Gå til innhold
Arkivverket

[#52028] Carlo Serafinio Baldarie adoptert i Norge ca 1890


Gjest Mai Berggren
 Del

Recommended Posts

Gjest Solveig Håklev

Se på fødselsdato/år på barna til Serafin Tror nok dette er en annen familie,mange av navnene er like i disse to familiene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Rosa Anna f. 1846 og Lueggia Maria f. 1848 er begge døpt i Oslo hospitals kirke i 1849.LenkeHer står det at faren kommer fra Venezia og er gift og har barn der. Sammen med Marie Eriksdatter har han 4 barn. De er straffet for 4. leiermål og concubinat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mai Berggren

Dette begynner jammen meg å bli spennende! hva betyr det at de er straffet for 4 leiermål? tidligere uppgjorte leieforhold?Men ang Lueggia/Lucia og at hun adopterte bort sønnen Carlo. Noen som finner giftemålet hennes med denne Petterson? Er det han som er faren til Carlo? Det er vel neppe Johan Gulbrandsen som er nevnt i innl. 11??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Leiermål var betegnelsen på utenomekteskapelige forhold (som resulterte i barn). Inntil tidlig 1800-tall måtte partene betale en saftig bot, etter den tid ble man ikke straffet for 1. gangs leiermål, men defintivit for 4 eller flere. Noen andre her vet kanskje hva straffen besto i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Når det gjelder far til Carlo: Jo, det er Johan Gulbrandsen. Lucia eller Lueggia fikk Carlo med ham etter at hun var blitt enke etter Petterson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Da blir vel resultatet så langt.Johan(Giovanni)Baldani fca. 1818 kom fra Venezia til Norge før 1842. Han var gift og hadde barn i Venezia, og det forklarer vel samboerskapet hans her i Norge med Anne Eriksdt. fca. 1817 Hedmark(iflg. 1865). Sammen fikk de 4 barn utenfor ekteskap.1) sønnen Serafin Johan Bathist f.27/7 døpt 31/8 1842 Oslo domkrk. Serafin ble gift med Marie Jensdt.2) sønnen Alxander Givani Olivo f. 1/11 1844 ? Fadder for søsterens uekte barn i 1888?3) datteren Rosa Anna Charlotte f. 29/12 1846 døpt 14/1 1848 Oslo Hospital. Ble skuespillerinne.4) datteren Lueggia Maria Sandini f. 29/11 1848 døpt 14/1 1849 Oslo Hospital. Hun ble gift med en NN Pettersen som døde før 1888. Videre fikk hun en uekte sønn, Karlo Serafino Baldani 12/12 1887 døpt 29/1 1888 Trefoldighetskrk., med mursvend? Johan Gulbrandsen. Hennes bror mursvend? A.(Alexander?) Baldani var fadder.Da mangler altså dåpen til Alexander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Er godt oppsummert Berit, i Ft 1875 står det at Rosa er gift med Jacob Hveding Amundsen og har to sønner, Georg og Sigurd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg får lete igjen for jeg ser i ettertid at jeg har lest feil på Jacob Hvedings etternavn. Det er Asmundsen og ikke Amundsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Fant Alexander Baldani i 1900 gift med Stina og datteren Alvilde f.1886. Men jeg tror nok ikke Alexander og Stina hadde egne barn.Alvilde var uekte født 19/11 dpt.20/11 1886 Rikshospitalet med foreldre styrmann Petter Andersen og pike Helene Johansen. Alvilde Baldani ble konf. 6/10 1901 Sagene, og da står Petter Andersen og Helene Johansen oppført som hennes foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Skuespiller Jacob Hveding Asmundsen (1841) og Hustru Rosa Anna Charlotte f Baldinis (1847) sønn Sigurd Asmundsen f 18.09.1871. Bolig: Toldbogd. 29, Kristiania. (Trefoldighetskirken 1870-76 Fol 53) LenkeSigurd Asmundsen f 1871 giftet seg med Bolette Frances Johanne Schou f 11.04.1868, datter av Johan Schønning Schou f 09.01.1829 i Kristiania og hustruen Georgine Dorothea Middelthon, født 5.4.1841 i Høland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

At vi finner Rosa og Jacob i Bergenstraktene i 1867 er nok ingen tilfeldighet. Det pussige er at vi finner flere italienere her. Rosa og Jacob arbeidet da ved Den Nationale Scene (oppr. Det Norske Theater) i Bergen hvor Paolo Sperati (1821-84) var arrangør og kapellmester. Paolo Sperati var kapellmester ved Christiania Theater på Bankplassen vis a vis Engebrets kafe fra 1852 til 1866 og var også instruktør for Brigademusikken i Kristiania. (En av fiolinistene (han spilte også klarinett og fløyte) i Speratis orkester var den senere så kjente komponisten Johan Svendsen, det må ha vært før Svendsen dro til Paris i 1868). Han giftet seg med Octavia Svendsen fra Kristiansand. Octavia Sperati (1847-1918) ble en kjent Holberg-tolker ved Den Nationale Scene. (Et eller annet sted i bakhodet har jeg at sønnen til Sperati var dirigent for Luther College Band i Minnesota, og var på norgesturne på 1930-tallet, men jeg finner ikke dokumentasjonen i farten.) Rosa og Jacob arbeidet på 1870-tallet ved Møllergadens Theater i Kristiania (da ledet av Lill Erik Hafgren), hun skal visstnok ved debuten (1865?)ha fått rosende ord av selveste Bjørnstjerne. Sønnen Sigurd arbeidet visstnok samtidig med Octavia Sperati ved Olaf Hanssons Carl Johan-Theater. Sigurd Asmundsen var stifter av Norsk Skuespillerforbund i 1898. På tegningen fra Carl Johan-teatret ser vi fra v.: Bernt Johannessen, teatersjefen selv Olaf Hansson, Sigurd Asmundsen og Harald Otto.

bilete3422.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mai Berggren

Tusen hjertlig takk alle sammen! Det er helt utrolig hva dere har klart å finne ut!!!!!Jeg har etterlyst Geovani Johan Baldani på et italiensk slektsforum, men uten noen svar foreløpig.Mvh Mai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.