Gå til innhold
Arkivverket

[#51975] Hjelp til tyding av kirkebok. Gran 1751.


Gjest Lars Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Jørgensen

Heimin gotisk er såpass skjør, og håndskriften så utydelig her, at jeg trenger litt hjelp med denne: Lenke Det gjelder ca 3. dåp på høyre side - 1. januar 1751. Skal være en gutt Syver. Kan noen hjelpe meg med resten av teksten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arnvid lillehammer

Som ei utfordring ei tidleg morgonstund meiner eg å kunna lesa: Samme dag döbt ved Gran Thore Syversen Rudsöddegaard og Rangdi Joensdatters barn (Så har presten visstnok skrive faddere i margen, men stroke over det? sidan det kjem seinare) Kaldet Syver, fadderne Hans Ols(en) Grina, Joen Augesen Rudsöddegaard, Joen Christof(fersen) Grimsrud, Kari Andersdatter Rudsöddegaard, Marie Christophersdatter Grimsrud. Vennleg helsing Arnvid Lillehammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

Tusen takk. Tolkningen virker rimelig ut fra jeg vet, og jeg er imponert! (skjønner jeg må trene mer og hardere...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Arild Vesthagen

Du har her kommet borti et av de verste partiene i kikeboka for Gran når det gjelder håndskriften.En liten korreksjon til Arnvids ellers perfekte fortolkning: den andre fadderen skal være Joen Börgersen Rudsöddegaard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arnvid lillehammer

Ja, sjølvsagt er Jon ein Börgesen. Slik går det når augene så vidt har sett lyset. Vennleg helsing Arnvid Lillehammer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.