Gå til innhold
Arkivverket

[#52016] Svenske Petter (el. Peter) Vilhelm Normann f. 1834, til Grane som tømmerhogger


Gjest Roald Olderbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Roald Olderbakk

Min mormor, Berthe MARIE Pettersdatter, f. 1873 i Holmvassdal, Grane, var datter av ungkar Petter og pike Ellen Kristine Gregusdatter, som også hadde to sønner uten å være gifte. Sønnene hette Gabriel Kristian, f. 1869, d. Åkvika Vefsn 1896, og Anders Daniel, f. 1871, d. Kvalfors Vefsn 1895. Min mormor fulgte som eneste barn moren Ellen, som på slutten av sitt liv bodde på samme sted som mormor Marie, nemlig i Seljemark, Sømna, hvor hennes mann Eldor Seljemark var fra. Mormors brødre var visstnok 'bortsatt' til fosterforeldre. Er det noen som vet eller kan finne ut noe mer om min oldefar, svenske Petter Vilhelm Normann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

I følge folketellingen 1875 skulle han være født ca 1832 i Sundsvall, Sverige.Spørs om du må til svenske kilder og diskusjonsgrupper for å komme videre. Opphavet hans er ikke nevnt i Gardshistorie for Grane.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Olderbakk

Takk til Geir Tverå for respons! I følge en oppgave fra Vefsn kommunes bygdebokkontor i forbindelse med arbeidet med Sømna bygdebok for en god del år siden (før 1987), er ikke Petter Vilhelm Normann i Grane ved folketellingen 1875. Så jeg lurer på hvor du har funnet dine opplysninger? Det har også versert opplysninger om en annen som het Per Vilhelm Norman, født 03.10.1832, trolig i Lagfors bruksförsamling. Så jeg vil gjerne få høre litt mer om det du har funnet, Geir. Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Jeg bare søkte på 1875-tellingen, og der dukket han i Holmvassdalen (ikke overraskende). Lenke Hvorfor bygdebokkontoret ikke har funnet ham, kan ikke jeg svare på.Jeg kan dessverre ikke bidra med noe mer i denne saken.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Roald Olderbakk

Tilbakemelding til Geir Tverå: Jeg har tatt kontakt med svenske SVAR, og fått slektsopplysninger frem til d.d. på en av linjene fra Peters foreldre. T.o.m. fikk jeg opplyst navn på to nålevende firmenninger i Sundsvall-området, og har vært i kontakt med den ene av dem pr. telefon og brev. Meget interesant og hyggelig! F.t. holder jeg på med å finne ut noe om Peters skjebne etter 1875, ved å ha henvendt meg til Vefsn slektshistorielag. Han er ikke registrert i den svenske folketellingen 1880, opplyser SVAR. De lurer på om han kan ha emigrert til Amerika, og henviser til Statsarkivet i Trondheim. Vi får se hva slektshistorielaget kan finne ut. Ellers kan jeg med det samme nevne at Peter, født 1832, er omtalt i Vefsn bygdebok, Gardshistorie for Grane bind III b, sidene 374 og 393. Igjen takk for tipset som førte meg videre! Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Roald, hvis du finner da Peter ble født og akkurat hvor, kan du si meg? Jeg skrevet slektshistoria for Sømna og vil ha litt til om ham for vaar 'New Issue'. Takk! Min adresse er margaretmiller4@charter.net. Du kan minne meg at det er Seljemarka 1:11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Olderbakk

Hei Margaret, Min oldefar Peter Vilhelm Norman er født 3. oktober 1832 i Lagfors församling nær Sundsvall, Sverige. Hans far var hammarsmeden Anders Norman født 6. mai 1795 i Klöse Nordmalings församling. Han giftet seg 22. august 1829 i Lagfors med enken Brita Helena Backman, gift Westling. Brita Helena (Lena) ble født 1. januar 1799 i Bäcka bruk i Orsa församling. Anders døde i Västanå, Viksjö församling 3. september 1870. Brita Helena døde 27. april 1873 på samme sted som Anders. Peter kom til Holmvassdal i nåværende Grane kommune som tømmerhogger ca. 1866 i den såkalte engelskbruktida, hvor det visstnok var ca 1000 mann i arbeid. Peter var samme sted ved foketellingwen 1875, men senere er det foreløpig uklart hva som skjedde med ham. Det har vært nevnt at han omkom ved en ulykke i skogen, men det har også vært nevnt at han forsvant ut av bygda uten at man vet hvor. Jeg forsøker å finne ut noe om dette gjennom Vefsn slektshistorielag. Han hadde foruten min mormor Berthe MARIE, født 1. april 1873, sønnene Gabriel Kristian, født 1869, og Anders Daniel, født 1871. Alle disse tre barna hadde han med Elen Gregusdatter fra Negarden i Holmvassdal, uten at de var gift. Sønnene var bortsatt og oppfostret hos andre, mens min mormor som den eneste fulgte sin mor. Gabriel fikk en datter, Gitta Gabrielsdatter, med Jensine Petersdatter fra Aspremmen i Vefsn. Gitta ble født 1896, samme år som Gabriel døde i Åkvika, Vefsn. Både Aspremmen og Åkvika er i nærheten av Fustvatnet i Vefsn. Gitta emigrerte til Amerika en gang før 1926. Anders Daniel døde i Kvalfors, like sør for Mosjøen i Vefsn, i 1895. Vennlig hilsen Roald Olderbakk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.