Gå til innhold
Arkivverket

[#51995] 'Grøllen' (?) fra Leinstranden (?) Melhus ST


Gjest Margaret Miller
 Del

Recommended Posts

Gjest Margaret Miller

Ungkar Ole Roaldsen 'Grøllen' fra Leinstranden i Melhus ST hadde et uekte barn i 1852 i Brønnøy Nordland. Hva er 'Grøllen' og hvor er Leinstranden Melhus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Hi, Margaret. Leinstrand skal det være mulig å finne herLenkeForøvrig lurer jeg på om ikke bygda i dag hører til under Trondheim. Men det er jo ikke viktig i denne saka. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Takk Torgeir! Jeg tror du har det rett at idag det kan ligge under Trondheim. For Brønnøy Bygdeboka er det riktig aa si Leinstrand Trondheim, eller Leinstrand Melhus ST?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Til (3): Det korrekte er muligens å referere til Trondheim. Tipper dette er en problemstilling alle bygdebokforfattere må løse. Går det an å tilføye (tidl. Melhus)? Mener å huske at det er egen bygdebok for Leinstrand, evt. eget bind under Melhus (husker litt dårlig så tidlig på dagen:-))Hva er status for Brønnøy-boka? Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Ler

Det finnes ei egen bygdebok for Leinstrand, men den ble utgitt for mange år siden, og er mangelfull når det gjelder slektshistorien.Leinstrand var egen kommune, og tilhørte Melhus prestegjeld til 1960-tallet, men hører nå til Trondheim kommune(Heimdal pretegjeld?). Leinstrand strakte seg fra grensa mot Melhus ved Klett i sør og helt til Romulslia på grensa til daværende Strinda kommune i nord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Jeg sett paa navnet igjen. Ser ut som Gjællen, tror jeg! Barna døde ung saa har vi ingen konf. Vi begynner aa skrive opp 'the final version' for den første binden. Kanskje den første bind kommer i ett eller to aar? Hva tror du om Gjaellen? Vi ser ikke Ole Roaldsen igjen i Brønnøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Det er ikke sikkert opplysningen om Leinstrand er rett. Gården Gjellien i Klæbu har nesten samme navn som Gellein i Leinstrand. I 1769 ble en Roald født av far Ole Gielien i Klæbu. Lenke Det kan din Ole kommer fra disse folkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Dette kunne kanskje ha vært en kandidat. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=hentglobal&register=etternavn&pgj=335&teljing=ft1865&filnamn=f61601.wc2&amt=16&funnenr=299>Lenke. Men denne karen stammer vel fra Sjetnan i Tiller, Far: Roald Olsen Sjetnan 1790 - 1882, farfar: Ole Haagensen Sjetnan 1747 - 1830, farfars far Hågen Roaldsen Reppe. Det kan godt være en forbindelse, men jeg vet ikke hvordan. Ole Andreas hadde en bror Ole Roaldsen f. 1831 som bodde på Halsteingård, Sjetnan før de flyttet hit:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Nerbu

Jeg leste litt om Gellein/Jellein, Leinstrand i går i de gamle bygdabøkene. Det viste seg at gården hadde sætereiendom i Klæbu til på midten av 1800 tallet. Så en forbindelse her er vel ikke helt usannsynlig. K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Hei Margaret Det blir antagelig vanskelig å finne ut eksakt hvem denne karen var, uten flere opplysninger. Kanskje arbeidet han på Gellein i Leinstrand før han kom til Brønnøy. Såvidt jeg vet er det ingen ved det navnet som 'hører hjemme' på gårdene der i det tidsrommet. Ikke på Hjelden heller.Du oppgir ingen kilde for dine opplysninger. Er det kirkebok for Brønnøy? Hva het moren og barnet/a? Står det ikke ooplyst noen alder på faren? I innlegg 7 skriver du barna, -i flertall. Var det flere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Hei Ingebjørg. Det var i kirkeboka. Jeg mente barnet, ikke barna. Jeg skal bare si 'Gjællen' for gaarden. Jeg trenger ikke aa finne ham. Jeg var interessert i stedet. Takk for din intresse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.