Gå til innhold
Arkivverket

[#52042] Taterspråk. Gamle Rasmus Jensen Vardal.


Gjest Sigbjørn Sandsmark
 Del

Recommended Posts

Gjest Sigbjørn Sandsmark

På minneplata på Tonstad over Rasmus Jensen Vardal står nederst: Kei sutar jikk baro tavrings mors savo arsjar nata-dad pala butt natar. Kan noen oversette? Mener der er en ordliste på Digitalarkivet,men finner den ikke nå.Hilsen en Burobengel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Gjest si ordliste er nok ikkje komplett. Men det som stend på minneplata må nok ha i seg noko slikt som: Her ligg ... stor ... person osb. Resten finn eg ikkje ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai-Samuel Larsen-Vigardt

Oversettelse:Her hviler en stor tater mann som er stam-far til mange slekter.Håper dette kunne være til hjelp. Ikke sikkert man finner så mye ut av dette i ordbøkene, da dette er mer setningsoppbygging, og ikke kun ord som er satt sammen.Hilsen Kai-Samuel Larsen-Vigardt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Takk for hjelp. Til Nr 5.Rasmus Jensen,f.1699. på Snuggerud Vardal/Gjøvik,gravfest 3 søndag i advent 1793 på Tonstad Bakke prestegjeld Va.Foreldrene var Jens Jensen og Kari Andersdatter Grå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit e totland

Til Kai-Samuel , nr 4.Jeg arbeider med en bok om Martin Johan, en av etterkommerne til Rasmus. Kan jeg få lov til å bruke din oversettelse av teksten på gravstøtten? Kan jeg/vil du evt at jeg oppgir deg som kilde?Med hilsen Marit E Totland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai-Samuel Larsen-Vigardt

Marit E Totland. Du må gjerne få bruke min oversettelse av teksten på gravstøtten. Personlig syns jeg det hadde vært greit med meg som kilde, da det er 'min' oversettelse. Språket går jo mye på egne tolkninger og uttrykk. Men dette er riktig oversatt, om ikke kanskje ikke riktig norsk.Har mail om du vil sende meg en mail. Så får jeg også høre om boken din kanskje? Hadde vært interesant. Høres utrolig spennende ut Marit...kasaglar@online.noHilsen Kai-Samuel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.