Gå til innhold
Arkivverket

[#51998] Endelig tilbake!


Gjest Eva Helene Erntsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Helene Erntsen

10 timer uten Brukarforumet gir nesten abstinenser. Eller som Ludvig ville sagt det - det er fali det. For noen vanedyr vi er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja jeg fikk abstinenser jeg også, og var veldig spent på om jeg hadde fått svar på noen av mine spørsmål her inne. Jeg må vel innse at jeg er for langt tilbake i tid til at noen skal kunne svare, og jeg ser jo i kilder som ingen absolutt ingen tydeligvis har noe greie på. Merkelig at alle som har adelige slekter får så raskt svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Det er jo ikke fordi vi har adelige aner vi holder på med disse diskusjonen om adelen Anne Lise. De fleste av disse slektene er trolig utdødd. Men vi er en liten gjeng som synes det er både utfordrende, moro og spennende å pusle med disse adelsslektene. Det blir vel nærmest som å løse kryssord eller Sudoko. Dessuten er det jo de eneste slektene det finnes noe særlig skriflig materiale om såpass langt tilbake i tid.Når det gjelder mere vanlige slekter på 1600- og 1700-tallet, så må en bare håpe på at det også er noen andre som holder på med de samme slektene. Er det ikke det, så kan det lett bli litt ensomt å drive med slektsgransking.Mvh Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Jeg synes man nærmest er hysterisk fordi at det stoopper opp noen timer av tekniske feil.Angående svar og hurtighet: kan jo være at vi 'amatører' holder tingene litt for oss selv, i redsel for at man blir kritisert ned i støvlene for eventuelle feil og derfor 'høster' mer av de som sår enn at vi 'sårselv' :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg angrer litt på mitt forrige innlegg, og jeg har jo fått mye hjelpt tidligere her. Det kan jo også hende det er jeg som stiller feil spørsmål enkelte ganger. Jeg har vel kanskje også gjort for mye selv med kirkebøker, skifter osv. til å forvente å kunne få hjelp enkelte ganger.Jeg har selv kanskje adelige aner gjennom blant annet Mikkelborgene på Helgeland, og Mikkelborgene har jeg jo holdt på en del med etter at de kom til Helgeland da. De var vel ikke adelige, men når man kommer litt lengre bak med inngiftede slekter osv. så blir det vel kanskje det. Siden det er stor uenighet så har ikke jeg tort å legge ut så mye av det jeg har bakover på disse, av samme grunn som du beskriver også Otto. Jeg følger jo litt med i de adelige debattene, og debattnumrene på Bjarkøyætta er lagt inn i slektsprogrammet under enkelte navn slik at jeg senere kan finne det igjen. Jeg er i høyeste grad amatør jeg også, og sliter for mye med å lese skifter og matrikler til å kunne kalle meg ekspert. Kirkebøkene går det jo stort sett greit å lese på mikrofilm da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Mitt tema var ment som en halvveis spøk, men også for å vise hvor stor pris jeg (vi?) setter på forumet og all den hjelp som er å få her. Klart en savner 'gode venner' når de er borte en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg er fullstendig enig med deg Eva, og jeg er svært takknemlig overfor alle som har hjulpet meg opp igjennom årene her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per-Olav Broback Rasch

Anne Lise, hvis du er av Mikkelborgslekten på Helgeland kommer du innom de adelige Benkestok'ene om ikke lenge. Undertegnede har aner fra begge slektene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg er på feil grein til å komme inn i Benkestokkene har jeg funnet ut. Hvis jeg ikke tar helt feil så var Christen Christen(ca 1710-1756) trolovet 03.01.1747 og gift 30.07.1747 i Meløy kirke med en dame av slekten Benkestok gjennom Karen Ellingsdatter, men jeg har hans bror Hans(ca 1713-gravlagt 04.01.1767) som ane. Han var gift med Dorothea Jensdatter Hønnichen i Nesna kirke 15.07.1749 som ikke var av slekten Benkestok, datter av Jens Larsen Myklebostad og Else Kierstina Hønnichen. Disse er ikke av slekten Benkestok, og jeg har noen generasjoner bakover på dem.Når det gjelder Mikkelborgene så kan jeg vel dokumentere ned til skiftet etter Eva Christensdatter Mikkelborg hvor jeg har utskrift fra mikrofilm og ganske lesbart skifte på mikrofilms utskrift, og faren Christen Olsen har jeg jo fra manntallet 1701 da(utskrift fra mikrofilm). Jeg må vel tilføye at jeg har skrevet inn langt lengre enn det i slektsprogrammet(blant annet presten Christen Stenssønn med mulige aner til Harald Hårfagre og enda lengre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det er nå umulig søke i kirkebok for Rødøy og manntallet 1701. Siden hvor man skal velge fylke, kategori er siden som kommer opp uansett søkekriterier. Kommer en videre er det CGI error.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.