Gå til innhold
Arkivverket

[#52012] Slekt i Sigda Synnøve Helgesdtr f.1736 og Marte Sørensdtr 1769


Gjest Helen Johanne Berget
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Åge Strøm

Er du sikker på at du har rett årstall? I Sigdal og Eggedal side 553. Rolsrudplassen. Helge Bjørnsen Hellerud ble g 1757 m Kjersti Kittilsd. fra Hiåsen. De budde i Rolsrudeie. De hadde ei datter Sønnøv f. 1758. Kjersti døde s.å., 40 år gl. Helge ble g 2. g. 1762 m Sissel Olsd. og flyttet til Saurud. Mvh. Olav Åge Strøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Johanne Berget

Takk for at jeg fikk svar på mitt innlegg Denne Synnøve Helgesdtr. var gift med Kristoffer Asbjørnsen f.1750 Han var far til Asbjørn Kristoffersenf.1788 som flyttet til Stixrud i Hole,RingerikeAsbjørn var far til Gunhild Asbjørnsdtr.f.1837 gift med Arnljot Evensen Kolkind f.1827Hans datter Andrea Emilie Arnljotsdter Kolkind født 17.12 1856 d.1940 gift med Gulbrand Olsen Skamarken f.13.03 1851 d.19.02.1901Deres barn vi Gunhild Gulbrandsdtr.Kolkind f.11.09.1884 d.17.08 1951Min bestemorVennlig hilsen Helen Johanne Berget Gunhild Gulbrandsdtr.Kolkind f.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Under Vinnord, Eikje i Sigdalsbøkene på side 372 kan en lese nærmere om paret Kristoffer Asbjørnsen og Synnøve Helgesdatter. Her sies det også at Synnøve da var født 1758, så det var nok en liten miss i ditt første innlegg med hensyn til Synnøves fødsesdato.Det sies også at Asbjørn f1788 var gift to ganger. Først med ei Gunhild Olsdatter, så med ei Guri Toresdatter g.1836.Om Asbjørns liv i Sigdal kan du lese på side 228 i Sigdalsbøkene. Her går det også fram at Asbjørn og Guri hadde ei datter; Gunhild f. 1837.Asbjørn solgte eiendommen i 1843 for 400 spesiedaler. Kan vel være på dette tidspunkt han dro til Hole da?Men har du nærmere opplysninger om den andre dama du etterlyser? Marthe Sørensdatter f. 1769?mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Glemte en vesentlig 'detalj' i mitt forrige innlegg. Gunhilds halvbror; Kristoffer f.1816 og gift med ei Kristi Pedersdatter flyttet til Stiksrud i Hole i 1849 med ei datter, Gunhild f.1845. (Sigdalsbøkene side 228).mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Finner ei Marte Sørensdatter født omlag 1769, nevnt under Saurud, Velstad, på side 350 i Sigdalsbøkene. Hun giftet seg i 1799 med en Tore Pedersen født 1773 på Velstadeie.Det er vel da opphavet til denne dama du lurer på, ettersom hun er mormor til Gunhild Asbjørnsdatter f. 1837.Det fremgår ikke av bygdeboka hvor Marthe Sørensdatter kom fra, så her spørs det om vi må inn å se på fadderbruk i håp om å finne noen som kan være Marthes søsken brukt som faddere.mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Finner ei Marthe Sørensdatter Hunstad som konfirmant i Holmen Kikre, Sigdal i 1784. Hun sies da å være 17 år. Er en glimrende kandidat, men bringer oss ikke mye nærmere jentas opphav. (Sigdal Minesterialbok 2 side 397)mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Johanne Berget

Takk for svaret på mitt innlegg om Marthe Sørensdtr.Jeg har sett ifolketellinga for 1801Der finner jeg en Søren Engebretsen Hulback Gift med Guri Helgesdtr. NessEr det disse?Noen andre Søren finner jeg ikke i tidsrommet 1722.1777Den Marthe jeg leiter etter er gift med Tore Pedersen f.1773 Han var sønn av Peder Kristoffersen Velstadbråten f. 1723 d.1793 Gift med Guri Torsteinsdtr. Vatenås f.1728 d. 1792 Disse er mine tipptipp-tipptippoldeforeldre Min bestemor Gunhild Gulbrandsdtr. Kolkind Tyristrand Hennes oldefar flyttet til Stixrud Det var Asbjørn Kristoffersen f.1788 Velstad Vennlig hilsen Helen Berget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbj. Arnestad

Om det er riktig Søren du har funnet vet jeg ikke, men Guri Helgesdtr Nes f 1719, ble g 1769 m Søren Engebretsen Hulbak, født 1732, døpt 05 okt. 1732, død 1810. Han var enkemann for 2. gang i 1801. Søren hadde ei søster som het Marthe (Engebretdtr Hulbak født jun. 1734. døpt 27 juni 1734) som bodde på Hulbak i 1765, så navnet var i allefall i familien.Gårdene Nes og Hulbak ligger omtrent på grensa mellom Sigdal og Modum. Jeg ville trodd at de flyttet til Hulbak (og dermed Modum). Ved skifte på Hulbak i 1774 delte Engebret gården i to, idet sønnene Søren og Jon fikk hver sin del.Dersom de bodde på Hulbak ville trolig barna være døpt (i Nykirke) i Modum.Mvh. Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Johanne Berget

Takk for svaretMarthe Sørensdtr. f. 1769 hun ble fonfirmert 17 år gammel, da bodde de på Hunstad Jeg tror hun bodde på Sauerud . Hun var gift med Tore Pedersen f.1773 Velstadeie gift med Marthe Sørensdtr.f.1769Barn: iv Guri Toresdtr.f.1806 gift 1836 med enkemann Asbjørn Kristoffersen f.1788 Dette er min tippoldefar,han flyttet til Hole,Ringerike 1841 Kan du bekrefte min antagelseMed hilsen Helen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbj. Arnestad

Jeg kan dessverre verken bekrefte eller helt avkrefte dine antagelser. Dersom det er riktig at Marthe var 17 år ved konfirmasjon i 1784, så er hun trolig født i 1767 og dermed to år for gammel. Søren og Guri giftet seg i 1769.Jeg har heller ingen indikasjoner på at Søren og Guri bodde på Hunstad, men for all del - Marthe kan jo ha tatt seg tjeneste der. Det var vel ikke uvanlig at 15-årige jenter måtte ut og tjene til livets opphold, og 'etternavnet' var i de dager egentlig bare gården der de bodde. Søren og Guri og etterkommere ble boende på Hulbak, i alle fall til 1885.Fant forøvrig en annen potensiell kandidat (et innsendt bidrag) på FamilySearch: Marte SORENSDATTER, døpt 25 JAN 1767, Storoen, Hole, Buskerud, Norway. Datter av Soren HANSEN og Kiersti LARSDATTER.Mvh Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Johanne Berget

Hei AsbjørnHjertelig takk for dit svar.Det er nok riktig som du antydet er den riktige Marthe Sørensdtr. f1769 gift med Tore Pedersden f1764Hun er altså min tipptipp-tipptippoldemor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Vi vet foreløpig ikke at den jenta som ble konfirmert i 1784 er identisk med hun som giftet seg med Tore Pedersen. Hun er er heller ikke funnet født/døpt ennå. Men hun som skrives for Hunstad ved konfirmasjonen i 1784 er en god kandidat.Et oppslag i bygdebøkene for Hole, kan kanskje si noe mer om den kandidaten som Asbjørn har funnet. Disse bøkene er jo også 'online'. Hun passer jo også godt aldersmessig.Mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Finner ei Marte Sørensdatter i 1801-tellinga for Hole. Hun sies å være 33 år. Er gift med en Michel Andersen og de er på gården Lore. Det kan jo være ting som tyder på at det er denne jenta Asbjørn fant på FS.Et oppslag i Hole-bøkene kan jo være lurt - om ikke annet enn for å eliminere kandidaten. Eller for å skyte blink.Har noen sjekket kirkebøkene for tidsrommet 1765-1770 i Sigdal i jakt på dåp av Marte Sørensdatter?mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Johanne Berget

Hei Tor KennethTakk for ditt svar på mitt spørsmål om Marthe Sørensdtr. Det mest sansynelige er datter av Søren Engebretsen HulbachDet stemmer med f.år 1769Hun ermed stor sikkerhet min tipptippoldemor Var gift med Tore Pedersen f. 1764Deres datter Guri Toresdtr.var gift med Asbjørn Kristoffersen f.1788 De flyttet til Stixrud Hole Barn: Gunhild Asbjørnsdtr. f.1837 gift med Arnljot Evensen Kolkind Barn: Andrea Elise Arnljotsdtr.KolkindHun var min oldemorDu skal ha takk Hilsen Helen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Kandidaten som Asbjørn Arnestad fant født på Hole i innlegg 12 kan elimineres ut av saken. Et oppslag i bygdebøkene for Hole på husmannsplassene under gården Lore avklarte det. Der er Marte Sørensdatter som ble født på Storøya av foreldrene Søren Hansen og Kirsti Larsdatter. (Bygdebøkene for Hole bind 2 side 408). Her er hun og hun er gift med Mikkel Andersen.mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Betyr det du skriver i innlegg 16 at Søren Engebretsen hadde en datter ved navn Marthe? Kan ikke se at det fremgår av debatten så langt, men du har kanskje funnet henne døpt i Nykirke? eller annet sted på Modum?mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Har litt egeninteresse i saken da jeg er interessert i å spore opp folk som omtales i Sigdalsbøkene, og hvor opphavet ikke er opplagt, eller omtalt i bøkene.Derfor anropes 'modumekspertene'. Hadde Søren Engebretsen Hulbach ei datter ved navn Mart(h)e?Hvis han hadde det bør det vel fremgå av et eventuelt skifte? Dersom vedkommende datter ikke var født utenom ekteskap?Har nå gjennomgått døpte i Holmen Kirke i Sigdal 1766- t.o.m. 1770 og Modum 1767- t.o.m. 1770 inklusive uægte børn i Modum 1767-1770 uten å finne en passende kandidat. Men det er selvfølgelig mulig jeg kan ha oversett en innførsel.Men hovedspørsmålet er fortsatt; hvor har en det fra at Marte Sørensdatter gift med Tore Pedersen er datter av Søren Engebretsen Hulbach?Er det fordi en mener at denne Søren er den eneste aktuelle 'faderen' i distriktet? I så fall henledes oppmerksomheten mot en Søren Olsen som hadde tilhold på Skyliholt i Sigdal på midten av 1760-tallet. Han ble gift i 1764 med ei Ingebjørg Helgesdatter i 1764, men hun døde i 1769. Bygdebøkene sier at de kun hadde ett barn; Jens f.1765, men det finnes jo feil i bøkene. Er påvist før. Denne Søren giftet seg 'oppatt' i 1770 med ei Marthe (Marie) Nilsdatter.Men mitt hovedspørsmål gjenstår; Hvor har en det fra at Søren Engebretsen Hulbach hadde ei datter ved navn Marte som ble gift med Tore Pedersen Velstadeie?mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbj. Arnestad

Har egentlig ikke så mye mer å bidra med, men kan fortelle at også jeg har gått igjennom samme kirkebøker og tidsrom som Tor Kenneth og med samme resultat. Ingen barn av Søren Engebretsen/Ingebretsen er funnet. Søren og Guri Helgesdtr. Nes ble forlovet 11. okt. 1769 og giftet seg i Holmen kirke 12. nov. s.å. Dette betyr et meget kort svangerskap om de skulle blitt foreldre til et ekte barn i 1769 (men dog mulig).Modums Historie nevner ikke Guri Helgesdtr. Nes i det hele tatt, kun Sørens kone Guri Jonsdatter, f. 1756, død 1800. Med sistnevnte fikk Søren sønnene Engebret, f. 1795 og Jon, f. 1798. Ingen andre barn av Søren er nevnt.Mvh. Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbj. Arnestad

En liten tilleggsopplysning som vi trolig har gått glipp av: Da Guri Helgesdatter Hulbak døde i 1792 ble hun oppgitt å være 76 år (f. 1716). I 'Sigdal og Eggedal' oppgis hun å være født i 1719! Hun var med andre ord ca. 50 - 53 år i 1769 og var lite trolig mor til noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Så vidt jeg forstår er Søren Engebretsen Hulbak bragt inn i saken i innlegg 9 fordi han er den eneste Søren i folketellinga 1801 som passer. - Men Marte Sørensdatters foreldre kan selvfølgelig ha vært døde på tidspunktet eller ha vært bosatt et helt annet sted...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Johanne Berget

Takk for ditt svar angående Marthe Sørensdtr. Hun var f.1769 d.ca 1860 Kinfiemer i Holmen Kirke 1786 Da bodde de i HundstadI folketellinga 1801 var moren død Søren Engebretsen leve .Han var enkemann for annen gangMarthe Sørensdtr.ble gift med Tore Pedersen Velstadbråten f.1773 gift med ovenfornevnte i 1799De hadde 6 barn iv Guri Toresdtr.f.1806 gift med enkemann Asbjørn Kristoffersen f.1788 Han kjøpte gården Stixrud i 1841 Deres datter(2.ekteskap Gunhild Asbjørnsdtr.1837 gift med Arnljot Evensewn Kolkind f.1827 De hadde 19 barn ,12 reiste til USA Barn 2 hilsen Helen Andrea Elise Arnljosdtr. Kolkind f.17.12 1856 Dette var min oldemor på farmors side

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Marthe Sørensdatter gift med Tore Pedersen Pedersen Velstadeie dør ikke ca. 1860.Begge dør med kort tids mellomrom i 1833. Marthe Sørensdatter dør 25 april 1833 og sies da å være 64 år gammel. Tore Pedersen dør drøye to uker senere, 11. mai 1833, og sies i følge kirkebøkene å være 60 år gammel.mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Kan Marthe Sørensdatter være en Krylling?.Hun er jo født omlag 1769 ifølge folktelling 1801 og alder oppgitt ved dødsfall i 1833. Så rundt 1770 en gang er sikkert dama født. Kirkebøkene for Krødsherad for dette tidsrommet er jo tapt, ved brann.Men finnes det noen med tilgang til 'skattemanntallet' anno 1765 som kan bringe eventuelle Søren'er på banen.En annen ting vi trolig står oppe i her er prestenes 'blanding' av Sjur, Sjurd, Syver, Syvert og Søren. Ikke helt uvanlig på den tiden vi er tilbake i her.På bakgrunn av dette starter jeg ett nytt tema om Søren i Krødsherad anno 1765.mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.