Gå til innhold
Arkivverket

[#52012] Slekt i Sigda Synnøve Helgesdtr f.1736 og Marte Sørensdtr 1769


Gjest Helen Johanne Berget
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Åge Strøm

Hvem var Anders Sørensen field Logerende på Slette i 1801 32 år. Underoffiser Kan han f.eks vært en bror.Jeg er ikke så sikker på om ministerialene for Krødsherad er gått tapt ved brann. Den ble vel ført av sognepresten på Holmen i Sigdal og der har det ikke brent siden julekvelden i 1720. Vi mangler jo skriftemålene og konfirmantene for hele prestegjeldet på denne tiden. Jeg tviler på om de ble ført av kapellanen i Krødsherad. (innl. 25)Mvh. Olav Åge Strøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Anders Sørensen som nevnes i innlegg 26 var fra Fjell i Hole. Han var sønn av Søren Andersen og Anne Hansdatter og han hadde ingen passende søster i Sigdal. Se side 710 i bind 4 av bygdebøkene for Hole.For mange år siden blei jeg av flere fortalt at kirkebøkene for Krødsherad for denne perioden var borte, men intet ville vel vært bedre enn om de ikke er det. Eller er det sånn at de er borte, men ikke etter brann...mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Johanne Berget

Hei Tor Kenneth TalmoMange takk for ditt svar angående Marthe Sørensdtr. Det viser seg at hennes foreldre kom fra Sigdal. Faren er Søren Engebretsen Hullbach Modum. Moren var Guri Helgesdtr. Ness Sigdal. Marthe var nok født på Modum 1769. Konfirmert 1786 Hundstad i Sigdal gift med Tore Pedersen Velstadbråten. Barn: Guri Toresdtr.gift med Asbjørn Kristoffersen De var den første av familiene som kom til Hole.(Stixrud)1841 Deres datter Gunhild ble gift med Arnljot Evensen Kolkind, min tipptippoldefar.Alle tidligere slekter var fra Sigdal. Takk for at du ville hjelpe meg med dette Vennlig hilsen Helen født 12.03.1940 (Monsen)Geithus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Jeg ser hva du skriver, men jeg tviler fortsatt. Har du fått informasjoner som viser at Marthe var datter av Søren Engebretsen og Guri Helgesdatter? I så fall kunne det vært 'artig' om du la dem fram her.Som Asbjørn Arnestad i et tidligere innlegg var inne på så er det vel tvilsomt om Guri Helgesdatter satte et barn til verden etter at hun hadde passert 50 år.mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Johanne Berget

Jeg viser til kirkeboka i Sigdal.Marthe Sørensdtr. født 24.11.? 1769.Konfirmert 1786 eller 1784 da bodde de HunstadKommer ikke nærmere derfor må jeg lete videreHilsen Helen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.