Gå til innhold
Arkivverket

[#51974] Fosnes NT eller Vikna 1700 tallet


Gjest Margaret Miller
 Del

Recommended Posts

Gjest Margaret Miller

Lars Mentsen f. 1710-1715 hadde søsknene Erik (bodde Garstad Vikna), Peder, og Elen (f. ca. 1729). Militaer ruller sier han ble født i 'Fosnes'. Lars ble gift tre ganger i Brønnøy Nordland og d. 1786. Hans barn het: Pernille, Marianne, Jens Ribe, Ments, Inger Marie og Clara Catharina. Kan noen si oss foreldrene til Lars?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Jon Arne Wiborg

Hei Margaret. Jeg har en Petter Mentsen som er født ca. 1704 i Fosnes, Flatanger. Dette kunne kanskje være din Peder? Har først registrert ham 1731 da han bor på Havstein og gifter seg med Johanna Olsdtr. fra naboøya Feøya. De får 3 barn og han har også ei datter utenfor ekteskap. De flytter etterhvert til Feøya hvor han dør 1784. Jeg har ikke registrert noe navn på far eller annen slekt så det er høyst sannsynlig at han kom som innflytter til Flatanger.Det er dog en Ments Bårdsen på Jøssund som er født 1688 og død 1786. Hvis han skal være Petters far er nok 1704 feil fødselsår og det kan godt være, da det nok er basert på aldersoppgivelse ved død (80 år). Jeg har ellers kun registrert ei datter av Ments, nemlig Anne Mentsdtr. født 1724 som gifter seg med Steffen Torbersen Jøssund - 6 barn.Mulig et blindskudd - men kanskje likevel verdt nevne. Alt dette er altså snakk om Flatanger i Fosnes.Med hilsen Jon Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Takk Jon Arne for brev! Jeg skal naa arbeide litt til og skrive tilbake. Kan du skrive til med paa margaretmiller4@charter.net saa jeg kan seinere skrive til deg direkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.