Gå til innhold
Arkivverket

[#51976] Aner til Kari Amundsdtr. Nordre Olstad, gift m. Simen Heggen (ca 1588-ca 1672)


Gjest Sigurd Høst
 Del

Recommended Posts

Gjest Sigurd Høst

I sin artikkel om de eldste slektene på Heggen og Fougner i Gausdal (NST nr. 28) skriver Per Seland at Simen Heggens første kone var Kari Amundsdatter fra Nordre Aulstad (Olstad) i Vestre Gausdal, datter av Amund Gundersen Aulstad og Sigrid Bjørnsdatter Opsal.Hva vet man i dag om Kari Amundsdatters forfedre? Bakgrunnen for spørsmålet er opplysninger i boka Nordre Fougner i Follebu av Sigurd Fougner 1943, revidert av Thorstein Fougner 2003, der hennes slekt føres svært langt tilbake. Amund Gundersen (eller Gunnarson, 1578-1645) skal ha en slektslinje som går via Gudbrand på Aulstad ( nevnt i Dipl Norv. 571) og helt tilbake til Eystein Bonde i Gausdal (ca 1270-ca 1328, skifte 1330) og Aasa på Jorekstad.Agmund Gundersens bestefar (Agmund Ottarson på nordre Aulstad, nevnt 1552) skal være gift med Sigrid Bjørnsdatter Kråbøl fra Vestre Gausdal. Hennes slekt skal gå tilbake til tippoldefaren Gulbrand Kråbøl, far til Bjørn Gudbrandsson Kråbøl som er nevnt i 1440.Boka om Nordre Fougner har sparsomt med kildeopplysninger, og de som gjelder sammenhengende fremstillinger er gamle (Engebret Hougen fra 1950-tallet, Nicolay K. Fougner fra 1946). Foreløpig har jeg ikke funnet nyere litteratur om disse slektene, og tør derfor ikke bruke opplysningene i Fougner-boka som ”sanheten” om Kari Amundsdatters forfedre. Håper derfor på hjelp til å komme videre, enten med opplysninger om de forskjellige personene eller tips om oppdatert litteratur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

De eneste ledd jeg mener det er dekning for av Karis aner er følgende:Foreldre:2. Amund Gunnarsson Nordre Olstad3. Sigrid Bjørnsdtr. OpsalBesteforeldre:4. Gunnar Amundsson Olstad6. Bjørn Olsson OpsalOldeforeldre:8. Amund Ottarsson OlstadDe andre har jeg i hvert fall ikke funnet i tilgjengelige kilder i Riksarkivet, og har derfor stoppet her. Det vil si: Noen av personene lar seg jo finne, men sammenhengen med de personene jeg nevner har jeg ikke funnet.Send meg en e-post, så skal du få litt mer kjøtt på beina. svbjorndkrøllalfaonlinedotno

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Høst

Tusen takk for svaret, mail er sendt. Din konklusjonen var vel omtrent som jeg hadde fryktet. Nå er det bare å håpe at det finnes andre der ute som har funnet ut mer om noen av disse slektslinjene. Om ikke helt ned til Eystein Bonde - den linjen ser litt for god ut til å være sann - så kanskje en eller to generasjoner til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg ser ikke bort fra at noe kan være å finne i diplomer som kanskje kan ligge lokalt et sted, men hvis så er tilfelle, burde det jo absolutt nevnes eksplisitt med kildehenvisning i de slektsoppsett som utarbeides eller har blitt utarbeidet, som Fougner-boka.Det er også tydelig at Hans Kraabøl i sin tid (rundt 1820) må ha sittet på kilder, sannsynligvis både skriftlige og muntlige, som nå synes å være tapt. Jeg har klart å få bekreftet noe av det han har nevnt om mennesker som levde på tidlig 1600-tall eller tidligere, men slett ikke alt. Så i noen tilfeller har vi bare Kraabøls ord for at en forbindelse mellom to personer er riktig. Et typisk eksempel på dette er de to sønnene han oppgir for Bjørn Kråbøl, nevnt 1552, nemlig Jon Bjørnsson, som skal ha overtatt på Kråbøl, og Mads Bjørnsson, som skal ha vært far til Ole Madsen Nordre Stene. Ingen av disse har jeg funnet i samtidige kilder, og heller ikke i senere kilder, så langt jeg har sett. Men de kan jo likevel ha eksistert. Jeg har derfor så langt latt tvilen komme Hans Kraabøl til gode, siden han jo levde nærmere begivenhetene enn f.eks. forfatteren av Fougner-boka. Når den siste oppgir at den samme Bjørn Kråbøl også skulle ha hatt en datter Sigrid Bjørnsdatter gift med Amund Ottarsson Nordre Olstad, finner jeg det mistenkelig, og lurer på om det kan være en sammenblanding med Sigrid Bjørnsdatter Opsal, som jo VAR giftet inn på Nordre Olstad. Hans Kraabøl nevner i hvert fall ikke noen Sigrid Bjørnsdatter Kråbøl, og han nevner heller ingen før Bjørn Kråbøl.Amunds angivelige forfedre som er presentert i 'Anteavle og slekt' av N.K. Fougner, 1946, og senere spredd i forskjellige slektsarbeider, er ikke dokumentert. Kilder er i hvert fall ikke oppgitt.Den første dokumenterte mann på Olstad før Amund Ottarsson, var Gulbrand Olstad og kona Gudrid Gregoriusdatter nevnt 1404 (DN III nr. 571). Det er i hvert fall 3, sannsynligvis 4 ledd mellom disse personene, og det er fullstendig uvisst hvordan den forbindelsen kan ha vært. Den behøver heller ikke bare ha gått gjennom mannsledd.Far til Amund må ha hett Ottar, men det er det eneste som vites.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Kan det være at noen av de kildene som er etterlyst her forsvant under kampene ved Segalstad, Øverbygda, Bø, Steine og Aulestad 22.-26. april 1940? 87 hus brant ned, og såvidt jeg har forstått gårdsarkiver med dem. Brannene rammet særlig Østre Gausdal. Hardest rammet ble visstnok Avlund, Nordre og Søndre Steine, Øvre Frøyse, Furulund, Hovde, Engjom, Furumoen, mm. Det har jo og vært brann på Bøvolden (1892), og på Søre Fougner, men den siste var så sent som i 1976.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Noen gamle brev/diplomer fra Gausdal har vært sendt inn til Riksarkivet for avskrift, og det finnes vel noen originale der også, men det kan selvfølgelig ha vært flere som aldri ble innsendt. Kanskje noen lesere fra Gausdal vet mer om de gårdsarkivene du nevner.Noe kan kanskje også befinne seg i Statsarkivet på Hamar, men vel neppe diplommateriale. Da i så fall som avskrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.