Gå til innhold
Arkivverket

[#52033] Datteren Inger på Smidsrød på Nøtterøy


Gjest Ken V. Nordberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Ken V. Nordberg

Jeg leser litt i kirkeboken (Ministerialbok I1) for Nøtterøy og ser at det døpes to døtre Inger av Ole Smesrød; en 10 Febr 1690 og en 8 Nov (9br?) 1691. Døde den første Inger før den andre ble født, eller vokste begge opp? Vet man i så fall hvem av de to som ble gift med Jon Olssøn (ca 1712)? Jeg var også innom tanken at det kanskje ikke dreide seg om søstre, men så vidt jeg vet var det vel bare en Ole på Smidsrød?Her er link til den aktuelle kirkeboksiden: LenkeMed vennlig hilsen, Ken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Hei Ken.Det står et kors bakom navnet til den første Inger sin dåpsinnførsel som kan tolkes til at hun døde som veldig liten.Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Takk for svar Remi. Det er altså rimelig og anta at det var den sistførte som vokste opp? Jeg finner ingen innførsel for gravfestelse av den første Inger og det var primært det som fikk meg til å tvile. Var det ikke vanlig at presten førte gravfestelse i kirkeboken for svært unge eller dødfødte barn?Med vennlig hilsen Ken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Prestene kunne vel ha ulik praksis. I tillegg viser systematisk gjennomgang av kirkebøkene at prestene kunne glemme å føre inn både det og andre. To barn med samme navn betyr i de fleste tilfeller at det første døde før det andre ble født, men det finnes tilfeller med to barn med samme navn i samme barneflokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.