Gå til innhold
Arkivverket

[#52040] Gullsmedmester Faste Saxesen Kjeldsberg, f. 1786


Gjest Erling Myrbostad
 Del

Recommended Posts

Gjest Erling Myrbostad

Faste Saxesen Kjeldsberg, f. 1786 på garden Djupsjølia ved Røros, gikk trolig gullsmedlære i Trondheim fra tidlig på 1800-tallet. Han endte visstnok opp med å bli gullsmedmester i Trondheim, og skal være omtalt i en bok om Trondheims gullsmeder utgitt av en lektor Brodahl. Jeg har ikke lykkes i å få tak i den boken så langt.I 1832 kom han, uvisst av hvilken grunn, til Surnadal der han kjøpte seg hus, og bodde der til han døde i 1839. Kona, som het Anne Marie, flytta fra bygda til Mosvika i 1846 iflg kirkeboka, og var da 59 år gammel.Det sies at ekteparet hadde flere barn i Trondheim, men jeg har få holdepunkter, og håper å få tips i saken. Jeg håper også på at noen kan ha tilgang til Brodahls bok om gullsmedmestre i Trondheim, og kan sende meg opplysninger om Faste Kjeldsberg fra boken.mvh Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

HeiBoken du etterlyser heter 'Guldsmeder i Trondheim' og ble skrevet av Joh. E. Brodahl, den ble utgitt i 1947 og kan bestilles gjennom ditt lokale bibliotek. Han har utgitt flere bøker så jeg mener å huske at det var flere bind i denne serien, om det var forskjellige yrker eller om alle var om gullsmeder husker jeg ikke. Den jeg skulle ha tak i var i alle fall bind nr. 5. Jeg fikk lånt den gjennom biblioteket her i Ålesund og mener å huske at den da kom tilsendt fra Trondheim. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl Müller

For ordens skyld, familienavnet er uten d, altså Kjelsberg. Det var Peder Rasmussen Kjeldsberg (1788-1833)apoteker og postmester i Kristiansund som tok d'en inn i navnet, hans far var Rasmus Pedersen Kjelsberg. Dette iflg. Torbjørn Pihls artikkel i NST XXV, 1, s. 27. Faste Saxesen hadde etter det jeg har notert minst to barn med Anne Marie Madsen eller Madsdatter, Mathias Severin (1825-1827) og et dødfødt barn f. 1828. Om de hadde barn som vokste opp, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Var gullsmed Faste Saxesen Kjeldsberg (f. 1786 på garden Djupsjølia ved Røros) etterkommer (sønnesønn ?) av Ole Fastesen Kiel(d)sberg f.1723 Røros og Siren Saxesdatter Solli f.1731 Sollia, Røros ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Faste Saxesen Kielsberg var i 1801 16 og finnes under Dybsiølien. Hans mor Berit Nilsdatter Kulberger er 40 år og enke. Hennnes mor Anne Olsdatter Kulberger enke og 73. (Kulberger var nok hennes manns etternavn).Saxe Olsen og Berit Nilsdatter Colberger ble gift 10/6-1781. Saxe Olsen døde ifølge rørosboka bind 3 s. 168 i 1793 og var født i 1755. En Saxe ble døpt 15/2-1756 med far Ole Fastesen. Ole Fastesen g. 1752 med Siren Saxesdatter Solli.Det skulle vel være svar på det du spurte om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Mange takk. Under den forutsetning at de i innlegg 6 nevnte personer er de som de ser ut til å være så må vel svaret på spørsmålet i innlegg 5 bli kort og godt ''Ja''.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Iflg. vestraat.net giftet Faste Saxesen og Anne Marie Madsdt. seg 15.9. 1824 i Trondheim. Hun skulle være født ca. 1788 i Stjørdal.Kanskje er dette henne i 1801: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=90&filnamn=f11714&gardpostnr=29&personpostnr=725&merk=725#ovre>LenkeOg antagelig er dette henne i 1865:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Dette registeret tror jeg ikke kan være komplett, da min t-t-oldefar heller ikke er nevnt her. Han er nemlig omtalt i boken, og tok svennebrev som gullsmed ca. 1830 i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Müller / 4:) Hvilket slektsforhold hadde ev. Peder Rasmussen Kjel(d)sberg (1788-1833), apoteker og postmester i Kristiansund, til gullsmedmester i Trondheim, Faste Saxesen Kielsberg (1786 Røros-1839) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl Müller

Innlegg (13): Per, de var tremenninger. Deres felles oldefar var Faste Pedersen Kjelsberg f. 1687. Apoteker Peder Rasmussen K. hadde Rasmus Pedersen K. (1755-1811) som far og Peder Fastesen K. (1731-1802) som bestefar. Faste Saxesen K. hadde faren Saxe Olsen K. (1756-1793) som far og Ole Fastesen K. (1723-1782) som bestefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Myrbostad

Takk til alle for interessante innlegg.Til innlegg (11) og (12), jeg har fra en sikker kilde at omtale av Faste Saxesen skal finnes i Brodahls bok. Ellers drev han som gullsmed også i Surnadal, og i ein obligasjon av 14.4.1834, der Faste pantsatte endel varer mot et lån på 100 spesiedaler, er opplistet bl.a. 20 hamrer i ulik størrelse og en mengde med annet gullsmedverktøy. Nevnt er også bl.a. en gull brystnål med 30 kostbare stener, to gullringer og en mengde innbo.Jeg tror at identiteten til kona Anne Marie er riktig klarlagt i innlegg (9) og (10). Imidlertid har Hans Hyldbakk, bygdebokforfatter, skrevet at bl.a. konsul Kjeldsberg i Trondheim var blandt etterkommerne til Faste Saxesen. Hvis dette er riktig, må han ha hatt flere barn. Noen som har opplysninger om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ingebjørg Romulslie

Jeg var en tur på biblioteket i dag, og fant ganske riktig Faste i boken. Og det står ganske mye om ham også, så den bør du absolutt låne. (Bind 3) Iflg. Brodahl hadde han bare de to før nevnte barna som begge døde. Men det betyr jo ikke at det ikke kan ha vært flere.Faste skal ha flyttet fra Trondheim i 1831 og da til Orkdalen. 'Fra Ørkedalen har guldsmedfamilien efterhaanden arbeidet sig nedover gjennem Meldalen og Rindalen ned Surndalen, hvor den indtraf 1834, og guldsmeden kjøpte pladsen Haanstadøien.'Kan de ha fått noen barn i løpet av de tre årene kanskje?Når det gjelder Anne Marie står det at hun var datter av Mads Halvorsen, plassmann på Stjørdal. Den eneste Mads Halvorsen jeg finner i 1801 er i familien som er listet under den jeg lenket til sist. Dette er litt merkelig syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Müller/14:) Var det Peder Fastesen Kjelsberg (1731-1802) som var g.m. Gunild Jensdatter f.ca. 1733, som 2.g. var g.m. Hans Morten Andersen (f. ca.1745), smelter på Røros ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Hvem var den 'NN Kjelsberg' (?) (c1725-før 1801) som var 1. ektemann til Gunild Jensdatter f. ca. 1733, som 2.g. var g.m. Hans Morten Andersen (f. ca.1745), smelter på Røros ?(Gunild ser ut til å være mor til en Peder Kjelsberg (f. ca. 1760 ?), som igjen fikk en sønn Peder Pedersen Kjelsberg f. ca. 1794).Hadde Rasmus Pedersen Kielsberg (1755-1811) (apotekerens far) brødrene Faste c1762 og Peder c1767 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(10 / 15:) Linken vedr. ''Utflyttingen til enken Anne Marie'' i innlegg #10 virker ikke. Kan noen fortelle hvor denne registreringen finnes på DA ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(16:) Hvis det stemmer at Anne Marie Madsdatter var ca. 13 år i 1801 så var hun vel for ung til å ha flyttet hjemmefra, men hun er ikke å se blant barna til husmann Mads Halvorsen og kona hans. Derimot finnes altså en Anne (13) som datter av ''din'' Mads som står 5 linjer ovenfor ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Hadde Ole Fastesen Kielsberg (1723-1782) og broren Peder Fastesen Kielsberg (1731-1802) en søster Luci, f. ca. 1725, 2.g. g.m. smelter på Røros, Ole Olsen_corporal, og i 1801 bosatt med ham i Kjerkegata på Røros ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Peder Kieldsen giftet seg 2/2-1759 med Gunnild Jensdatter Skanke.Peder Kieldsen født 1729 og døde i 1773, sønn av Kiel Pedersen (Kielsberg) (1693-1764) og Berit Jensdatter Hallen, datter av Jens Pedersen Hallen og Marit Larsdatter.Gunnild Jensdatter f 15/6-1734, datter av Jens Pedersen Skanke og Gunnild Larsdatter Hjulmager. Hun giftet seg for andre gang 12/4-1774 med Hans Morten Andersen Tronsmed d. 10/7-1746.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

... i så fall kan man lure på om ikke Luci (og Peder) må være fra Faste Pedersen Kielsberg f.1687 sitt ev. 2. ekteskap, etter at kona Lucie Olsdatter Gylland var død ? (Altså slik at Luci er oppkalt etter hans 1. kone).Faste's far Peder Kieldsen er en mulig bror av Andres Kieldsen, som er stamfar til en annen Kjeldsberg-gren (den i Trondheim ?), som bl.a. ble inngiftet i 'Ryen' og 'Bowigen'/'Molling'.'Faste'-navnet ser ut til å komme inn i slekta gjennom Peder Kieldsen's hustru, Kirsten Fastesdatter Schancke (1663-c1724) på Røros, som stammet fra Hackås i Jemtland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.