Gå til innhold
Arkivverket

[#51972] Hvem var Birthe Tostensdtr. - Torbjørnsbo gruver (A-A) 1801?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

I ft. 1801 er det en Birthe Tostensdtr, 44 år, i Torbjørnsbo, som er gift for 2. gang med bergarbeider Christopher Johnsen. De har sønnene John og Anders.Hvem var hun? Og hvem hadde hun vært gift med tidligere?Her er en kopi av familen fra tellingen:Christopher Johnsen Mand 38 I 1te egteskab Huusmand uden jord, og bergarbeyder MBirthe Tostensdatr Hans kone 44 I 2det egteskab KJohn Christophersen Deres børn 12 Ugift Hos forældrene MAnders Christophersen Deres børn 10 Hos forældreneGrunnen til at jeg spør, er at jeg har 'mistet' min ane Birthe Tostensdtr., som i 1775 giftet seg i Søndeled med hammersmed Hans Henrich Bartz. Dette paret får sitt yngste barn døpt i Søndeled i 1787. Etter dette 'forsvinner' de fra kildene. De er ikke begravet i Søndeled før 1801. Heller ikke i Holt, som kunne vært et alternativ (og der har jeg sjekket kirkeboka fram til 1820, siden 1801-tellingen mangler). De er ellers totalt borte fra 1801-tellingen - dersom da ikke den Birthe Tostensdtr. jeg har funnet i Torbjørnsbo er den rette. I så fall må hun ha blitt enke på slutten av 1780-tallet.Det er også et poeng her at Christopher Johnsen KAN ha vært fra Søndeled (Egelands verk). Det fantes i hvert fall en John Christophersen/Christopher Johnsen familie der i rett tidsrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Kanskje kan ytterligere opplysninger om sønnene John og Anders bidra til at foreldrene kan identifiseres nærmere?I den skannede kirkeboka for Østre Moland har jeg funnet følgende vielse:12. nov. 1824: John Christophersen Torbiørnsbokleven, Enkemand 50 aar og Anne Eriksdat. Gunilsboe (...?) 55 aar.Og i kirkeboka for Øyestad:27. nov. 1813: Ungkarl Anders Christophersen Torbiørnsbokleven af Moland og Enken Siri Kiddelsdtr. Leerhullet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.