pigen Pernille AmundsDatter, Peder Strøm, Joen Amundsen og Amund Olsen.Ved de to siste dåpene, begge i Halden, tituleres faren henholdsvis Musqvet og Soldat, og så var det altså en sersjant Stub med blant fadderne i 1802, så en militær tilknytning er klar nok.Jeg ber om å bli gjort oppmerksom på mulige feiltolkninger av faddernes navn som jeg kan ha gjort her.Til Anne: jeg har også søkt på FS, men fant likevel ikke denne familien. Takk igjen for ditt bidrag! Og så er jeg enig med deg i at her var det ganske mange som het Amundsen/Amundsdatter, som kanskje er søsken. Kanskje den siste fadderen ved dåpen i 1805 er deres far?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jeg er imponert over hva som kommer fram her, og som et lite tilskudd til informasjonmengden, fant jeg denne lenken om Holene, som muligens er Ånon Olsens hjemgård i Idd Lenke .IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Jeg tror også at Ole Anonsen er far til Anon Olsen, som er far til Amund Anonsen, f. i Aremark 1798. Videre er samme Ole Anonsen trolig også far til Tormoe Olsen, 30 år i 1801, Amund Olsen, 23 år i 1801, Peder Olsen, 21 år i 1801, og Berthe Olsdatter, 18 år i 1801.Jeg har funnet dåpene til Amund, f. på Breche i Idd og døpt 6. april 1780. Foreldre: Ole Anonsen og Johanne Tormoesdatter. Videre har jeg funnet dåpen til Berthe, også hun f. på Breche i Idd og døpt 18. januar 1784 med de samme foreldre.Jeg imidlertid hittil lett forgjeves i Idd etter dåpene til Tormoe og Peder. Men i Berg døpte de samme foreldrene sønnen Anon 7. juli 1771. Etter oppkallingsskikkene må vi kunne anta at han er parets eldste sønn, oppkalt etter sin farfar. Det ville jo etter dette være rimelig å lete etter dåpen til Tormoe også i Berg. Han er rimeligvis parets sønn nr. 2, oppkalt etter sin morfar. Jeg har dog ikke funnet ham enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jeg innrømmer gjerne at min spekulasjon om Kongsberg-forbindelse for Amund Anonsen foreldre nå står meget svakt !Men det mangler ett ledd på kjeden før det virkelig kan fastslås at rett Amund Amundsen Sundt er funnet:Klarer noen å finne Amund Anonsen (Sund i Aremark) sin utflytting fra Fredrikshald eller innflytting til Moss ??Om konfirmasjonen (ca 1814) fant sted i Moss ville også vært en fullgod dokumentasjon.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Til Ivers siste innlegg vil jeg minne om mitt innlegg 38, der jeg sier at jeg ikke har klart å finne konfirmasjonen til Amund Anonsen, f. 1798, i kirkebok for Moss. For Halden mangler dessverre scannet kirkebok for årene 1812-13. Om en kirkebok for disse to årene overhodet eksisterer, kan vi jo håpe å finne hans konfirmasjon der. En dokumentasjon for Amunds flytting fra Halden til Moss er jeg enig i ville vært viktig å finne.Om vi skal satse på en hypotese om at Amund faktisk har hatt noen slags tilknytning, om ikke biologisk, så i det minste sosialt, med noen representant for offisers-slekten Sundt, kan jo det tenkes å ha vært mulig såvel i Halden som i Moss og på Kongsberg, da det jo synes å være på det rene at Sundt-ene har hatt tilhold alle disse stedene?Rent teoretisk kan man også, med litt fantasi, forestille seg at en fattig skomaker med fødested Sund og en far i det militære, som må antas å ha kjent til offiseren(e) Sundt, kunne fristes til å 'pynte' på Sund med en ekstra t, og på den måten, enten selv eller med hjelp fra etterkommere, 'skryte på seg' et biologisk slektskap med offisers-slekten. Dette kan etterhvert ha nedfelt seg i familietradisjonen. En slik fristelse kunne tenkes å ha oppstått etter at hans forbindelse med en datter fra en større gård var uønsket (innlegg 6).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

En rettelse til siste linje i mitt forrige innlegg: Amund Amundsens kone (gift 1827) var datter av overstiger Peder Johansen Linnert, ikke en storbonde. Men poenget er jo det samme: sosial klasseforskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Spekulasjonene til Hans i innlegg 58 deler jeg fullt ut. Jeg kan levende forestille meg at han har ”lurt” sine svigerforeldre m.t.p. slektsnavn (Jeg føler meg faktisk litt lurt selv). I så måte er det verd å merke seg at han valgte å IKKE kalle seg Sund eller Sundt ved innflyttingen til Kongsberg i 1824.-Og han er vel antakelig den eneste blant sine foreldre og søsken som bruker dette Sund/Sundt-navnet, - så jeg tror dette var et påfunn han benyttet seg av først da han skulle inngå ekteskap på Kongsberg i 1827.Når det gjelder klasseforskjellene i bergstaden Kongsberg er nok dette et kapittel for seg selv. Her var det systemer i rang og forskjeller som vi knapt vil forstå i dag. Men en skomaker med svennebrev fra en by, var neppe på bunnen sosialt sett. Håndveker-standen st relativt høyt i kurs.Men Amund var vel både fremmed og ubemidlet, og passet vel dårlig som svigersønn for en oberstiger.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Korsvoll

Dersom jeg ikke har oversett følgende i tidligere innlegg(ref.innflyttet Kongsberg 1824), og at det er Amund Amundsen født 1798 i Aremark som er riktig mann, har jeg funnet dette. Skanna kirkebok for Idd -1770-1814 ministerialbok konfirmert 9.oktober 1814,Amund Anonsen født i Aremark (ikke navn foreldre)Skanna kirkebok for Idd -1815-1826 Klokkerbok side 568-569 nr. 12 nederst til høyre. Amund Annonsen, 21 år, Skomagerdreng utflyttet til Christiania (23.5.1819)Skanna kirkebok for Oslo Domkirke 1817-1824 - Ministerialbok i 1819 nr.12 nederst høyre Amund Amundsen, 21 år,fra Idd for å arbeide skogmager Colbiørnsen.Har ennå ikke funnet ham inflyttet/utflyttet Moss.Vennlig hilsen Bjørg Korsvoll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.