Gå til innhold
Arkivverket

[#51994] trenger hjelp til tyding av tekst


Gjest Tom Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Jonson Dale

'At fornemme og Velagte ungkarl Msr: Emmiche T...sen Dorph borger og Grovsmed og bruden dydziirede Mademois: Anna Jensdaatter Berg som efter Kongl: M Allernaadigste bevilling og tilladelse dat Cborg d: 21 Apr: 52 maa uden foregaaende troelovilse eller liusning af Predikkestoelen Fredagen d: 16 Juni lade sig udi herrens Navn ægtevie og copulere...'Noke slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Bjørn har vel ikkje transkribert alt...ere paa begge sider fri for anden trolovelse, ekteskab eller ekteskabsløfte, uden (?) Slægt eller Svogerskab, som dette Deres hæderlig Forehavende lovligen kunde forhindre, ikke vide vi til visse og vidne som troe forlovere.Christ. d. 15 juny 1752Christen ThordsenHardtman Kindt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Finn: Klarer du å lese farsnamnet til monsieur Emmiche?Ellers ser det ut til at Emmiche (Emmicke/Emmike) kunne vere både manns- og kvinnenamn. I 1675 har eg ein borgar eller ei borgarske Emmiche på Storholmen i Borgund, Sunnmøre, og dette må dreie seg om ei kvinne, for bare éin borgar Emmiche er å finne i Borgarboka for Bergen, nemlig Emmiche Jørgensen fra Fyn, som tok borgarskap i 1619. I 1675 må han ha vore minst 81 år gammal (fra 1618 måtte ein vere 25 år gammal for å få borgarskap, før bare 20).Tom: Kva veit du om opphavet til Emmiche Dorph?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Eg ville ha sagt at brudgommen heitte Emmiche el. Emniche Trondsen. Om det rette skulle vera Trundsen, så skulle det ha vore ein strek over u-en.Emmiche el. Emniche var vel eit av fleire namn som kunne vera både kvinne- og mannsnamn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Eg les det som Emmiche. Det pussige er at ein fyr som heitte dette 'utanlandske' til fornamn og det ikkje mindre 'utanlandske' Dorph til etternamn skulle ha ein far som heitte Trond (eller noke slikt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

At det var ei slekt Dorph som held til i Noreg på den tida det her er snakk om er ganske visst. Truleg har vi med ei slekt der den eine sida er urnorsk medan den andre sida er like unorsk. Helst var det farsida som var urnorsk! Innvandrarar har vi jo hatt i Noreg til alle tider, sjølv om nokre av oss nektar å tru det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Ikkje bare i Vik og Vik og Vik og Vik (i heile Norge og på Vesterhavsøyane, med tilhøyrande Myklebustadar), men også i t.d Kinsar-Vik, Halkjels-Vik, Stang-Vik, Rør-Vik osv. Nørste Vik i dagens Norge ligg, trur eg, i Ibestad.Viket var midtstaden i skipreidet, og der heldt styresmannen til, høvedsmannen i skipreidet. Men kva dette har med den fornemme grovsmeden Dorph å gjøre veit eg ikkje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Larsen

Hei Bjørn og alle dere andre takk for all hjelpEmmich Frandsen Dorph, (grovsmed) er hans navn, han ble trulova i 1752 med Anne Jensdtr Berg. han nevnes også i borgerboka for Christiania, jeg tror at han er bror til fogd Peter Frandsen Dorph f.1703-67, som iflg. Moestue boka er sønn av Frands Petersen Dorph (grovsmed) f. 1664-1752 og Maren Knutsdtr 1663-1753 begge registrert død/begravet i Oslo Domkirke. siden jeg ikke kan finne Peter og Emmich i slektsboka til Dorph familien er det mulig de hører til en annen Dorph familie, eller en manglene gren ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Larsen

BjørnI borgerboka for christiania 1745-99 (se database på byarkivets nettside.) Emich Frandsen, grovsmed, 14 octbr. 1731. og database for gårdeiere i Christiania 1787 (oversikt over brannredskaper) Østre Qvarter, hus nr.106. Emich Dorph sterboegaard, + et dokument jeg venter kopi på fra riksarkivet. som er en anbefaling/tillatelse til å gifte seg der står navnet klart og tydlig. dette dokumentet fant jeg i Personalia 34b,(4A07741.) så jeg er ikke i tvil om at navnet er Frandsen.Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Larsen

Er det noen som kan fortelle meg hvem denne Petter ..?... (Kerbis) er og hvem er Johanne Dorph datter av. (Oslo Domkirke, døpte i 1705.)Tom

bilete3398.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Kjøpmannen Peter Arbien var jo en størrelse i Kristiania på den tiden. Han hadde bl.a. sønnene Erik Nicolai (1710-1745, rektor og 'geni') samt medaljøren Magnus Gustav (1716-1760).Så vidt jeg husker, kommer alle Dorph'ene opprinnelig fra garden Torp i Idd. Det gjelder i det minste navnet Dorph:-) Det var prester og en biskop i slekta, blant annet.Jeg sitter langt fra alle kilder, men dette med Petter Arbien ga meg visse assosiasjoner. Og navnet ligner jo fælt, da:-)Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.