Gå til innhold
Arkivverket

[#52040] Gullsmedmester Faste Saxesen Kjeldsberg, f. 1786


Gjest Erling Myrbostad
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Faste Pedersen Kielsberg (1687-1772) gift med Lucia Olsdatter (1699-1784). Lucia Olsdatter var datter av smelteren Oluf Christensen og Lucia Larsdatter Rise. Etternavnet Gylland brukes av Lucia Olsdatters bror Søren Gylland, men ellers har jeg ikke sett det brukt. Men jeg vet ikke alt om dette:-).Lucia Fastesdatter var gift første gang 1746 med Povel Olsen, tror jeg. Hun er ikke ført opp som søster av de to du nevnte i oversikten hos Robelin som bygger på Piihl: Slekten Kjelsberg. Men ser man deres barns faddere, så tror jeg hun sannsynligvis er en søster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(27:) Siden Faste's mor OGSÅ het Lucia, blir jo ikke 'teorien' (i innlegg #25) om et ev. 2. ekteskap lenger så aktuell, da Faste's mulige datter Luci da 'selvsagt' ev. er oppkalt etter sin farmor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Et 'lite' sidesprang: Hvem var foreldre tila) Kullfogd på Røros, Christen Fastesen Schancke (f. c1745 ?)b) Gunhild Fastesdatter Schancke (f. c1759), g. ca. 1785? m. skredder på Røros, Lars Larsen Haas (f. c1755), som i 1801 var bosatt i 'Bakkene' på Røros med sine fem barn ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

... og til flg. ?c) Margrethe Pedersdatter Schancke (c1725-c1765 ( g. 1756 i Vor Frue, Trh., m. Giert Kiempe Iversen Berg)d) Chatarina Pedersdatter Schancke (1729-1765) (g. Anders Christensen Røst, døpt i Vor Frue 23 Jan 1728)e) Anne Fastesdatter Schancke (c1655-1727), g.m. Anders Kieldsen (ref. 'den andre Kjeldsberg-grenen, innlegg #25)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ingebjørg Romulslie

Jeg prøver igjen, Anne Marie flytter fra Surnadal: LenkeHvis lenken fortsatt ikke virker er det altså kirkebok Surnadal 1864 utflyttede, folio 225.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(33:) Linken virker fremdeles ikke. Kan du ikke bare si hvor dette ligger (ved f.eks. å skrive selve adressen eller ev. sekvensen av knappetrykk/valg), så kan vi finne fram sjøl !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ingebjørg Romulslie

Takk så my Per for presiseringen :).Erling: Har du en mailadresse, så kan jeg sende deg noe mer informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Myrbostad

Hei Ingebjørg,Mailadresse er erl-myrb og krøllalfa og online.no. Flott hvis du har ytterligere informasjon. Til Per i innlegg (32) kan nevnes at jeg har registrert Anne Fastesdatter Skancke (1655-1727) som datter til Faste Pedersen Skancke eller Buntmager, som han også blir kalt og kona Ildri Pedersdatter Bock. Hun var gift med skredder og malmkjører Anders Kieldsen (cir 1654-1721), som trolig var bror til Peder Kieldsen, (1660-1733), snekker og byggmester ved Røros Kobberverk, og Ole Kieldsen, dreng hos Kristian Witpot i 1694. Men dette hadde du sikkert fra før?mvh Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.