Gå til innhold
Arkivverket

[#51970] Torkjell på Fugl


Gjest Torgeir Kvalvaag
 Del

Recommended Posts

Gjest Torgeir Kvalvaag

'Alle' synes å være enige om at Torkjell på Fugl var gift med Hallkatla Sveinsdatter og at de hadde datteren Sigrid, gift med Guttorm Åsulfsen på Rein.Men hvem var Torkjell på Fugl? 'Ingen' synes å vite mer om ham. Kom han fra Fugløy i Nordland, eller kom han fra et annet sted? Om han har levd. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Både Kai Werner og Jo Rune nevner Sigrid Torkelsdatter Fugl i hvert sitt innlegg datert 29.Feb 2000, 10:00LenkeEtter hva Jo Rune skriver, er navnet å finne i en utgave av Fagrskinna (som jeg ikke har sett.)Hun må vel da antas å være datter av Torkel/Torkjell på Fugl, ihvertfall er det slik navnet er skrevet på utallige hjemmesider på nettet. Har forsøkt hos Snorre, men uten hell så langt. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Det nevnte sitatet står i Jo Runes tredje innlegg som svar til Stewart Baldwin:'Guttorm at Rein later got Sigrid, daughter of Torkjell and Hallkatla.'Det er jo korrekt som Bjørn påpeker at Jo Rune hverken skriver Fugl eller Fogl. Men er da 'Torkjell på Fugl/Fogl' slik navnet skrives mange steder, feil?Og hvis han ikke het Fugl/Fogl, gjenstår for så vidt spørsmålet: Hvem var han:-DHilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Skjønner ikke helt hva du mener med 'Sunnmørsættleggen', Bjørn. Skal vi til Runde, eller? Der er det ihvertfall fugl nok;-}Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

'Sunnmørsættleggen' er mitt namn på handskriftet 'af en gl ætleg', nedskrive av doktor Henrik Høyer i Bergen kring 1600, no i København (Am 64 folio, etter minnet). Førelegget må vere fra 1300-tallet. Det dreier seg om ei rekke ættetavler som for det meste vedkjem sunnmørsætter. Torkel på Fogl er nemnt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Takker, Bjørn. Fogl/Fugl, er det en gard, ei øy eller hva? Har fått det for meg at du er lokalkjent, men der tar jeg kanskje feil... Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Det heiter vel Snøfugl ein eller annan staden i Skaun i Sør-Trøndelag. Kanskje har Fugl/Fogl samband med den garden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Tja, hvem vet. Men vi har jo en rekke familienavn som ikke nødvendigvis har noen tilknytning til et sted, eks. Galte, Smør, Due, Teiste osv. Men 'på Fugl/Fogl' tyder jo på et sted, skulle en tru. Hilsen Torgeir (med slekt i 'gamle' Aure.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Finn, har du ikke Fuglsnes (eller tilsvarende) i nærheten av deg? For meg er Fuglset mer nærliggende;-) Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

På det endelige skiftet etter junker Hans Sigurdson til Giske i 1490 fall 'Fogle' på Shetland på herr Alf Knutsonsin tredjedel:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Takk igjen, Bjørn. Jeg liker dette bedre og bedre. Og sannsynligheten for at vi er på rett veg, blir jo ikke mindre når en leser hva shetlenderne (?) selv skriver[url="http://www.shetland-heritage.co.uk/brochures/area_pages/foula/history_folklore/history_&_folklore.htm>LenkeSærlig det som står om at ' Around 800A.D. Norsemen conquered Foula and took up residence in the fertile Hametoon, leaving us croft names like Norderhus, Krugali, and Guttren, and many descriptive Norse placenames round the isle.'Etter kartet å dømme, kan det ha vært riktig folksomt her ned gjennom tidene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Takk, Bjørn. Jeg kan si endel om faraoer og fønikiske konger, og jeg setter stor pris på denne ny-gamle verden rett utenfor egen dørstokk. Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

AM 22 fol, ' af en gl ætleg', er rette referansen til 'Sunnmørsættleggen'.Der heiter det Skofta af Giska var far til Paal, som hadde kona Sigrid 'Torkils dr paa fogl', altså Sigrid, datter av Torkel på Fogl.Pål Skofteson og Sigrid Torkelsdatter hadde datra Sigrid, gift med Gudmund på Stadheim i 'Nordale' (Stadheim ligg i Sunnylven, som låg under presten i Norddal kring 1600, men neppe kring 1300).Vidare hadde Pål og Sigrid datra Ingebjørg som var gift med Kolbjørn på Grepstad (Sykkylven), sidan med Guttorm på Rein, farfar til Skule hertug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Med fare for at det skal gå inflasjon i takksigelsene, Bjørn, går jeg nå over til et oppfølgingsspørsmål som jeg til nå har holdt tilbake av ren beskjedenhet:Sitter du der borte på Azorene (?) med alle kildene i nærheten? Uansett er det imponerende hva du finner ut av.Takk igjen.Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Nå er jeg kommet litt til hektene, og lurer litt på oppsettet ditt (18).For det første: Ingeborg Påsdtr. var gift med Kolbjørn Grebstad; søstera Sigrid Pålsdtr. var gift med Gudmund Stadheim.So far so good.Deres mor Sigrid Torkjelsdtr., derimot, giftet seg som enke med Gutorm Åsulvsson på Rein. De hadde sønnen Bård, far til kong Inge og Hertug Skule.Gutorm Åsulvssons mor var Tora Skoftesdatter, søster av Pål (og svigerinne til Sigrid Torkjelsdtr., hennes svigerdatter.)I 'I balansepunktet', som du kjenner godt, omtales Sigrid Torkjelsdatter som 'Sigrid Torkjellsdatter Fugl i Sogn.' Det fortelles også om en seilas hun foretok hjem fra Bergen, en seilas som avstedkom et hyldningskvad ('Neppe bærer noen bukt på jord/en kvinne mere stolt og fager.') (s. 214-215.(Så Torkjell Fugl ser ut til å ha vært sogning, altså. Eller?Forøvrig kalles Pål Skoftesson i boka for Aura-Pål, hva nå det betyr.Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Eg gjengir bare det som står i dokumentet. Det som står om Sigrid og Torkel i I balansepunktet (at Fugl er i Sogn osv) er det ikkje eg som har skreve, og eg kan heller ikkje slutte meg til det.Pål Skofteson er kalt på Aure (trulig i Sykklven), men blei aldri Aura-Pål, men ein mann av dette namnet er nemnt i kongesogene, men var snautt den samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Men Guttorm på Rein ble da gift med Sigrid Torkjellsdtr. (6) og ikke Ingebjørg Pålsdatter (18)?Nei, du skal slippe å stå til ansvar for det andre har skrevet. Som du skjønner, trakk jeg da også plasseringen av Sigrid i Sogn i tvil (20). Uten å ha noe særlig til alternativ.Ellers var det jo å ønske at det som står i boka, var til å stole på som Sannheten. Til den prisen:-)Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Ættleggane er gjengitt i boka, i faksimile. Det er kanskje mulig å lese den aktuelle innføringa som at Sigrid først var gift med Pål Skofteson og sidan med Guttorm på Rein. Kanskje. Eg vil ikkje prøve meg på noka endelig tyding her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Til (21)Nei, Aura-Pål var nok ein heilt annan enn Pål a Aurom (Pål Skoftesson), då han levde minste ein generasjon seinare. Sjølv har eg ein eller annan staden lansert Aura-Pål som far til Andres Plytt. Aura-Pål ser ut til å ha halde til mest i Bergen om ein skal tru soga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.