Gå til innhold
Arkivverket

[#51969] Johan Christopher(sen) Berg i Fet rundt 1800


Gjest Ellen Nordgård-Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ellen Nordgård-Hansen

Johan Christopher(sen) Berg giftet seg i Fet i 1782 med Maria Larsdatter, var i 1793 forlover for konas bror(der kan det se ut som om han het Christophersen?) og døde i Fet i 1810. Han og kona hadde barna Christian (1782), Karen Maria (1785) og Lars Fredrik (1788). De kjøpte i 1784 gården Ner-Tien i Fet, og han var kvartermester.Noen som vet hvor han kom fra, og når han var født? Kirkeboka sier han var 67 år da han døde i 1810, men det stemmer ikke helt med alderen i 1801-tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Nordgård-Hansen

Takk skal du ha! Maria og familen hennes vet jeg allerede en del om, men Johan Berg kommer ut 'fra det store intet' når han gifter seg med Maria, så det er bakgrunnen hans jeg lurer mest på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Nordgård-Hansen

Eller for å spørre litt anderledes - hvordan kan jeg finne ut hvem han var? Kan jeg anta at han var fra en storgård, siden han beholdt Berg også etter at han kjøpte Tien, så kanskje folketellingen fra 1801 eller Norske Gaardnavne kan hjelpe meg å finne hvor store Berg-gårder er å finne? Eller var kvartermester noe det ikke var så mange av, så han bør stå i passende militære ruller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.