Gå til innhold
Arkivverket

[#52023] Undring over notater i kirkebøker i Fjære


Gjest Jarl V. Erichsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarl V. Erichsen

I klokkerbok for Fjære 1785-1803 er det noen notater som jeg undrer meg over.1) Ved en del av navnene på de døpte er det skrevet 'L.L.'. Hva kan det være? [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9459&idx_id=9459&uid=ny&idx_side=-74>Lenke 2) Det virker som om 'de borgerlige slektsnavn' er understreket. Er dette prestens strek, eller er det tidligere slektsgranskere som har markert dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Hva 'L.L.' står for, får noen andre svare på -- enkelte prester fant på sine egne kryptiske forkortelser.Når det gjelder understreking av navn er det noe jeg ofte har sett i kirkebøkene for Solum også. Det ser ut som de er skrevet med blyant, og trolig er det en eller annen tidligere slektsforsker som har kola i originalen.mvh Leif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Takk.Jeg har tenkt at disse understrekningene nesten eksakt treffer de slektsnavn (Helmer, Stoltenberg, Falck, Boe, ....) som Landgraff har omtalt i sine 'Grimstadslægter' på 1890-tallet. Kanskje dette er den gamle skolestyrers røde 'retteblyant' som har satt sine spor....?I skifte/ting-protokoller har det vel også forekommet at gårdsnavn understrekes?- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Min umiddelbare tanke er at det minner mye om andre kirkebøker der jeg har sett presten skrive - Av Land Lægd, eller noe i den dur.Skulle tro det da skulle noteres på flere, men kan det være slik at de fleste automatisk hørte til sjølegd, og at de som hørte til landlegd derfor er blitt markert?På de få sidene jeg så på, var L: L: bare brukt på gutter. Er det tilfelle, tyder det på at det er soldatmateriell presten har i tankene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.