Gå til innhold
Arkivverket

[#52004] Anne Cathrine Hackman(d) i Bergen rundt 1660, hvem var hun?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Anne Cathrine skal ha vært gift med Giert Schi(e)renbeck. Han var fra Bremen, og løste borgerbrev i Bergen 10.02.1656.Giert ble gravlagt i Bergen 02.02.1674.De hadde datteren Margrethe , trolig født rundt 1660. Hun ble gift i Bergen 20.11.1682 med Conrad Biering, også han var tysk.Trolig var Anne Cathrine død før Giert i 1674. Jeg kan ikke finne henne blant de døde i Bergen fra 1668. De er heller ikke nevnt i Sollieds skifteavskrifter som starter 1675.Er der noen som kjenner til denne Anne Cathrine Hackman? Jeg ser forøvrig at der er flere Hackman i Bergen på slutten av 1600-tallet. Kanskje det er søsken av Anne. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg bør vel legge til, at jeg ikke har noe dokumentasjon på at Anne var med på lasset til Bergen. Og at jeg heller ikke har en sikker bekreftelse på når eller hvor datteren Margrethe ble født.Det er kun en stipulert alder utfra det faktum at Margrethe giftet seg i 1682.Hun kan derfor ha vært født før familien kom til Bergen. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk Berit for respons på mitt innlegg.Ja, det er trolig der jeg hadde hennes antatte fødselsår fra. Da må jeg anta at hun ble født i Bergen før kirkeboken over døpte startet i 1668. Men spørsmålet er altså hvem hennes mor var. Hun har trolig dødd en gang mellom 1662 og 1668 i Bergen. Jeg finner henne ikke blant de døde/gravlagte i Bergen fra 1668.Og skifteavskriftene starter først 1675. Jeg vet derfor heller ikke om Giert og Anne hadde andre barn enn Margrethe. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Berit. Jeg har sett den, men har kanskje mere tro på at det f.eks. kan være en søster av Margrethe. FDet ville vel kanskje ha vær en anmerkning om at hun var enke, dersom det var Anne Cathrine Hackmann/Shirenbeck. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.