Gå til innhold
Arkivverket

[#52022] Marie Brurok fra Ranheim. Hvem var hun?


Gjest Kjell Fredly
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Fredly

Hei! En bror til min farmor, Eilert Hagerup Eilertsen Grønvik f. 26. april 1878 på Smøla bodde i Carl Johans gate 5 i Trondheim. Han brukte etternavnet Hagerup og ble første gang gift med en Marie Brurok/Bruraak? fra Ranheim. Jeg har en gang sett bilde av henne, men vet ellers lite om henne. Eilert og Marie ble skilt i des. 1922, dette går fram av kirkeboka i Vår frue sogn da Eilert gifter seg opp igjen den 23. des. 1939 med Rigmor Helena Freng Petersen f. Holmsen f. 5. okt. 1904 i Oslo. Min far som arbeidet i steinhuggerfirmaet til sin onkel Eilert i Trondheim i 11 år, har fortalt at Eilert og Rigmor ble snart skilt de også. Han fortalte også at Eilert og Marie var gift i ca. 10 år. De hadde ingen barn. Jeg har prøvd å finne ut hvor og når Eilert giftet seg med Marie, men uten hell. Er det noen som kan hjelpe meg med opplysninger om Marie?Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hjertelig takk til deg Ingebjørg! Har sett etter vielsen i flere scanna kirkebøker i og omkring Trondheim uten å finne noe, men husker ikke i farten om jeg sjekket Strinda.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Det skal finnes en bok: 'Slægtshistorie over Bruraakfamiljen' av I.Flønes, 1915. Kanskje det står noe der.Ingebrigt Ingebrigtsen Brøttem 1750 - 1830 fra Klæbu kjøpte Brurok og tok det navnet, -før han flyttet til Sesseng i Selbu og ble lærer og klokker der. Jeg vet ikke om denne boken mest omhandler den grenen, men det kan jo være verdt en titt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Til Ingebjørg! Takk skal du ha for tipset, den boka hadde det vært kjekt og sjekka ja. Jeg har sjekka de scanna kirkebøkene for Strinda, og de er ikke å finne blant de gifte der, desverre.Til Dag! Tusen takk for innspillet! Ja, det kan godt være Marie dette. Det er sagt at hun var en meget spesiell dame, og hun ønsket ikke å få barn. Det hadde vært bare så OK å finne giftermålet til Eilert og Marie, men det kan se ut som det blir som å lete etter den berømte nåla i høystakken. Så at det ved folketellingen i 1865 står at Lovise Marie Olsdatter Tungtrøen var 'idioth', det var en nådeløs karakteristikk. Og ved datterens fødsel at hun var 'sindssvag'. Kanskje kan det være årsaken til at Marie ikke ville ha barn?Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Interessant! Det er mulig at de kan ha gjort det, men jeg har aldri hørt om det. At Eilert har vært i Amerika tror jeg gjerne, for han var en velstående og bereist mann. Jeg vet at han var i Italia, dette pga kunst som han kjøpte der til sin bolig i Trondheim. Ellers har det har vært fortalt at Marie var veldig opptatt av kvinnesak.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

I adressebøkene for Trondheim finner jeg at Eilert er nevnt fra 1898 til 1913. Så er han ikke nevnt i årene fra 1914 til 1920, men jeg vet i alle fall at han bodde i Carl Johans gt. 5 i 1925, da min far reiste dit dette året. Hvor han var fra 1914 og utover aner jeg ikke, men trolig var han i utlandet. Han hadde en leketøysfabrikk (lengst i O. Trygvasons gt. 17) der han skar ut leker i tre (noen av disse finnes ennå) og utsalg av marmormonumenter. I 1920 finner jeg fru Marie Hagerup boende i Nedre Møllenbergs gt. 56, men om dette er Marie Brurok/Bruraak vet jeg ikke.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Ser i kirkeboka da Eilert gifter seg igjen den 23. des. i 1939 at han fikk skilsmissebevilling fra Marie den 22/12-1922. Det jeg lurer på er hvor jeg kan henvende meg for å få vite hva som står i den protokollen der dette er ført, kan det være på Statsarkivet i Trondheim mon tro? En skulle tro at det der står navnene på begge ektefellene. Er det noen som har gode tips?Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Til Per! Nei, desverre! Og er hun den samme som den Lovise Marie Brurok f. 1885 så tviler jeg på at hun har søsken. Hadde jo kunne vært en vei å gå å fått tak i etterslekt etter hennes søsken. Har du kanskje noen tips her?Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nygård

Kjell, har opplysninger, men de trenger ikke å passe inn i ditt oppsett. Kan du sende meg en mail på peron@online.no ?MvhPer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Har fått opplyst fra Per Nygård at hans svigerfar kan huske denne Marie Brurok Hagerup. Hun var på besøk hos hans familie i forbindelse med bursdager, jul osv. Hun var en fin gammel dame, hadde ikke barn og bodde i Elgeseter gate, Trondheim, i 'Hjem for eldre damer'. I Adressebok for Trondheim fra 1920 ser jeg at 'Hjem for Ældre Damer' lå i Elgeseter gate 33. Det var vel der hun bodde. Jeg lurer på om det finnes noen fortegnelse over beboerne der, og hvor de som bodde der ble gravlagd når de døde. Kanskje kan det finnes et gravminne som opplyser om når hun ble født og døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kjell Fredly

Jeg etterlyser fremdeles denne Marie Brurok, så er det noen som kan gi tips, er det flott! Min far fortalte at hans onkel hadde steinhuggerverksted i en kjeller i Fjordgt. 17 og sliperi i Carl Johans gt. 5, og at arbeidstiden var fra klokka 7 om morgenen til klokka 23 om kvelden, seks dager i uka. Tøffe tider! Der jobbet han altså fra han var 15 til han var 26 år gammel.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Takk skal du ha, Solveig! Håper at disse folketellingene har med navn og fødselsår. Siden jeg bor så langt unna Trondheim, får jeg vel vente til de blir lagt ut på nettet.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 2 måneder senere...
Gjest Kjell Fredly

Hei! Kan opplyse om at saken er løst! Har fått tips på dis-norge som løste gåten. Det viser seg at damens egentlige navn var Marie Elise Olsen f. 7. jan. 1883 i Trondheim (Vår frue sogn). Det er riktig at hun var av Brurok-slekt, men ikke at hun hadde det som etternavn selv. Hun ble altså gift med Eilert Hagerup, men de ble skilte i 1922. Har snakket med hennes brorsønn i Trondheim, og har fått mange nyttige opplysninger. En takk til alle de som har hjulpet meg med å løse denne saken!:-)Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.